برنامه ریزی تلفنی کنکور۹۹ .مشاوره تلفنی کنکور علیرضا افشار ـ مشاور تحصیلی استاد افشار.مشاور کنکور۹۹


شروع پرقدرت کنکور 1400 و جمع بندی سال یازدهم

دانش آموزان سال یازدهم چگونه برای کنکور ۱۴۰۰ درس بخوانند؟

جمع بندی پایه ی یازدهم داوطلبان کنکور 1400

در این قسمت به بررسی سال یازدهم و نکات آن خواهیم پرداخت.طبق تجربیات، داوطلبانی که در کنکور موفق تر حاضر شده اند، کسانی بودند که عادت های مطالعاتی مفید در طی دوره ( قبل از سال آخر) داشته اند و با نحوه ی مطالعه ی کنکوری آشنا بودند.بطور کلی جمع بندی در پایه ی یازدهم، مهم ترین بخش در کنکور است.

نکاتی برای جمع بندی پایه یازدهم برای کنکور ۱۴۰۰

امسال (سال 1399) ، به دلیل برگزاری امتحانات کنکور 99 در تاریخ 30 و 31 مرداد ، و ایجاد فاصله ی طولانی تر میان امتحانات دانش آموزان و کنکور، شرایط کمی ویژه تر و متفاوت تر از سایر سال های قبل شده است.

این شرایط ویژه و متفاوت به این دلیل است که بطور معمول تمام ساز و کار و سیستم آموزشی کنکور بطور مثال (ثبت نام در کلاس ها و یا گرفتن مشاوره کنکور) بعد از کنکور همان سال، به صورت جدی تر برگزار می شود؛ اما امسال (به دلیل بیماری کرونا) بازه ی زمانی مطالعه ی جدی (به این علت که برگزاری کنکور عقب تر افتاده) کوتاه تر شده است.

توصیه ی بنده به داوطلبان پایه یازدهم این است که از همین حالا شروع به خواندن کنید و دید کنکوری(یعنی از همین حالا مسئولیت کنکور سال آینده را برای خود قبول کردن) در خود ایجاد کنید،و کار را برای بعد از امتحانات آسان تر نمایید، جمع بندی کنکور در امتحانات اهمیت ویژه ای دارد.

جمع بندی تشریحی سال یازدهم در امتحانات و تابستان

این مسئله بسیار مهم است که دانش آموز پایه ی یازدهم ، قبل از این که سوال ها رو به صورت تستی کار کند ، ابتدا مباحث را به صورت تشریحی کامل مطالعه کند و روی آن مسلط شود.

اگر مبحثی را فراموش کرده یا جا گذاشته و یا امسال به دلیل کلاس های آنلاین بخشی را درست یاد نگرفته است،حتما به صورت خود آموز خودش بخواند و دوره نماید.اما گاهی بعضی از دروس به صورت پایه ای متصل به سال قبل خود هستند یعنی پایه یازدهم آن درس متصل به پایه ی دهم آن می باشد.

اگر دانش آموزی در این دروس تسلط کافی ندارد حتما باید پایه دهم آن درس را نیز دوره کند.(به طور مثال هندسه در رشته ریاضی، زیست شناسی در رشته تجربی، علوم و فنون در رشته انسانی)

مطلب پیشنهادی: مقایسه ی منابع آموزشی(کلاس کنکور یا دی وی دی؟)

جمع بندی تستی در پایه ی یازدهم برای کنکور 1400

در رابطه با جمعبندی تستی دو گروه دانش آموز وجود دارند:

دسته اول) دانش آموزانی که مباحث را به صورت تشریحی خوانده و مسلط هستند اما کار تست قوی انجام نداده اند و یا کم تست زده اند و پراکنده کاری کرده اند.توصیه ی بنده به این گونه از داوطلبان پایه ی یازدهم این است که اگر در مبحثی که پراکنده کاری کرده اند حس می کنند و می دانند که مسلط هستند اما نیاز به دوره و کار تستی بیشتر دارند پس همان پراکنده کاری را کامل کنند.

نکته:کار تستی جامع و کامل، در عرض یک ماه مقدور نمی باشد.

بطور مثال در حال حاضر یکی یا دو فصل از دروس تخصصی خود را که کاملا در تشریحی آن مسلط هستید را به صورت تستی کار کنید مثلا دانش آموزی بخش الکترومغناطیس فیزیک و یا فصل ترموشیمی در شیمی و یا بخش حواس و هورمون ها در زیست شناسی را خوب بلد و مسلط است پس همین اندک فصل ها را به صورت تست کار کند.در این شرایط هم با نحوه ی تست آشنا می شوید و هم تفاوت طراحان سوال تستی و طراحان سوال تشریحی را متوجه می شوید تا بعد از امتحان ترم همان سال بتوانید کار را به صورت قوی تر برای کنکور سال آینده ی خود انجام دهید.

