برنامه ریزی تلفنی کنکور۱۴۰۰ .مشاوره تلفنی کنکور علیرضا افشار ـ مشاور تحصیلی استاد افشار.مشاور کنکور ۱۴۰۰


راه های افزایش کیفیت مطالعه


چگونه با کیفیت درس بخوانیم؟

کیفیت مطالعه یکی از مهمترین فاکتورهای موفقیت در کنکورها بوده است و همه ساله داوطلبان زیادی بخاطر عدم رعایت این اصل مهم با مشکلات زیادی مواجه شده اند.

کیفیت در مطالعه یعنی نگاه واقع بینانه به شرایط فعلی و تلاش برای استفاده هرچه بیشتر از زمان ؛ یکی از مهمترین عوامل تاثیر گذار در افزایش کیفیت برای مطالعه کنکور مدل برنامه ریزی صحیح ما است.

برنامه ای که در عین فشردگی و حجیم بودن برای ما قابل اجرا باشد و برای مدت زمان کوتاهی تنظیم شده باشد .

متاسفانه برنامه ریزی بعضی از از دانش آموزان هیچکدام از این دو ویژیگی را ندارد یعنی هم بلند مدت است هم از توانایی دداوطلب با توجه به سوابق مطالعاتی اش خارج است.

ما دو نوع برنامه ی تحصیلی داریم:

1) برنامه ریزی تحصیلی منطقی :

این گونه برنامه ها قابلیت اجرا شدن دارند. برای ریختن برنامه منطقی باید به عنوان مثال 2 فصل از کتابی را کامل مطالعه کنیم و تایم مطالعه را یادداشت کنیم تا در برنامه ریزی برای آن درس بدانیم برای هر فصل به عنوان میانگین چقدر زمان لازم داریم.

پس در این نوع برنامه ریزی با در نظر گرفتن ساعت مطالعه خود و اجرای صحیح تکنیک های تست زنی زمان تخمین شده را داریم پس میتوانیم برنامه ای منطقی و درست داشته باشیم.

2) برنامه ریزی تحصیلی کاغذی :

این برنامه ها اصلاً قابلیت اجرا شدن ندارند و صرفاً در دید اول باعث آرامش کاذب می‌شوند اما موقع اجرا به شدت استرس زا هستند. چون اصلاً به صورت استاندارد نوشته نشده اند و تخیلی هستند.

داوطلب در ابتدا برای برنامه ریزی یک برنامه کوتاه مدت در نظر بگیرد و بعد اگر برنامه در بازه‌ی مورد نظر اجرا شد، سخت گیری بکند یعنی حجم کار را زیاد بکند یا تایم اجرا را کم بکند ( به حجم مشابه به وقت کمتری بدهد یا در همان زمان حجم بیشتری را مطالعه کند).

سخت گیری باید تا جایی انجام شود که هم برنامه به طور کامل و با کیفیت اجرا شود و هم متوجه بشم که دارم خودم را به آب و آتیش می‌زنم تا برنامه و اجرا شود و اتلاف وقت ندارم.

برای حفظ کیفیت در برنامه ریزی های خود به مطلب حفظ کیفیت در اجرای برنامه مراجعه کنید.

اهمیت دوره و مرور در کیفیت مطالعه

دوره و مرور یک قانون هم دارد ، مطلب نباید در دور اول 100% جا بیفتد چون در این صورت باعث صرف زمان زیادی می شود.بلکه مطلب باید بعد از چندین مرحله تست زنی و تمرین به طور کامل جا بیفتد.

یعنی مثلاً  وقتی از مبحث مورد نظر 20 تا تست زدم و دیدم تست‌ها مدام در حال تکرار شدن هستند کار را در همان مرحله قطع کرده و دفعات بعد مجدداً تست زنی می‌کنیم در این صورت مطلب تقویت می‌شود.

نکته ی مهم دیگر این است که در خلال مطالعه فصل دوم از کتابی باید همزمان از فصل اول هم تست زنی کرد و اگر دیدیم نمی‌توانیم به تست‌ها پاسخ بدهیم پیشروی را قطع کرده و مباحث قبلی را با تست و تمرین مجدداً تقویت کنیم.

خلاصه نویسی صحیح نیز شما را در این مرحله بسیار کمک می کند.

در دوره و مرور باید مراقب باشید دچار وسواس در مطالعه نشوید.

مطالب مشابه در سایت اصلی ما به آدرس : www.AlirezaAfshar.org

1- کارگاه آموزشی کیفیت در مطالعه + فایل صوتی

2- کیفیت در تست + ویدیو

3- افزایش تمرکز حواس و کیفیت مطالعه + فایل صوتی


راه های افزایش کیفیت مطالعه

انتخاب بهترین آزمون آزمایشی + نکات تابستان


چگونه بهترین آزمون آزمایشی را انتخاب کنیم؟

همان طور که می دانید یکی از مهمترین انتخاب های داوطلبان کنکور هرسال در ابتدای سال تحصیلی مبحث انتخاب کنکور آزمایشی مناسب می باشد و امروز قصد داریم با شما مورد انتخاب آزمون مناسب در تابستان صحبت کنم.

پس قبل از سوالاتی مثل قلم چی یا گزینه 2 ؟ آزمون سنجش یا گاج ؟ بیاد به سوال زیر پاسخ داد:

 آیا در سال کنکور نیاز است حتما در آزمون های آزمایشی شرکت کنیم ؟

در پاسخ به این سوال  باید گفت : رفتن شما به آزمون ها تعهد خوبی برای شما به همراه خواهد داشت و باعث می شود موظف بشید در مقاطع مختلف زمانی خود را محک بزنید.

همچنین بخاطر برنامه ریزی آزمون موسسات که به بودجه بندی مباحث آزمون معروف هست ، میشه گفت تا حد قابل قبولی شما یک برنامه ریزی و طرح کلی از مسیر یکساله موفقیت در کنکور را دارید.

داوطلبانی که در سال کنکور بدون آزمون مسیر خود را طی می کنند همواره از جایگاه علمی خود در مقایسه با دیگران تردید دارند و ترس از عقب ماندگی و نداشتن برنامه منسجم برای آنها باعث استرس بیش از اندازه ، بخصوص در ماه های منتهی به کنکور میشود.

همچنین این دسته از داوطلبان اکثرا روی برخی فصول مکث و وسواس مطالعاتی شدیدی دارند که مسلما با شرکت در آزمون و دیدن نتایج آن می توان تا حد قابل قبولی به این اطمینان رسید که آیا این فصل را تسلط داریم یا که نه ؟!

گرچه رفتن به حوزه امتحان در کنار سایر داوطلبین می تواند در جهت شبیه سازی هرچه بیشتر و بهتر شرایط واقعی کنکور به شما کمک کند و در کاهش استرس جلسه اصلی کنکور نقش اساسی ایفا می کند اما

توجه داشته باشید پیشروی با برنامه آزمون و حل تست های آن در منزل به صورت منظم و منسجم حداقل کار است که صد درصد از شرکت نکردن در آزمون ها بهتر است.