نکته: دانش آموزانی که به صورت پراکنده کار تست انجام داده اند ، نیازی به تستی جمع کردن همه ی مباحث پایه ی یازدهم ندارند،زیرا کار تستی در عرض یک ماه حاصل نمی شود و در این شرایط نمی توانند تست جامع و کامل بزنند و هیچ سود و برآیندی در پی نخواهد داشت و ضرر می کنند.

دسته دوم) دانش آموزانی هستند که قبلا کار تست قوی انجام داده اند و در آزمون های آزمایشی موفق حاضر شده و تراز های بالا گرفته اند و هم چنین رویکرد پایه یازدهم شان نیز کاملا تستی بوده است،باید در حال حاضر شروع به جمع بندی تک تک فصل ها با تست زمان کنند.

این داوطلبانی که به صورت قوی جلو آمده اند، باید روی نقاط ضعف خودشان کار کنند، یعنی برگردن به تست های که علامت زده اند (مارک دار) ویا مباحث تشریحی ای که در آن ضعیف هستند را دوره و مرور کنند.

به طور مثال در آزمون کانون یک صفحه ای در پروفایل دانش آموزان به نام صفحه ی ارزیابی هست و در آن اشتباهات و این که از چه مبحثی بوده و یا میانگین درصد داوطلب کجا پایین بوده را مشخص  می کند و بسیار آنالیز مفیدی برای هر داوطلب خواهد بود.

برای یادگیری هرچه بهتر این نکات به مطلب راه و روش تست زنی اصولی مراجعه کنید.

گاهی بعضی از دانش آموزان نیز که کتاب منبع اول را کامل کار کرده و تسلط دارند ، دیگه آن کتاب برایشان جذابیتی ندارد و می توانند برای تست به کتاب منبع دو رجوع کنند، اما پیشنهاد بنده و بسیاری از سایر مشاوران این است که همان کتاب تستی را که از اول به صورت فصل به فصل و درس به درس  کار کرده اند؛ حالا به صورت چند درس و چند فصل تجمیع کرده و تست کار کنند.یعنی از همان کوییز های تک کتاب پایه یازدهم استفاده کنند.

در طرح کلاس مشاوره بهار کوئیز های مناسب این دسته از دانش آموزان قرار گرفته است.

نتیجه گیری و خلاصه نویسی پایه یازدهم برای کنکور هزار و چهارصد

توصیه ی بنده برای هر دو گروه پایه ی یازدهم این است که از ایرادات و اشکالات تست های خود خلاصه نویسی کنید.این توصیه را به کنکوری های امسال (1399) نخواهم کرد و به آن ها پیشنهاد میکنم که از خلاصه نویسی های موجود در بازار استفاده نمایند.

خلاصه نویسی صرفا نوشتن نیست ، این که زیر یک جمله از کتابی را خط بکشید و یا کلمه ای را هایلایت و یا تستی را مارک دار کنید ، نیز خلاصه نویسی است.گاهی حتی بعضی از داوطلبان در صفحه ای از کتاب خود عدد صفحه ای از کتاب دیگر را می نویسند و به کتاب دیگری خود را ارجاع می دهند به طور مثال در صفحه ی 27 کتاب زیست شناسی می نویسند صفحه ی 11 از کتاب خیلی سبز،یعنی مفاهیم هر دو صفحه از کتاب های متفاوت، مکمل و متناسب یک دیگر هستند.

نکته:خلاصه نویسی یعنی تفکیک مطالب مفید و غیر مفید،هر عملی که بخشی از تست یا مطالب را متفاوت با سایر سوال ها کند، خلاصه نویسی است اگر اطلاعات بیشتری نیاز دارید به مطلب آموزش خلاصه نویسی مراجعه کنید.

مطالب مفید و غیر مفید را زمانی متوجه می شویم که در اوج اقتدار و تسلط روی مفاهیم و دروس باشیم.امکان ندارد در زمان اول خواندن و تست زنی مطالب مفید را تشخیص دهیم.

با خلاصه نویسی، می توانیم از جزء به کل برسیم.به طور مثال با دیدن یک کلمه ی خاص و یا یک عدد خاص به کل مفاهیم دیگری که به آن اشاره دارد پی می بریم.

به طور مثال برای خلاصه نویسی یک واقعه ی تاریخی که پنج تا عامل در آن دخیل هستند، فقط یک عامل را کامل و یا کلمات کلیدی از هر عامل را نوشته و به کمک آن بقیه ی موارد یادآوری می کنیم.