مهمترین فاکتورهای مقایسه بین آزمون های آزمایشی

قبل از انتخاب آزمون آزمایشی حتما به نکات زیر توجه کنید:

بودجه بندی و برنامه ریزی ( انتخاب مباحث و فرصت مطالعاتی و نحوه دوره آنها )

شامل: انتخاب دروس تحلیلی تر در تابستان ، تعداد آزمون ها و دوره های بیشتر از هر مبحث ، انتخاب زنجیره های مطالعاتی مرتبط با یکدیگر و …

بودجه بندی آزمون های آزمایشی را با استفاده از مطلب برنامه ریزی کنکور 1400 یاد بگیرید.

کیفیت سوالات آزمون آزمایشی

شامل: طرح سوالات تالیفی هم سنگ با کنکورهای سال های گذشته ، برگزاری پیش آزمون برای هر درس برای استاندارد سازی بیشتر تست ها ، استفاده کمتر از تست های کنکورهای سال های قبل بدون تغییر و ثابت بودن اعضای دپارتمان طراحان هر درس باعث افزایش کیفیت تست های کنکورهای آزمایشی می شود .

جامعه آماری آزمون آزمایشی ( تعداد شرکت کنندگان )

شامل: محک خوردن داوطلبان با بیشترین جامعه آماری شرکت کننده در همان آزمون و نه تخمین رتبه بر اساس کنکور سال قبل، طریقه ی محاسبه ی تراز آزمون باید بر حسب جامعه ی آماری آزمون باشد.

خدمات جانبی و هزینه آزمون ( کتاب ، لوح فشرده ، پشتیبانی و … )

شامل: هزینه منطقی و متعارف و برابر در همه نقاط کشور ، جلوگیری از هزینه تراشی های اجباری مثل خرید کتاب ، بسته آموزشی، دی وی دی های آموزشی کنکور، مشاوره و…

نقاط ضعف آزمون های تابستان کنکور ۱۴۰۰ که توسط مشاورین مجرب باید حل شود

معمولا در آزمون های آزمایشی موارد زیر به درستی و به صورت کامل صورت نمی گیرد که در این موارد نیاز به یک مشاور تحصیلی مجرب حس می شود.پیشنهاد می شود به نکات مهم در انتخاب مشاور کنکور مراجعه شود.

عدم رعایت پیش نیاز و مکمل مباحث

یعنی قبل از پرداختن به هر فصل از هر هر سال بودجه بندی بایستی پیش نیازهای ضروری آن مبحث را یک دور دوره کند و سپس به سمت مبحث زنجیره بعدی برود.

همچنین در صورت تکمیل مباحث یک فصل در سال های آینده بایستی به صورت کامل از صفر تا صد مبحث را کنکوری وار جمع کند.

پرداختن زیاد به دروس توصیفی

دروسی مثل زمین شناسی ، تاریخ ، جغرافیا ، دینی و … نیاز نیست در تابستان به مقدار یک کتاب کامل کار شود.

ای کاش آزمون ها بجای پرداختن به کل دروس از این کتب برای تنوع مطالعاتی و جلوگیری از خستگی داوطلبان بصورت انتخاب صرفا بخش های کمی را در طرح درس بودجه بندی خود گنجانده بودند.

همچنین مبحثی نبودن درس ادبیات در میان دروس عمومی هم یکی دیگر از مشکلات همه آزمون هاست و همانطور که می دانید ارزش همه فصول ادبیات کنکور برابر باهم نیست.

برای آشنایی بیشتر با روش مطالعه ی این دروس به مطلب روش مطالعه دروس توصیفی مراجعه فرمایید.

عدم توازن برابر برنامه آزمون

نداشتن توازن در برنامه آزمون یعنی  یک آزمون مباحث ساده است و در آزمون بعدی فصول سنگین دروس تخصصی در کنار هم قرار گرفته است.

همچنین گاهی اوقات آزمون ها برای فصل های به شدت سنگین و بسیار راحت به یک میزان زمان قرار می دهند که این برای مطالعه داوطلبان مشکلاتی جدی را به همراه خواهد داشت.

دوره غیر اصولی آزمون آزمایشی کنکور

برگشت به عقب به روش قطاری به این معناست که هربار قرار است آزمون مباحث قبلی را دوره کند از اولین بودجه بندی تا آخرین مبحث پیشروی را در مرور خود لحاظ می کند و این باعث میشود که فصول اولیه هر کتاب به تعداد دفعات بیشتری مورد ارزیابی و مرور قرار بگیرد و فصول انتهایی کمتر.

تطبیق برنامه آزمون آزمایشی با شرایط شما

همانطور که می دانید ، برنامه آزمون ها یک برنامه کلی هستند که برای همه مثل هم ارائه می شود و بر حسب تراز و وضعیت علمی داوطلبین مختلف شرکت کننده در آن آزمون حجم برنامه و انتخاب مباحث تغییری نخواهد کرد.

اینجاست که یکی از وظایف مشاور خصوصی کنکور در امر برنامه ریزی کنکور دقت به شرایط علمی داوطلب مورد نظر، برنامه تدریس کلاس های درس او، پیدا کردن نقاط ضعف و قوت او و در نهایت ایجاد تغییرات جزیی یا کلی در ساختار برنامه آزمون است.

توضیحات کامل دکتر افشار پیرامون معیارهای انتخاب بهترین آزمون آزمایشی کنکور 1400 را در فایل زیر بشنوید :


دانلود کنید ...

دکتر علیرضا افشار 


انتخاب بهترین آزمون آزمایشی + نکات تابستان

غیر حضوری خواندن سال دوازدهم (نرفتن به مدرسه)

چگونه پایه دوازدهم را غیرحضوری کنیم ؟


آیا سال دوازدهم را غیر حضوری بخوانیم؟

نرو مدرسه وقتت تلف میشه،معلمای مدرسه کنکوری نیستن و به کارت نمیان،مدرسه فایده ای نداره،اگر به جای بیای کلاس کنکور و تو طرح ما شرکت کنی میتونی رتبه ی برتر بشی و…

اینها فقط بخشی از شعار های تبلیغاتی موسسات برا منصرف کردن دانش آموزان سال آخر و شرکت در طرح های مختلفی است که فراهم کرده اند.

در کنکور 1400 شاید به دلیل کرونا میل به غیر حضوری خواندن بیشتر از سالهای پیش نیز باشد اما لازم است حتما به نکات زیر قبل از هر تصمیم دقت کنید.

اساتید مدرس و موسسات چه تفاوتی با هم دارند؟

اساتید موسسات خصوصا در شهر های بزرگ به واسطه تمریناتی که کرده اند معمولا فن بیان بهتری دارند اما این به معنی نا کارآمدی اساتید مدرسه نیست.بسیاری از اساتید مدارس به خصوص مدارس برتر به روز و خوب هستند شما با داشتن بهترین منابع کنکور 1400 و استفاده از کلاس درس مدرسه در اکثر دروس نیاز دیگری ندارید.

اما به طور کلی رغبت دانش آموزان در شهرهای بزرگ مانند تهران،اصفهان و اهواز به کلاس های کنکور است.