نکته:خلاصه نویسی برای تابستان بعد از امتحانات،بسیار مفید خواهد بود،هم چنین خلاصه نویسی باید به روزرسانی(اضافه یا کم) نیز بشود.

پیشنهاد من به شما این است به کانال ما (کلاس های مشاوره بهار) و یا اپلیکیشن مشاوریار رجوع کنید و از کوییزهای تست های زمان دار استفاده کرده و خود را ارزیابی نمایید.

مشاوره مرتبط با شروع کنکور۱۴۰۰

برنامه ریزی برای شروع تابستان کنکور

مطالعه با کیفیت بالا برای کنکور

چگونه از رقبای کنکور1400 جلو بزنیم ؟

برای دریافت سوالات امتحانی تستی و تشریحی پایه یازدهم دبیرستان به بخش آزمون اپلیکیشن اندروید مشاوریار مراجعه کنید.

ویدیو صحبت های استاد علیرضا افشار در مورد کولاک 11همی ها برای کنکوررا در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید : www.AlirezaAfshar.org



شروع پرقدرت کنکور 1400 و جمع بندی سال یازدهم

ترفند جلوگیری از پرش ذهنی و عدم تمرکز در هنگام مطالعه کنکور

با پرش فکر و ذهن و حواس پرتی در هنگام مطالعه و درس خواندن چه کنیم؟


در سال کنکور به علت حجم زیاد درس‌ها و تایم محدودی که برای مطالعه این دروس در اختیار داریم، داشتن تمرکز حواس و جلوگیری از حواس پرتی و پرش ذهنی از اهمیت بالایی برخوردار است.

درواقع افزایش تمرکز حواس باعث می‌شود که حجم زیادی از دروس در مدت‌ زمان محدود با کیفیت عالی جمع شود و در مجموع کیفیت مطالعه بالایی داشته باشیم.

راهکارهای جلوگیری از پرش ذهنی و حواس پرتی

برای جلوگیری پرش فکر راه های زیادی وجود دارد که در این مطلب به بررسی کارآمد ترین آنها میپردازیم،جلوگیری از پرش ذهن باعث افزایش سرعت مطالعه و تندخوانی نیز میگردد.

1) داشتن برنامه ریزی حجمی- زمانی برای مطالعه

در این نوع برنامه چون برای هر حجم درس، مدت‌ زمان معینی در نظر گرفته می‌شود، حواس‌پرتی به حداقل می‌رسد.درواقع زمانی تمرکز ما بالا می‌رود که ذهن ما با پردازش اطلاعات ورودی درگیر باشد و فرصتی برای کم­کاری و حواس‌پرتی نداشته باشد.

این نوع برنامه ریزی مدلی است که بسیاری از رتبه های برتر کنکور از آن پیروی کرده اند برای یادگیری همراه با نمونه برنامه میتوانید به مطلب برنامه ریزی اصولی کنکور مراجعه کنید.

2) پرهیز از چندباره خوانی درس‌نامه

تنها راه مطمئن برای مسلط شدن در دروس کنکور، پیروی از راه و روش تست زنی اصولی کنکور  و البته تست پوششی به تعداد زیاد است. درنتیجه خواندن چندباره درس‌نامه کاری بیهوده است. اگر ایرادی هم در فهم بخشی از مطالب داشتیم می‌توانیم با حل تست و به‌ مرور زمان رفع کنیم.

حتی رتبه 1 کنکور هم از روز اول بی نقص و کامل نبوده است،تداوم مطالعه و برطرف کردن قدم به قدم نقاط ضعف با تمرین و حل آزمون های جامع شما را به موفقیت در کنکور خواهد رساند.

3) پرهیز از کندخوانی و مکث بیهوده

باید گفت چون سرعت حرکت چشم از سرعت پردازش ذهن کمتر است درنتیجه وقتی فرد کندخوان می‌شود سرعت انتقال اطلاعات از چشم به مغز کم می‌شود و همین امر موجب حواس‌پرتی و کاهش تمرکز حواس می‌شود.

در مقالات قبلی به بررسی تکنیک های تندخوانی پرداختیم که میتوانید برای افزایش سرعت مطالعه به آن مراجعه کنید.

4) حل تست و تمرین بلافاصله بعد از مطالعه

اگر تعدادی تست بعد از مطالعه درسنامه کار شود در این صورت ذهن ما مجبور می‌شود هرچه را که مطالعه می‌کند یاد بگیرد چون باید بعد از مطالعه با حل تست و تمرین جواب پس دهد. درنتیجه حرف مشاوران تحصیلی که می‌گویند حل تست بلافاصله بعد از مطالعه دروس عمومی نیاز نیست، بسیار اشتباه است.

5) شرطی کردن مکان مطالعه

این به این معنی است که در مکانی که فرد مطالعه می‌کند، کاری غیر از مطالعه انجام ندهد و تمام فعالیت‌های او در آن مکان، درسی باشد. در این صورت بعد از یک مدت، وقتی در آن مکان قرار می‌گیرد هم میل و هم تمرکزش برای درس خواندن بیشتر می‌شود.

در مورد سوال متداول داوطلبان در خانه درس بخوانیم یا کتابخانه؟ نیز نکات زیادی باید مد نظر قرار گیرد،مثلا شرطی کردن مکان مطالعه مفید است اما نه در حدی که در هیچجای دیگری نتوانید مطالعه کنید.

6) تکنیک یادداشت کردن افکار مزاحم

در زمان مطالعه یک برگه در کنار خود داشته باشید و هر فکر غیردرسی که به ذهنتان رسید را روی آن یادداشت کنید. بعد از پایان مطالعه، زمانی را برای پرداختن به آن‌ها در نظر بگیرید. در این صورت ذهن شما شرطی می‌شود که هرکاری را در زمان خودش انجام دهد.

7) عوض کردن مکان مطالعه

گاهی برای افزایش تمرکز حواس می‌توان برای مدتی مکان مطالعه را عوض کرد به‌ عنوان مثال دروسی مثل تاریخ ادبیات یا لغات زبان را برای چند دقیقه در مکانی شلوغ مطالعه می‌کنیم تا حس و حال مطالعه در ما ایجاد شود. سپس به مکان مطالعه قبلی برمی‌گردیم و به ادامه برنامه خود می‌پردازیم.

البته روش برخورد با دروس مختلف کنکور (تحلیلی و توصیفی) متفاوت است و طبیعتا برای دروس محاسباتی ممکن است این روش پاسخگو نباشد.

دیگر مباحث مرتبط با پرش ذهن و کاهش تمرکز حواس کنکوریها :

ترس از عدم موفقیت در کنکور

حل مشکل مطالعه نوسانی کنکوریها

چرا داشتن اهداف بلند مدت در کنکور به ضرر شماست ؟


ترفند جلوگیری از پرش ذهنی و عدم تمرکز در هنگام مطالعه کنکور

شروع صفر کنکور از اردیبهشت و خرداد ماه (موفقیت 3 ماهه)

15 هفته طلایی تا کنکور برای افزایش حداکثری درصد دروس


باتوجه به تاخیر در بازگشایی مدارس و همچنین تاخیر در برگزاری امتحانات خرداد، تاریخ برگزاری کنکور سال 99 در تاریخ 30 مرداد برگزار خواهد شد. اگر روز کنکور را آخرین پنجشنبه مرداد ماه در نظر بگیریم میتوان گفت تا آن زمان از امروز 15 هفته زمان داریم حتی اگر اردیبهشت ماه را نیز در نظر نگیریم تقریبا 12 هفته زمان تا کنکور ۹۹ باقیمانده است که با یک برنامه ریزی ساده و روان میتوان درصد قبولی خود را در دانشگاه دولتی به حد چشم گیری ارتقا داد.

اگر داوطلب کنکور ۹۹ قدر این ۱۰۰ روز تا کنکور را بداند و با استراتژی صحیح مطالعه و با همه قوا تلاش کند حتی از پایین ترین سطوح علمی هم فرصت زدن گل دقیقه نود به کنکور ، ارتقای علمی فوق العاده و موفقیت در کنکور ۹۹ را خواهد داشت .

مبنای برنامه ریزی کنکور ما در این مطلب و فایل صوتی بر اساس 12 هفته است که اگر بدلیل جمع بندی با امتحانات نهایی اما مسلما اگر در تاریخ انتشار این مطلب این مقاله را میخوانید زمان بیشتری برای پیشرفت خواهید داشت همینطور اگر کمتر از 12 هفته زمان دارید با استفاده از تناسب و تقسیم بندی متناسب با زمان باقیمانده میتوانید با این برنامه پیشرفت کنید.

تقسیم بندی هفته های باقیمانده برای موفقیت در کنکور از نیمه اردیبهشت و خرداد ماه

به صورت خلاصه اگر ما این 12 هفته را به دو بخش پنج هفته و یک بخش دو هفته ای تقسیم با استفاده از روش زیر میتوان عملکرد خود را در کنکور به حد چشمگیری بهتر نماییم:

تقسیم بندی هفته های باقیمانده تا کنکور

پنج هفته ی نخست موفقیت 3 ماهه در کنکور

در این پنج هفته ما تنها سراغ مطالبی میرویم که روی آنها کم تسلط هستیم. یعنی این مطالب ممکن است با یک یادآوری ساده به صورت کامل در ذهن ما نهادینه شود.