آیا رفتن به مدرسه وقت تلف کردن است؟

در جواب این سوال به بررسی عواملی که باعث اهمیت رفتن به مدرسه می شود می پردازیم:

  • حضور در مدرسه به خصوص مدارس برتر و نظمی که به شما می دهد در هیچ کدام از آزموزشگاه های کشور پیدا نمی شود و معمولا این مورد در برنامه ریزی کنکور شما نیز موثر است.
  • موسسات کنکور و اساتید این موسسات اهرم فشاری مانند امتحان و حساسیت بر روی حضور و غیاب ندارند همین موضوعات باعث میشود بسیاری از دانش آموزان سست شوند.
  • شما در سال دوازدهم امتحانات نهایی دارید،در موسسات کنکور نه اعتقادی به کار تشریحی وجود دارد و نه وقتی برای این کار باقی میماند به همین علت خیلی از دانش آموزان با مشکل جدی در امتحانات تشریحی رو به رو می شوند.
اکثر رتبه های برتر کنکور در سیستم مدرسه بوده اند و نهایتا برای یک یا دو درس که مشکل داشته اند از کلاس کنکور استفاده کرده اند.

ترفند موسسات کنکور برای غیر حضوری کردن سال دوازدهم

این موسسات معمولا مدارس غیر انتفاعی دور افتاده و غیر معروف را به شما معرفی می کنند که در آن ثبت نام کنید و برای کلاس ها به موسسه بیایید.

در تبلیغات خود گاهی اوقات از منطقه ی 3 بودن این مدارس نیز استفاده می کنند اما در قوانین کنکور حتی اگر یکسال از سال دهم و یازدهم را در منطقه ی دیگری سپری کرده باشید منطقه 3 به حساب نمی آیید.

توجه کنید که ثبت نام در این مدارس و این شیوه ی غیر حضوری خواندن در آموزش و پرورش غیر قانونی است و اگر بازرس متوجه این قضیه شود هم مدرسه جریمه می شود و هم دانش آموز از امتحانات محروم می شود و در صورت کسب رتبه ی خوب در کنکور نیز نمی تواند به دانشگاه برود پس در انتخاب های مهم کنکور دقت بیشتری کنید.

راه حل قانونی غیر حضوری خواندن سال دوازدهم

برای غیر حضوری خواندن دوازدهم باید سرپرست خانواده باشید و مسوولیت مهمی بر دوش شما باشد و یا معلولیتی داشته باشید که رفت و آمد به مدرسه برای شما سخت باشد.همچنین دختران در صورت ازدواج می توانند غیر حضوری بخوانند.

پادکست استاد علیرضا افشار در مورد غیر حضوری خواندن سال دوازدهم

دانلود کنید ....



غیر حضوری خواندن سال دوازدهم (نرفتن به مدرسه)

تحلیل عملکرد درسی روزانه و برنامه داوطلب کنکوری

اصول اجرایی یک برنامه ریزی خوب برای داوطلبان کنکور


تحلیل عملکرد دانش آموزان و داوطلبان کنکور در مبحث برنامه ریزی کنکور 1400 اهمیت بالایی دارد به این دلیل که داوطلبان معمولا به طور ناخواسته اشتباهات زیادی مرتکب می شوند.

تحلیل عملکرد درسی به چه معناست؟

مشکل اکثر داوطلبان و سوال هایشان شامل مسائلی مثل تعداد تست و تمرین مناسب است یا اینکه ساعت مطالعه باید چقدر باشد؟ راه های افزایش ساعت مطالعه چیست؟ تکنیک استفاده از زمان های مرده مفید تر است یا کاهش ساعت خواب؟

اینها تنها بخشی از چالش های یک داوطلب کنکوری است تحلیل عملکرد راهکاری مناسب برای برطرف کردن و پاسخ دادن به این سوالات است.

تحلیل عملکرد برنامه ریزی درسی و جلوگیری از اتلاف وقت

داوطلبان ممکن است در طول روز با وسواس های زیادی رو به رو شوند مثلا رند کردن و گرد کردن ساعت برای شروع درس، وسواس انتخاب بهترین منابع کنکور 1400 یا وسواس مطالعاتی و برگشت به عقب،اینها تنها بخشی از وسواس های کنکور است.

با تحلیل عملکرد اصولی خود به مرور باید این وسواس ها کنار بگذارید و از لحظه لحظه ی خود استفاده کنید.

کنترل حاشیه و اتلاف وقت در بررسی عملکرد روزانه

معمولا اولین راهکار افزایش ساعت مطالعه داوطلبان کاهش ساعت خواب است اما آیا تا کنون بررسی کرده اید که از چند درصد زمان بیداری خود به درستی استفاده میکنید؟ استراحت در سال کنکور را مدیریت میکنید یا نه؟

وقتی چند دقیقه برای استراحت بین زمان مطالعه وقت صرف میکنید درگیر حواشی می شوید؟قرار بود چند دقیقه در اینستاگرام باشید اما زمان زیادی غرق در فضای مجازی می شوید؟قطعا با تحلیل عملکر اصولی و خودشناسی و استفاده از تکنیک ها تا حد زیادی می توانید از این وقت تلف کردن ها جلوگیری کنید.

برخی از مواردی که در یک عملکرد روزانه به آن پرداخته می شود:

  • بررسی زمان های مرده،بین مطالعه و جلوگیری از رویاپردازی
  • بهبود عملکرد روزانه
  • ادامه روند مثبت مطالعاتی
  • مدیریت اتفاقات غیر قابل پیش بینی و شخصی در برنامه ریزی
  • حذف حاشیه های کنکور
  • تعداد تست و ساعت مطالعه مناسب برای کنکور
  • ساعت خواب در سال کنکور
  • دام های تبلیغاتی و مطالعاتی
  • برنامه ریزی بلند مدت و کوتاه مدت برای کنکور
  • بررسی اتلاف وقت قبل و بعد وعده های غذایی
  • و بسیاری از موارد دیگر

مشاوره پیشنهادی : صفر تا صد تست زنی کنکور

لازم به ذکر است که در طرح کلاس مشاوره بهار تحلیل عملکرد های زیاد قرار گرفته است و در آینده نیز قرار خواهد گرفت همچنین  اولین ویدیوی  تحلیل عملکرد درسی یک داوطلب کنکور1400 را  در سایت اصلی ما به آدرس زیر بببینید :

www.AlirezaAfshar.org


تحلیل عملکرد درسی روزانه و برنامه داوطلب کنکوری

انواع تکنیک تست زنی داوطلبان کنکور 1400

تست زدن کنکور چه تکنیک ها و روش هایی دارد؟

سوال این است که چطور یک دانش آموز داوطلب کنکوری (سال 1400)،برای خواندن و تست زدن شروع کند؟ تست زنی کنکور چه تکنیک ها و روش هایی دارد؟

بعد از تهیه بهترین منابع کنکور 1400 نکته ی بسیار مهم برای داوطلبان کنکور این است که بلافاصله بعد از خواندن شروع به تست زدن بکنند.با مثال توضیح بدم : اگر آشپز، آشپزی نکند و فقط اصول آن را بلد باشد ولی آن ها را عملی نکند هرگز آشپز نخواهد شد. پس تا زمانی که دانش آموز داوطلب تست کار نکند ، تئوری خواندن تنها بی فایده خواهد بود. تعادل بین مطالعه دروس کنکور هم از جمله مباحث مهمی است که باید در نظر داشته باشید . تعادل در مطالعه یعنی برای هر درس چند ساعت در هفته زمان بگذاریم ؟

برای تست زنی کنکور نیاز به تسلط نیست!