در این پنج هفته، در هر هفته ما تنها 2 تست از تست هایی را که اشتباه زده ایم را یاد میگیریم و آن ها را تصحیح میکنیم. با احتساب هر هفته دو تست ما در پایان هفته پنجم میتوانیم ده تست خود را ارتقا بدهیم.شاید در نگاه نخست ده تست مفید و ارزشمند نباشد اما با یک محاسبه ریز و درست میتوان یافت که ارزش این تست ها بسیار بالاتر از باقی تست ها هستند و راهکار افزایش تراز شما است.

به عنوان مثال اگر شما در یک درس با ضریب یک، دو تست را اشتباه بزنید و طبق قوانین کنکور (به ازای هر سه سوال غلط یک جواب مثبت حذف میشود) میتوان گفت شما چیزی حدود 0.66 درصد یک جواب درست پاسخ اشتباه داده اید.

حال اگر شما این دو سوال را تصحیح کنید درصد شما در آن درس به میزان قابل توجه 2.66 درصد افزایش میابد که از این میزان 2 درصد در ازای جواب درست سوال به شما تعلق میگیرد و 0.66 درصد هم بخاطر پاسخ غلط از شما کسر نخواهد شد. در این صورت شما تنها در پنج هفته 13 درصد نمره ی خود را ارتقا داده اید و این تنها درصورتی است که ضریب سوال های انتخابی شما یک باشد.

پنج هفته ی دوم موفقیت 3 ماهه در کنکور

در این پنج هفته مانند پنج هفته نخست عمل میکنیم با این تفاوت که این بار به سراغ سوالهایی میرویم که پاسخ آنها را نداده ایم. به این صورت که در هر هفته تنها به یک سوال که پاسخ آن را نمیدانستیم مراجعه کرده و با مطالعه پاسخ صحیح را پیدا میکنیم.

طبق فرمول پنج هفته نخست در پایان این پنج هفته نیز شما با احتساب اینکه همچنان سوالهای انتخابی شما ضریب 1 داشته باشند میتوانید حدود 5 درصد در ضریب خود را ارتقا ببخشید. در نهایت مجموع این هفته و هفته نخست شما میتوانید نمره ضریب خود را 18 درصد ارتقا بخشید.

توجه داشته باشید که این محاسبه بر این فرض صورت گرفته که تمام سوال ها ضریب 1 داشته باشند. حال با توجه به هفته های بالا میتوانید به راحتی محاسبه کنید که اگر شما درسی با ضریب دو در نظر بگیرید در پایان میتوان گفت شما در این درس 36 درصد پیشرفت کرده اید و با فرض اینکه خودتان پیش از این برنامه ریزی میتوانستید به 30 درصد سوال ها پاسخ دهید حال میتوانید به راحتی 66 درصد سوال ها را پاسخ دهید.

هرچند این روش به نظر ساده و کاربردی ست اما به یاد داشته باشید که برنامه ریزی روی کاغذ هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد و شما برای رسیدن به نتیجه ی مطلوب باید تلاش و پشتکار به خرج دهید.

دو هفته پایانی برنامه 3 ماهه کنکور از خرداد

شاید برایتان سوال شود که آن 2 هفته باقی مانده پس چی؟ باید بگویم شما میتوانید در آن دو هفته دروس حفظی خود را مرور کنید و بر روی مدیریت آزمون خود کار کنید یا هرکاری که مایلید انجام دهید.

حتی میتوانید این برنامه را در آن دو هفته دیگر هم ادامه دهید. ما این دو هفته را برای خودتان در نظر گرفته ایم و میتوانید هرکاری که مایلید در آن انجام دهید میتوانید از روش های جمع بندی کنکور استفاده کنید.

در نهایت به یاد داشته باشید چیزی جز تلاش کردن و پشتکار داشتن باعث موفقیت شما نخواهد شد. پس عزم خود را جزم کرده و به سراغ سوالات اشتباه یا حل نشده بروید.

مشاوره کنکور مرتبط : آموزش جمع بندی کنکور99

مشاوره تحصیلی دوران کنکور : نقش والدین در موفقیت کنکوریها

مشاوره کنکور دوران جمع بندی : بهترین روش مدیریت زمان در کنکور

در فایل صوتی زیر توضیحات کامل تری را از دکتر علیرضا افشار در مورد این موضوع میتوانید بشنوید :

دانلود کنید ...


شروع صفر کنکور از اردیبهشت و خرداد ماه (موفقیت 3 ماهه)

نقش و وظایف والدین در سال کنکور و موفقیت تحصیلی فرزندان

پدر و مادر چه تاثیری در موفقیت سال کنکور دارند؟


نقش و وظایف والدین در سال کنکور و آزمون فرزندان داوطلب خود

والدین داوطلب می توانند نقش بسیار بسزایی در موفقیت آزمون فرزندان داوطلب خود داشته باشند.موضوع بسیار مهم این است که والدین درکنار هزینه های مادی، نقش حمایتی و نظارتی خود را نیز به درستی ایفا کنند.

وظایف والدین در اهداف داوطلب کنکور

اولین توصیه ی بنده به والدین داوطلب این است که برای فرزندان خود هدف خاصی را مشخص نکنند، (دانشگاه یا رشته خاصی) مگر این که گاهی خود داوطلب هدفی را در نظر می گیرد و با والدین خود در میان میگذارد.

در چنین شرایطی به جا فکر کردن به رشته های تاپ کنکور والدین باید هدف داوطلب را بشکنند و وظایفی را که در حال حاضر برای رسیدن به آن هدف باید انجام دهد مشخص کنند به عبارتی دیگر اهداف خود را زندگی کنند.

در این باره مثالی وجود دارد: شخصی هدف این که در المپیک شنا قهرمان شود را داشته و آن هدف را با مربی خود در میان میذارد؛ مربی با دادن تمرین های ابتدایی و ساده او را آماده و مشتاق رسیدن  به هدف می کند در برنامه ریزی کنکور نیز پیشرفت مرحله به مرحله و تدریجی است.

گاهی اهداف داوطلب از روی هیجان متناسب با سن و سال او، نه از روی شناخت کامل از رشته و استعداد خود است.حتی در چنین مواقعی والدین باید به هدف داوطلب احترام بذارند و او را مشتاق رسیدن به هدف کنند و هم چنین با دلگرمی و صحبت کردن با فرزند داوطلب خود او را نسبت به انتخاب درست آگاه کنند برای این مسائل تا زمان انتخاب رشته کنکور وقت کافی وجود دارد.

نکته:والدین باید برای داوطلب خود هدف خاصی را مشخص نکنند ، و هدفی که خود داوطلب انتخاب کرده را نیز تا جایی که امکان دارد خرد کنند.

وظایف والدین در حمایت از دانش آموز و داوطلب کنکور

متاسفانه خیلی از والدین با وجود هزینه ها و حمایت های مادی ای که انجام میدند،اما نقش مؤثر خود در حمایت از فرزند داوطلبشان را فراموش می کنند.

گاهی والدین فرزند خود را با دیگران مقایسه می کنند ، و بطور مثال انتظار دارند او هم مثل برخی از داوطلب ها که شرایط یکسان دارند،به تنهایی تلاش کند.این گونه طرز نگاه به داوطلب پیامدهای زیادی دارد ؛ از جمله:

1) داوطلب به خودش فرو رفته و دچار تنهایی می شود.

2) افت و در عین حال خیزش کردن داوطلب بیشتر می شود.

3) توانایی خود برای صحبت کردن در مورد شرایط و فشار هایی را که دارد،از دست میدهد.

4) گاهی ممکن است داوطلب کنترل کردن شرایط و درس خواندن برایش غیر قابل انجام شود.

نکته:هم چنین داوطلب نیز باید از پیگیری والدین نسبت به وضعیت درسی خود استقبال کند.

وظایف نظارتی والدین در سال کنکور

والدین می توانند نقش اطلاع رسانی داشته باشند، یعنی هم وضعیت درسی فرزند داوطلب خود را از اساتید بپرسند و هم با بررسی و چک کردن مداوم داوطلب خود از وضعیت درسی او در منزل باخبر شوند و آن را در اختیار اساتید و مشاوران قرار دهند،به علت اهمیت بالای این موضوع در طرح مشاوره خصوصی استاد افشار نیز ارتباط مستقیم با اولیا تعریف شده است؛ نظارت بر عملکرد دواطلب به چند صورت امکان پذیر است:

1) بررسی روزانه داوطلب

2) بررسی چند روز یک بار دواطلب در صورت کمبود وقت

3) بررسی در طول روز(بهترین نظارت والدین):با مثال شروع کنیم،فرض کنید فرزند داوطلب شما در روزی تعطیل ساعت هشت صبح بیدار می شود و این در صورتی است که در روزهای دیگر زودتر بیدار می شده ، در این شرایط وظیفه ی شما به عنوان والدین این است که در مورد تنظیم خواب در سال کنکور به او اخطار دهید و زمان و برنامه ریزی که داشته را یادآوری کنید؛ و زمانی که داوطلب شما طبق برنامه پیش می رود ، به او دلگرمی بدید.