داوطلبان هرگر نباید نگران این مسئله باشند که کم مطالعه کرده اند و تسلط کافی برای تست زدن ندارند.با همین میزان مطالعه نیز میشود تست کار کرد و بعد ها با برنامه ریزی کنکور نیز میتوان این نواقض رو پوشاند،زیرا که سه گروه بندی برای هر تست وجود دارد:

دسته اول) تست زنی آموزشی برای کنکور

این گونه تست ها با حداقل مطالعه نیز محقق می شوند.به طور مثال دانش آموزی داوطلب درس نامه را خوانده است اما قدرت تست زدن در آن را ندارد؛ پس تا مقدار کمی مثل سه یا چهارتا از تست های اول را نمیتواند جواب دهد و پاسخ نامه ی آن ها را نگاه و می خواند تا به تست های بعدی می رسد و دیگر خودش می تواند آن ها را حل کرده و جواب دهد.

داوطلب تست های آموزشی را  تا زمانی ادامه می دهد که در تکرار تست ها تسلط کافی پیدا کند و به اصطلاح دستش گرم شود و دیگر سوال ها برایش تکراری به نظر برسد،در این حالت باید به سراغ درس دیگری برود؛ زیرا تنوع درس بسیار مهم است.

گاهی حتی در تست زنی آموزشی باید علاوه بر پاسخ نامه، به درس نامه اش برگشت و مطالعه کرد؛در اصل به این گونه از تست ها، تست زنی به صورت (Open Book) نیز میشه نگاه کرد.

نکته تست زنی آموزشی: در تست آموزشی، هرگز تستی را مارک دار(علامت زدن) نباید کرد، زیرا این دسته از تست ها آموزشی هستند و هر کدام به چشم داوطلب جدید و جذاب است؛و باید برای تک تک تست ها وقت بگذارد و درس نامه ی مربوط به آن را مطالعه کند.

دسته دوم) تست زنی پوششی برای کنکور

تست زنی پوششی در واقع تکراری از تست آموزشی است.یعنی به طور مثال داوطلب در تست آموزشی، درس اول را کار کرده و حالا می خواهد به سراغ درس دوم برود، در تست پوششی باید دوباره درس اول را خوانده و مرور کند و سپس به سراغ درس دوم برود.

حالا درس دوم را نیز تکمیل کرده و باید دوباره درس اول و دوم را مرور کند و بعد سراغ درس سوم برود،همینطوری ادامه دهد تا مثلا به درس پنجم که رسید اگر مطمئن شده که دیگر در درس اول تسلط کافی پیدا کرده، از دایره ی مرور حذفش کند و فقط درس دوم، سوم و چهارم  را مرور کند و به همین روند ادامه دهد.

نکته تست زنی پوششی: تست پوششی،یعنی هم مرور بر مفاهیم و تست های کار کرده و هم تست زنی در مفاهیم جدید!

در واقع در تست پوششی تند و سریع خواندن اولویت ندارد بلکه خوب ودقیق خواندن مهم تر است.

روش کار به این شکل است که تست های قبلا کار کرده را مرور کنید، اگر مشکل داشتید پاسخ نامه ی آن را بخوانید اگر با پاسخ نامه متوجه نشدید،یعنی خواندنتان از قبل مشکل داشته پس به درس نامه برگردید و دوباره مبحث مربوطه را مطالعه کنید و در آخر زمانی که مطئن شدید به درس و مبحث جدید رجوع کنید.

نکته: تست پوششی هم وسواس مطالعه را کم کرده و هم در وقت صرفه جویی می کند، زیرا داوطلب مشکل و ایراد خود را متوجه شده و زمانش را مستقیم روی همان مبحثی که مشکل دارد می گذارد.

دسته سوم) تست زنی سنجشی برای کنکور

زمانی که هم با تست آموزشی درس را آموختید و هم، با تست پوششی مرور آن درس را کاملا انجام داده اید و از تسلط خود روی مبحث مطمئن شده اید، (فصل و مبحث را قسمت به قسمت آموزش و تست زده اید) به انتهای فصل مربوطه رسیده اید و حالا نوبت تست سنجشی و آزمونی می رسد.

روش کار به این صورت است که مباحث را ترکیبی (تجمع فصل ها)، بدون کمک از درس نامه و پاسخ نامه، تست زمان دار بزنید.در واقع از خودتان کوییز بگیرید و بهتر است زمان این کوییز چهارشنبه یا پنج شنبه (به علت نزدیک بودن آزمون آخر هفته ی داوطلبان) باشد.

در فصل پاییز و زمستان برنامه کمی تغییر می کند و داوطلبان باید این کوییز ها و تست های آموزشی و سنجشی را از قسمت های دورتر نیز بزنند.(در غالب کوییز در سایت قرار می دهیم.)

در بخش آزمون های تالیفی کنکور و همچنین اپلیکیشن مشاوریار میتوانید از کوییز ها و آزمون های اختصاصی به رایگان استفاده کنید همین در طرح کلاس مشاوره نیز هر سه روز یکبار کوییز قرار میگیرد.

نتیجه گیری نهایی تست زنی کنکور

مهم ترین موضوع برای داوطلبان، بیشتر و بیشتر تست زدن است.با تست آموزشی با نحوه ی سوالات تستی آشنا شوید و مطالعه و یادگیری خود را بالا ببرید و بعد با تست پوششی تست های قبلی خود را مرور، و ایرادات خود را پیدا کرده و مطالعه نمایید و با کمک آن در زمان خود صرفه جویی کنید.

از تست های آسان شروع کرده و همینطور به سمت تست های سخت تر حرکت کنید. در آخر با تست سنجشی و آزمونی خود را محک بزنید.(تست های تألیفی سخت را، در تست پوششی و سنجشی بزنید.)

مشاوره پیشنهادی : هر درس را چند ساعت در هفته بخوانیم ؟

ویدیوی توضیحات کامل  استاد افشار در مورد تست زنی کنکوررا در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید :

www.AlirezaAfshar.org


انواع تکنیک تست زنی داوطلبان کنکور 1400

بررسی انتخاب های مهم کنکور (مدرسه،کلاس،dvd،کتاب،آزمون، مشاوره)

چگونه بهترین انتخاب های ممکن را در سال کنکور داشته باشیم؟


انتخاب های مهم در سال کنکور

هر سال با اتمام امتحانات مدارس و آغاز تابستان داوطلبان کنکور با انتخاب های مهمی رو به رو هستند.فرایند تصمیم گیری ار این ایام همواره کنکوری ها را با چالش رو به رو می کند.

در این مقاله قصد داریم به بررسی انتخاب های مهم کنکور از مجموعه خدمات مرکز مشاوره علیرضا افشار بپردازیم تا از سردرگمی شما عزیزان جلوگیری کنیم.