نکته:یکی از روش های مؤثر در بررسی وضعیت داوطلب این است که برنامه ی او را با روزهای قبل مقایسه کنید و چک کنید که آیا پیشرفتی نسبت به قبل داشته است؟

نکته:در نظر بگیرید که از بحث های اصلی موفقیت این است که برنامه های خود را اولویت بندی و تغییراتش را ثبت کنید.

چند مثال از تأثیر نقش حمایتی و نظارتی والدین بر فرزندان کنکوری

بطور مثال بعضی از داوطلب هایی که بدون نظارت والدین بودند،با وجود برنامه گرفتن از مشاور اما به آن عمل نکردند و آثار مخربی به وجود آوردند.

یا والدین از تراز فرزند داوطلب خود باخبر نبودند و چون بی اطلاع بودند به جای راهنمایی و تلاش برا افزایش تراز ،امید به قبولی وی در رشته ی پزشکی را داشتند.در مقابل نیز والدینی وجود داشتند که وقتی فرزند داوطلب خود را بی حوصله و ناراحت می دیدند، برای حمایت و انگیزه دادن به او لوح های تقدیر ، جوایز و کارت های تحسینش را جلوی چشمش قرار می دادند.

نکته:به داوطلب های خود ، یادآوری کنید هیچ تلاشی بی نتیجه نخواهد ماند.

نکته:به داوطلب ها خواندن کتاب افراد موفق را توصیه کرده و آن ها را از جملات انگیزشی بهره مند کنید برای دسترسی به جملات انگیزشی مناسب میتوانید به صفحه ی مطالب انگیزشی کنکور مراجعه کنید.

وظایف و تأثیر والدین در بهداشت روانی داوطلبان کنکور

از تأثیرات بسزای موفقیت در آزمون برای داوطلب فراهم بودن شرایط مناسب برای مطالعه ی او است.

والدین داوطلب باید تلاش کنند آرامش در منزل حکم فرما شود و هم چنین تغذیه ی مناسب و سالم (تغذیه ی مورد علاقه ی داوطلب) را برایش فراهم کنند.

گاهی ممکن است شرایط منزل داوطلب برای مطالعه ی او مناسب نباشد بطور مثال منزل کوچک باشد؛در این شرایط والدین بهتر است که فرزند داوطلب خود را به کتاب خانه و یا منزل اقوامی که شرایط مناسب را دارد منتقل کنند.

نکته:هرگز داوطلب را  تحت هر شرایطی سرزنش و یا تحقیر نکنید.

مشاوره مرتبط با دوران کنکور : اهمیت تغذیه مقوی در موفقیت کنکوریها


نقش و وظایف والدین در سال کنکور و موفقیت تحصیلی فرزندان

10 تمرین فوق العاده برای تندخوانی (رفتاری-فیزیکی)

افزایش سرعت مطالعه دروس کنکور

تندخوانی یکی از مهارت‌هایی است که سرعت مطالعه را افزایش داده و باعث می‌شود فرد مطالب بیشتری را در زمان کوتاه‌تری مطالعه کند که در این صورت علاوه بر افزایش اعتماد به‌ نفس، انگیزه و شوق فرد برای ادامه مطالعه بیشتر می‌شود.

تنها راه دستیابی به مهارت تندخوانی، تمرین و تکرار بسیار و افزایش سرعت مطالعه است.

دسته بندی تمرینات تند خوانی و افزایش سرعت مطالعه

این تمرین‌ های تندخوانی به دو دسته تقسیم می‌شوند:

الف) تمرین‌های فیزیکی تندخوانی

برای افزایش مهارت تندخوانی توسط تمرین­های فیزیکی، تمرین­های بسیاری وجود دارد که به بررسی 2 تمرین مهم می‌پردازیم:

1) تمرین افزایش حوزه دید و چابکی چشم

در این روش و تکنیک سعی می‌کنیم به یک نقطه دور، بدون تکان دادن سر و مردمک چشم خیره شویم و اجسامی که در اطراف آن وجود دارد را شرح بدهیم یا با حرکت دادن مردمک (بدون حرکت دادن سر) اطراف را نگاه می‌کنیم و سعی می‌کنیم حوزه دیدمان را افزایش دهیم.

2) تمرین چند کلمه خواندن

2) تمرین‌هایی که به ما کمک می‌کنند از کلمه به کلمه خواندن متن پرهیز کنیم و به‌جای مکث بین دو کلمه، بین چند کلمه (شبه جمله) مکث کرده و به خواندن ادامه ‌دهیم. برای این کار سعی می‌کنیم شبه جمله‌ها را پیدا کرده و بین آن‌ها علامت (/) می‌گذاریم.

به مثال زیر دقت کنید:

در طبقه دوم بیمارستان شهدا در اتاقی رو به حیاط پر دار و درخت بیمارستان، فقط یک صدا به گوش می‌رسید.