انتخاب بهترین مدرسه در سال کنکور

بعضی از دانش‌آموزان مایلند که در مدرسه قبلی بمانند و بعضی دیگر قصد تغییر مدرسه را دارند که در اینصورت باید به چند نکته دقت داشته باشند:

  1. اگر دانش‌آموز منطقه 3 هستند (منظور منطقه‌بندی‌ ای است که سنجش براساس امکانات مناطق انجام داده است) و بخواهد سال آخر به مدرسه‌ای در مناطق 1 یا 2 برورد سهمیه او در کنکور بجای منطقه 3 تبدیل به منطقه 1 یا 2 می‌شود.
  2. از طرفی در انتخاب مدرسه باید دقت داشته باشید که اگر در مدرسه کلاس‌ های کنکور برگزار می شود دبیر سال دوازدهم آن درس با دبیر کلاس کنکوری که مدرسه برگزار می کند یکی باشد تا از اتلاف وقت و سردرگمی جلوگیری شود.

مطالب مرتبط با انتخاب مدرسه در سال کنکور و تابستان:

طرح تابستانه ی مدارس برای کنکور

غیر حضوری خواندن سال دوازدهم (نرفتن به مدرسه)

انتخاب بهترین کلاس کنکور

در انتخاب کلاس کنکور فریب تبلیغات را نخورید و برای تقویت نقاط ضعف خود به کلاس بروید و همچنین باید حواسمان باشد که به کلاسی می‌رویم همان استادی که بخاطرش ثبت‌نام کرده ایم همه‌ی جلسات را برگزار کند نه اینکه بعد از چند جلسه معلم دیگری جایگیزین او شود.

مطالب مرتبط با انتخاب کلاس کنکور:

نکات مهم در انتخاب کلاس کنکور

آیا لازم است به کلاس  کنکور برویم؟

انتخاب بهترین دی وی دی های آموزشی کنکور

دقت کنید که فقط همان DVD های آموزشی که لازم دارید تهیه کنید و تحت تأثیر حرف‌های تلفنی مشاور تبلیغاتی مؤسسه سازنده DVD آموزشی قرار نگیریم.

مشاوران تبلیغاتی این گونه موسسات فقط به فکر فروش بیشتر و گرفتن درصد خود هستند و به هیچ وجه اطلاعات مشاوره‌ای ندارند.

مطالب مرتبط با انتخاب DVD های آموزشی کنکور:

مقایسه ی منابع آموزشی(کلاس کنکور یا دی وی دی؟)

نکات مهم در انتخاب دی وی دی های آموزشی کنکور

انتخاب بهترین کتاب‌های کمک آموزشی(منابع کنکور)

در انتخاب کتاب آموزشی و منابع تست باید به چند نکته‌ی زیر دقت داشته باشید:

  •  اگر در درسی معلم قابل اعتماد در مدرسه یا آموزشگاه دارید منبعی را که ایشان معرفی می‌کنند تهیه کنید.
  • مشاوره گرفتن در مورد منابع کنکور از رتبه برترها به خودی خود کار اشتباهی نیست اما باید دقت کنیم که آن منبع برای همه‌ی افراد مناسب نیست.
  •   منابع کنکور باید طبق سطح درسی داوطلب انتخاب شود و همیشه این نکته رو مدنظر داشته باشید که در دروس تحلیلی و اختصاصی مثل ریاضی، عربی، فلسفه و منطق و … هیچ منبع صفر تا صدی وجود ندارد و منبعی را در این دروس انتخاب کنید که با آن ارتباط برقرار می کنید.

مطالب مرتبط با انتخاب کتاب های آموزشی کنکور:

بهترین منابع کنکور تجربی ، ریاضی و انسانی




انتخاب بهترین آزمون آموزشی کنکور

در انتخاب آزمون آزمایشی که مابین 4 آزمون سنجش، گاج، گزینه‌ی 2 و قلم‌ چی بحث می‌کنیم و 5 فاکتور رو در نظر می‌گیریم:

  • جامعه‌ی آماری
  • بودجه‌بندی و برنامه‌ی آزمون
  • کیفیت و سطح سؤالات
  • خدمات آزمون
  • هزینه‌ی آزمون

از نظر  ما بدترین آزمون در تابستان آزمون آزمایشی سنجش است که هم برنامه‌ی خوبی ندارد و هم تعداد آزمون‌هایش د تابستون کم است.

در بین سه آزمون دیگر با گام اول گزینه‌ی 2 خیلی موافقیم چون تعداد آزمون‌های زیاد و خدمات مشاوره‌ای خوبی دارد و همچنین سطح سؤالات این آزمون ها نیز خیلی خوب است.

در مورد قلم‌ چی هم باید بگوییم که در تابستان خیلی سست شروع می‌کند و سؤالاتش را از کتاب‌های آبی و زرد قلم چی طراحی می‌کند که تبلیغی باشد برای فروش این کتاب ها و هم اینکه نخواهد برای طرح سؤالات هزینه کند.

در حالت کلی گزینه‌ی 2 در تابستان و قلم‌ چی از مهر به بعد پیشنهاد می شود.

مطالب مرتبط با انتخاب آزمون های آموزشی کنکور:

انتخاب بهترین آزمون آزمایشی + نکات تابستان

همچنین از آزمون های تالیفی ما که در مقاطع مختلف سال به طور رایگان برای شما فراهم می گردد غافل نشوید.

انتخاب بهترین مشاور تحصیلی کنکور

مشاوری که انتخاب می‌کنید باید برنامه‌ ای اختصاصی مناسب با شرایط شما د اختیارتان قرار دهد نه اینکه یه برنامه‌ ای کلی بنویسد و آن را به n نفر با شرایط مختلف بفروشد در کل استفاده از مشاور تحصیلی برای جلوگیری از اشتباه رفتن مسیر ، اتلاف وقت و سردرگمی حداقل برای یک یا دو ماه بسیار توصیه می‌شود.

برای آشنایی بیشتر با برنامه ریزی کنکور صحیح می توانید به مطلب برنامه ریزی کنکور مراجعه کنید

اگر توان مالی مشاوره ی اختصاصی کنکور می توانید تنها با روزی هزار تومان در طرح کلاس مشاوره ی کنکور شرکت کنید و از آموزش های لازم برای برای تصمیم گیری هر چه بهتر استفاده کنید.

مطالب مرتبط با انتخاب مشاور تحصیلی کنکور

نکات مهم در انتخاب مشاور کنکور

چگونه از مشاور تحصیلی کنکور بهترین استفاده را ببریم؟

سخن پایانی

با وجود تمامی چالش ها و انتخاب ها چیزی که بیشتر اهمیت دارد شروع سریع کنکور و از دست ندادن وقت است.بسیاری از کمبود ها و ایرادات شما در طول مسیر قابل برطرف شدن و اصلاح است.

فایل صوتی استاد افشار در مورد انتخاب های مهم کنکوررا در زیر بشنوید :

دانلود کنید  ....

انتخاب های مهم 1


دانلود کنید ....

انتخاب های مهم 2


بررسی انتخاب های مهم کنکور (مدرسه،کلاس،dvd،کتاب،آزمون، مشاوره)

تعادل در برنامه ریزی کنکور مخصوص دانش اموزان و داوطلبان کنکوری

تعادل در برنامه ریزی کنکور چگونه رعایت کنیم؟


برنامه ریزی کنکور دانش آموزان داوطلب باید به چه شکلی باشد تا درسی از برنامه عقب نماند؟

مثلا دانش آموز داوطلبی برای خود برنامه ریزی می کند که تا دو هفته مانده به آزمون چه دروسی تا چه حدی را بخواند؛ اما متاسفانه نمیتواند تعادل در برنامه ریزی کنکور را رعایت کند و اکثر داوطلبان به برنامه ریزی خود کامل نمی رسند و برخی دروس خوانده نشده باقی می مانند و وقت کم میاورند.

مشکل اصلی در برنامه ریزی کنکور

مشکل اصلی در این گونه از برنامه ریزی ها این است که دانش آموز داوطلب کنکور گاهی بیشتر از حد معمول تنها روی دروس مورد علاقه ی خود وقت می گذارد و تست زنی زیاد در آن درس می زند و می شود گفت با وسواس در مطالعه با درس مربوطه برخورد کرده و افراط و تکرار می کند ودر مقابل روی درسی که نقطه ی ضعف دارد حالا آن یا درسی است که دانش آموز علاقه ای ندارد یا به نظرش آن درس سخت می رسد.

وقت کمتر می گذارد و زمانی که به آخر برنامه ریزی و زمان های آخر می رسد، متوجه می شود که زمان را از دست داده و از برنامه ی مدنظر خود عقب مانده است و باید به فکر جبران عقب ماندگی های برنامه بیافتد.وقتی دانش آموز کنکوری ما در این شرایط قرار می گیرد دچار استرس شده و با خود فکر می کند و می سنجند که  طبق ساعت برنامه ریزی شده مطالعه کرده است اما چرا از برنامه عقب افتاده است؟جواب این است که این دانش آموز کنکوری سهم بندی مناسب و تقسیم بندی برنامه ریزی خود نداشته است.

نکته:سهم بندی مناسب دروس در برنامه ریزی داوطلبان این است که دانش آموز کنکوری روی درسی که ضعف دارد بیشتر از درسی که در آن بهتر است وقت بگذارد.

شناور بودن دروس در برنامه ریزی دانش آموزان کنکوری

اگر دانش آموزان بخواهند که برنامه ریزی متعادل داشته باشند؛ باید در نظر بگیرند که هرگز نمی توانند برای تقسیم بندی دروس خود به صورت هفتگی یا روزانه و یا ماهانه قوانین و کلیات از قبل تعیین شده داشته باشند.

به طور مثال گاهی برخی از مشاوران برنامه ای که به دانش آموز داوطلب کنکوری خود توصیه می کنند این است که به طور فرض یک روز در میان هندسه و آمار بخوانند.در این شرایط انگار که یک قانون کلی برای همه ی فصل های هندسه وجود دارد اما قطعا هندسه فصلی خواهد داشت که به زمان بیشتری نیاز دارد و یا حتی فصلی دیگری دارد که به زمان کمتر نیازمند است.در این شرایط برنامه ریزی تعادل نخواهد داشت.

برنامه ریزی کنکور بر اساس ضرایب دروس

گاهی برخی دیگر از مشاوران برنامه ریزی دروس را بر حسب ضرایب شان قرار می دهند و می گویند داوطلبان روی دروس با ضریب بالاتر، بیشتر وقت بگذارند.اما این دسته از برنامه ریزی ها منطقی نیستند.

به طور مثال فرض کنید در این برنامه ریزی باید روی درسی مثل دین و زندگی که ضریب آن سه است بیشتر از درس عربی که تحلیلی می باشد وقت گذاشت؛ اما در واقعیت بی شک درس تحلیلی به زمان بیشتری نیز برای یادگیری نیازمند است.

پیشنهاد بنده به عنوان مشاور این است دانش آموز کنکوری حتما باید دروس تحلیلی که در یادگیری آن ها ضعیف است ابتدا انتخاب کند و بخواند و تست بزند و بعد برای درس های آسان تر نیز وقتی کمتر در کنار این دروس قرار دهد در مقاله روش برخورد با دروس مختلف کنکور به طور تخصصی راجع به روش های یادگیری هر درس صحبت کرده ایم.

تخمین زدن وضعیت خود در برنامه ریزی کنکور

به طور معمول وقتی دانش آموز داوطلبی بخواهد برنامه ریزی کند قطعا طبق تجربه و شناخت خود می تواند تخمین بزند کدام درس بیشتر برایش دردسرساز تر و سخت تر است برنامه ریزی و روش مطالعه دانش آموزان پایه نیز اندکی متفاوت است. پس باید در این برنامه ریزی خود، وقت بیشتری برای آن درس نسبت به سایر دروس قرار دهد. البته مسلما در مرحله تست زنی در کنکور هم حجم تست آموزشی بیشتری به مباحث سنگین تر اختصاص خواهیم داد تا رفته به رفته برایمان ساده شوند .

روش های برای تخمین زدن دروس برای دانش آموزان داوطلب کنکوری وجود دارد:

مورد اول) داوطلبی که فارغ تحصیل شده است باید تخمین بزند که قبلا در برنامه ریزی های کنکوری خود چطوری پیش رفته است؟در چه درسی یا مبحثی ضعف داشته و یا وقتش را بیشترگرفته بوده است و با توجه به آن برنامه ریزی متعادل هفتگی یا روزانه و یا ماهانه ی خود را مشخص کند.

مورد دوم) دانش آموز داوطلبی که در پایه ی یازدهم هست، باید طبق ماهیت تشریحی دروس و یادگیری که از آن ها داشته است برای خود تخمین بزند و برنامه ریزی مناسب کند.

برنامه ریزی کنکور باید شناور و لغزنده  باشد!

اما گاهی مثلا داوطلبی که بر فرض رشته ی تجربی است تخمین می زند که مطالعه فصلی از کتاب زیست شناسی از روی بهترین منابع کنکور دو ساعت زمان بگیرد اما وقتی مطالعه می کند ممکن است زودتر از تخمین خود فصل را تمام کند و وقت کمتری بگیرد و یا بالعکس…یعنی ممکن است بیشتر از زمانی که تخمین زده بوده است یادگیری آن وقت بگیرد.

به همین علت برنامه ریزی هر دانش آموزی باید شناور و لغزنده باشد که در آموزش برنامه ریزی کنکور به آن تاکید شده و باقی دروس در این برنامه طبق روند به وجود آمده پیش برود. مانند بازی فوتبال که یک بازیکن آن اگر حرکتی بزند سایر بازیکنان با توجه به حرکت خاص آن بازیکن، موقعیت جدید به خود می گیرند.

نکته: دانش آموزان کنکوری حتما باید در برنامه ریزی خود چند ساعت وقت اضافه بگذارنند تا اگر درسی از برنامه ریزی عقب و جا ماند در این ساعت اضافه خوانده شود و اگر درسی جا نماند و همه ی دروس طبق برنامه ی مد نظرشان پیش رفت، در ساعت اضافه دروس را مرور نمایند.

باکس بندی در برنامه ریزی کنکور و باکس جبرانی

بنده همیشه در این باره مثالی برای دانش آموزان در نظر می گیرم:فرض کنید شما به عنوان داوطلب این توانایی را در خود می بینید که می توانید ده ساعت در طول روز مطالعه کنید و از این ده ساعت، دو ساعت را به هر درسی اختصاص می دهید.پس یعنی پنج عدد درس را مانند باکسی در نظر بگیرید که باید در طول روز پرشان کنید.

که این باکس های روزانه ی شما در هفته میشود سی و پنج عدد باکس و در دو هفته هفتاد عدد باکس می شود.حالا از این تعداد هفتاد عدد باکس، ده تای آن را ذخیره کنید و برای خود تعیین کنید که باید شصت عدد باکس را در طول دو هفته پر کنید. در این صورت خیال تان راحت است که ده عدد باکس دیگر نیز ذخیره کرده اید و دارید.

تقسیم بندی و خرد کردن دروس در طول برنامه ریزی دانش آموزان کنکوری

همان طور که قبلا گفته ام، دروس سنگین و سخت نیاز به ساعت مطالعاتی بیشتر نیز دارند.اما نه به صورت کلی! چون در این صورت برای دانش آموز بازده نخواهد داشت.

ساعت مطالعاتی و تمرین دروس سخت باید بالا باشد اما با دفعات تکرار بالا و تنوع درس همراه باشد.یعنی ساعت مطالعه ی درس های دشوار را در طی هفته و یا حتی در طی روز پخش کنید. به طور مثال دانش آموزی از خواندن درس سخت و دشواری در روز خسته شده است پس ساعت مطالعه ی آن را بشکند و در طول روز تقسیم کند؛ مثلا چند ساعت صبح، چند ساعت ظهر و چند ساعت از شب را به آن درس اختصاص دهد.

اگر در ساعت مطالعه مشکل دارید به مطلب روش افزایش ساعت مطالعه کنکور مراجعه کنی.

نکته: مطالعه باید خرد خرد باشد؛ مثل یادگیری الفبای کودکان!

نتیجه گیری نهایی یک برنامه ریزی کنکور متعادل!

دریک کلام: کنکور ترکیبی از مفاهیم است پس داوطلبان باید دروس را جزء به جزء برای کنکور بخوانند و با تکرار و تداوم آن دروس را پیش ببرند و به طور دائم خود را بسنجند.

مشاوره پیشنهادی (۱) : همه چیز درباره تست زنی کنکور

مشاوره پیشنهادی (۲) : برنامه ریزی به سبک تک رقمی ها

ویدیوی آموزش ایجاد تعادل در برنامه ریزی کنکور را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید :

www.AlirezaAfshar.org


تعادل در برنامه ریزی کنکور مخصوص دانش اموزان و داوطلبان کنکوری

چگونه در سال کنکور به حرف دیگران توجه نکنیم؟

کنترل حرف ها و انرژی های منفی در سال کنکور و هنگام درس خواندن


همه ی ما انسان ها در خلال کار های روزمره و مهم خود همواره از نظرات و یا انتقادات و قضاوت های دیگران در مورد خود بهره مند می شویم.قطعا داوطلب کنکوری که در دوره ی حساس و مهم زندگی خود است ؛ بیشترین نظرات و انتقادات را دریافت خواهد کرد و قطعا توجه نکردن به برخی از حرف های دیگران مهارتی است که باید کسب کند.

گاهی نظرات و دیدگاه های دیگران در مورد ما و کار های ما از روی خیرخواهی و یا کمک به ما است ؛ اما گاهی برخی از آدم ها مغرضانه این دیدگاه ها را با ما به اشتراک می گذارند و نتیجه ی آن شاید سرشاز از انرژی های منفی اطراف ما شود. راه کار هایی برای حل این قبیل از مشکلات برای داوطلبان را در ادامه ارائه می دهیم.

زمانی که نظر دیگران برای داوطلب کنکوری از روی خیرخواهی و کمک است

قبل از شروع هر مطلبی باید به این نکته اشاره کنم که هرگز نباید انتظار این را داشته باشیم که از نظرات دیگران بهره مند نشویم…چون در هر صورت آدمیزاد وقتی هم می بیند و هم می شنود در ذهن خود نظراتی برایش بوجود می آید و گاهی آن نظرات را به زبان می آورد و گاهی فقط در ذهن خود آن را نگه می دارد.

در مقابل نظرات دیگران سکوت اختیار نکنید!

اگر زمانی که کسی از روی خیرخواهی و کمک به شما داوطلب کنکوری نظر و یا پیشنهادی داد و یا انتقادی کرد نباید موضع شما در برابر این گونه از نظرات انفعالی باشد؛زیرا اگر ساکت بمانید طرف مقابل دچار اعاده ی فضل می شود و فکر می کند در این موضوع اطلاعات بیشتری نسبت به شما دارد پس ادامه می دهد تا جایی که به اضافه گویی می رسد.این اضافه گویی ها شاید برای شما داوطلب کنکوری عزیز باعث سردرگمی و استرس بیشتر شود.

به طور مثال شخصی شما داوطلب را می بیند و سوال می پرسد که چه منابعی را برای کنکور خریداری کره اید؟ اگر شما ساکت بمانید شروع می کند به پیشنهاد دادن این که بهترین منابع کنکور چیست و  از چه منابعی بهتر است برای کنکور استفاده نمایید و در این صورت اگر شما از قبل منابع دیگری را برای خود انتخاب کرده باشید در این موقعیت دچار سردرگمی می شوید که نکند منابعی که او دارد به شما معرفی می کند بهتر باشد! و نتیجه ی آن استرس و انرژی منفی اطراف شما است.

اگر دچار استرس شده اید حتما به مطلب کاهش استرس در دو ماه پایانی کنکور مراجعه کنید.

نکته: داوطلب کنکوری عزیز، نمی توانید به دهن همه آدم های اطراف تان چسب بزنید تا نظرات شان را نشنوید!پس تنها باید راه کار مقابله با آن را بلد باشید.

نکته: داوطلب کنکوری ، در مقابل بعضی از نظرات که از روی خیر خواهی و کمک دریافت می کنید؛ نباید ساکت و بی تفاوت بمانید تا از اضافه گویی بیخود جلوگیری کنید.

زمانی که نظر دیگران برای داوطلب کنکوری از روی خیرخواهی نیست و مغرضانه است


به طور مثال بسیاری از داوطلبان کنکور با این گونه از نظرات و حرف های مغرضانه دیگران مواجه می شوند:

 تازه از الان شروع کرده ای؟دیگر برای قبولی در کنکور خیلی دیر شده است!

 ترازت این است؟خیلی برای رشته ی دلخواه تو کم است!

 با این وضع درس خواندن، امکان ندارد در کنکور قبول شوی!

 منابعی که داری برای کنکور استفاده می کنی اصلا به درد نمی خورد!

 فلان رشته در فلان دانشگاه را می خواهی؟من هم می خواستم قبول نشدم خیلی سخت است تو هم نمیتوانی!

متاسفانه حتی گاهی برخی از نزدیکان مانند اعضای خانواده نیز از در تهدید و تحقیر وارد می شوند.در این گونه از نظرات، شما به عنوان داوطلب کنکور ممکن است انرژی منفی زیادی دریافت کنید که در مطلب نقش و وظایف والدین در سال کنکور به طور مفصل به آن پرداخته ایم.

خودتان و افکارتان از همه چیز مهمتر است

اما شما داوطلب عزیز باید این را بدانید که آن ها حرفی می زنند و می روند ، تنها شخص خود شما هستید که شناخت کافی از خود و توانایی ها و تلاش تان دارید و تنها شخصی که می تواند به شما کمک برساند خودتان هستید.

همان طور که اگر سال ها از زمان کنکور شما بگذرد و شما به آن دوران فکر و تحلیل کنید از تنها کسی که انتظار داشتید بهتر عمل کند خودتان هستید و تنها شخصی را که سرزنش می کنید نیز باز خودتان است!

درست است که به شما انرژی منفی داده اند،نظرات مغرضانه به شما داده اند ، شرایط را برای شما سخت تر کرده اند ، اما در نهایت این خود شما بوده اید که می توانستید مسیر هدف خود را ادامه دهید و آن ها فقط نقاط تاریک و ضعف شما را دیده بودند اما خودتان از نقاط سفید و مثبت تان با خبر بوده اید و می توانستید با تلاش بیشتر آن نقاط را پر رنگ تر نمایید تا دیگر کسی که حتی قبلا نقطه ضعف شما را به زبان آورده بود با تلاش بیشتر شما و دیدن شما در حال پیشرفت، باز نتواند آن نظرات را مطرح نماید.


دائما خود را با رقبای خود مقایسه نکنید

بیشتر کسانی که از این قبیل نظرات و انتقادات شما را بهرمند می سازند، رقیب های شما  در کنکور هستند.آن ها ممکن است در بعضی از آزمون های آزمایشی بهتر عمل کرده باشند و یا زودتر از شما برای کنکور استارت زده باشند که همین مساله یکی از دلایلی است که به شروع سریع کنکور تاکید داریم، اما داوطلب کنکوری عزیز این را بدان که هرگز کسی کامل نیست و مطمئن باش که آن ها نیز در برخی درس ها و یا در برخی از سوال ها نقاط ضعف دارند و اوضاع درسی در کنکورشان آن طور از دور و ظاهر به چشم می آید خیلی خوب نیست، چون که شما  از میزان کیفیت مطالعه ، تست زدن و تلاش آن ها هرگز با خبر نیستید.

نکته: داوطلب کنکوری عزیز هرگز باطن مطالعه وتلاش خودت برای کنکور را که از آن کاملا آگاه هستی با ظاهر مطالعه و تلاش دیگران که از باطن و کیفیت آن کاملا بی خبر هستی، مقایسه نکن.

تکنیک های کنترل انرژی های منفی و نظرات منفی دیگران

بعضی تکنیک ها و روش ها در کنترل انرژی های منفی موثر است که بعضی ازاین راه ها را در این مطلب اشاره کرده ایم که حرف های منفی دیگران تاثیر کمتری در مسیر شما داشته باشد.

راه اول) حذف دوست ها و اطرافیان منفی

از بعضی از تکنیک های دیگری که  برای مهار کردن این قبیل از انرژی منفی های نظرات مغرضانه ی دیگران، می توان اشاره کرد، قطع ارتباط با این گونه از افراد اطراف ما در دوران کنکور است.

راه دوم) بعضی نظرات را قبول کنید اما تسلیم نشوید

تکنیک دیگری که بسیار نیز مهم است این است که آن نظرات را به عنوان نقاط تاریک وجودتان قبول کنید اما تسلیم گذشته ی خود نشوید؛ به خود بگویید من می دانم که چه نقاط مثبتی در درون خود دارم پس از امروز یک آدم جدیدی از خود درست خواهم کرد که فقط این نقاط مثبت از او معلوم باشد و تلاش خود را برای بهتر ساختن خود بیشتر کنید.

گاهی می توانید این کار را با به روز کردن و تغییرات اتاق و محل مطالعه ی خود آغاز کنید زیرا ممکن است خاطرات بد آن نظرات منفی با دیدن محل تکراری در اتاق مطالعه ی خود زنده شود.پس می توانید با تغییرات کوچک مثلا عوض کردن قاب عکس اتاقتان با اتاقی دیگر و از این قبیل کار ها به ساختن آدم جدیدی از خود اقدام کنید برای کنترل موقتی افکار منفی از مطالب انگیزشی کنکور نیز میتوانید استفاده کنید.

راه سوم) افکار منفی را روی کاغذ بنویسید

افکار منفی خودتان را روی کاغذ بنویسید و نقش خودتان را در جایگاه آدم جدید روبه روی آن مشخص کنید.به طور مثال شما افکار منفی تان روی درس فیزیک است پس نقش خودتان را معلوم کنید؛ برنامه ای در همان لحظه تعیین کنید که مثلا خرد خرد این درس را لابه لای دروس دیگر هر روز می خوانم و یا نه امروز %20 از آن را می خوانم…

آینده را تصویر سازی کنید که اگر این درس را طبق برنامه ی خود بخوانم چه امتیازاتی در آینده ازش به دست می آورم و اگر نخوانم چه ضرر هایی نصیبم می شود… (برنامه ریزی کنکور شما باید منعطف باشد.)

با این کار باعث افزایش تمرکز ذهنی تان از روی پارامتر های منفی و استرس ناشی از این درس بوده است، آزاد می شود و شما بعد از چند هفته تلاش و رسیدن به نتیجه ی دلخواه خود، ذهن تان آماده ی دریافت انرژی های مثبت خواهد بود؛ حتی اگر باز کسی مغرضانه به شما حرفی بزند دیگر تاثیر منفی آن بسیار کمتر می شود.

نتیجه گیری پایانی در مورد توجه نکردن به حرف دیگران در سال کنکور

نمی توانیم جلوی اظهار نظر دیگران را بگیریم، تنها می توانیم با تمرکز بر روی خود و استعداد های خود مسیر هدف و موفقیت را طی کنیم.

باید هنگام مواجه با قضاوت هایی که دوست شان نداریم خود را رها نکنیم و نقاط ضعف مان را بشناسیم و صورت مسئله را پاک نکنیم؛ با خود بگوییم من هدفم چیه؟ نکات مثبتم چیه؟ خودم را مثل دیگران قضاوت نمی کنم و نقاط مثبت خود را ثابت می کنم! واین کار را نباید تنها با گفتن اثبات کنیم بلکه باید عمل گرایانه اقدام کرد.

گاهی حتی با تمرین های کوچک روی نقاط ضعف و منفی خود و تداوم آن ها به صورت هفته ها می توانیم به نتیجه دلخواه خود برسیم و بعد از رسیدن به نتیجه ی دلخواه می توانیم تازه خود را قضاوت درست کنیم و اگر متوجه شدیم که بازیگوشی هایی نیز در این هفته ها داشته ایم ، می توانیم به راحتی آن ها را کمترش کنیم و با تلاش بیشتر ادامه دهیم.

بدون تردید تلاش های درست هر داوطلب کنکور ، نتیجه بخش خواهد بود. به همان صورت که اگر زمانی بذری بیکارید و به آن آب و  خاک مناسب دهید، بذر رشد خواهد کرد.

نکته : رمز موفقیت رتبه ای برتر کنکور این بوده است که در مواجه با نظرات مغرضانه و منفی هرگز از مسیر هدف و اصول درست خود منحرف نشده اند و خودشان را در چالش افکار منفی اطراف شان قرار داده و پیشرفت کرده اند.

فایل صوتی مشاوره ای دکتر علیرضا افشار در مورد عدم توجه به حرف دیگران را در زیر بشنوید :

دانلود کنید ....




چگونه در سال کنکور به حرف دیگران توجه نکنیم؟