در جمله بالا شبه جمله‌ها را می‌توان به‌صورت زیر در نظر گرفت:

در طبقه دوم بیمارستان شهدا / در اتاقی رو به حیاط پر دار و درخت بیمارستان / فقط یک صدا به گوش می‌رسید.

رفته‌ رفته می‌توان شبه جمله‌ها را طولانی‌تر در نظر گرفت و مکث کمتری در جمله و کل متن داشت.

ب) تمرین‌ های رفتاری تند خوانی

این دسته از تمرینها بیشتر به اصلاح عادات مطالعاتی و آفت های مطالعه میپردزد،به هر میزان که مطالعه را به عوامل بیرونی و شرایط محیط مطالعه وابسته کنید بر سرعت و کیفیت مطالعه تاثیر منفی خواهد گذاشت.

1) تکنیک پرهیز از بازگشت به عقب (واپس نگری)

در طول مطالعه فرد باید به خوانده‌های خود اعتماد داشته باشد و اگر جایی را متوجه نشد به‌جای بازگشت به عقب، سعی کند در خلال تست‌ زنی و خواندن ادامه مطالب، آن ابهام و مشکل را رفع کند.

2) کنار گذاشتن عادت بلند خوانی

همان‌طور که می‌دانیم سرعت حرکت زبان برای ادای کلمات کمتر از سرعت حرکت چشم است در نتیجه بلند خواندن باعث کاهش سرعت مطالعه می‌شود. برای اجتناب از این عادت، بهتر است با بینی نفس کشید تا فرصتی برای بلند خوانی وجود نداشته باشد.

3) عدم استفاده از انگشتان دست به‌عنوان نشانه

این کار باعث می‌شود که فرد متن را کلمه به کلمه بخواند و در نتیجه سرعتش کاهش یابد.

4) عدم تصویرسازی از کلمات در هنگام مطالعه

وقتی فرد کلمه به کلمه متن را می‌خواند، فرصت تصویرسازی از کلمات را پیدا می‌کند و این کار سرعت مطالعه را کم می‌کند پس بهتر است اگر فرد تصمیم به تصویرسازی دارد آن را در یک پاراگراف پیاده کند.

5) رعایت پرستیژ و پوزیشن مناسب مطالعه

بهترین حالت، نشستن پشت میز است به‌طوری‌که ران و کمر با هم زاویه 90 درجه و ران و ساق پا هم باهم زاویه 90 درجه را بسازند و فاصله چشم با صفحه کتاب به‌اندازه 30-40 سانتی‌متر باشد.(در این حالت حوزه دید بسیار خوب خواهد بود)

6) تکنیک برنامه حجمی-زمانی-اولویتی (مخصوص کنکوری ها)

این نحوه برنامه‌ ریزی باعث کاهش وسواس و اتلاف وقت و در نتیجه افزایش سرعت مطالعه می‌شود که در پست برنامه ریزی کنکور بطور کامل بررسی شده است.

7) استفاده از هر دو دست هنگام مطالعه

دست راست برای دنبال کردن مطالب و دست چپ برای تحمل وزن کتاب. با این روش دست فرد فرصتی برای انجام کار دیگری نخواهد داشت و حواس‌ پرتی ایجاد نمی‌شود.

8) مدیریت انرژی در هنگام مطالعه

به معنی این است که فرد دروسی که در آن‌ها ضعف زیادی دارد یا علاقه‌ای برای مطالعه آن‌ها ندارد را در بهترین زمان‌ها و در تایم‌های کوتاه مطالعه کند تا اشتیاقش به ادامه مطالعه آن دروس بیشتر شود و تا دقیقه 90 کنکور ادامه دهد.

همچنین بعد از هر نوبت مطالعه نوشیدن آب و انجام تمرین ها و نرمش هایی که در عکس زیر مشاهده میکنید در حد چند دقیقه میتواند بسیار مفید باشد.



10 تمرین فوق العاده برای تندخوانی (رفتاری-فیزیکی)

بهترین روش تحلیل پس از آزمون آزمایشی + دانلود فرم تحلیل

آزمون های آزمایشی کنکور را چگونه تحلیل و بررسی کنیم؟

صفر تا صد تحلیل آزمون های آزمایشی کنکور

هدف اولیه خیلی از داوطلبان کنکوری از شرکت در آزمون های آزمایشی اینه که تراز خوب کسب کنند و خیال شون راحت بشه که این بخش از مطالب کنکور را به خوبی یاد گرفتند و بسوی مباحث بعدی پیشروی کنند .

اگرچه کسب تراز عالی و افزایش تراز در آزمون ها راه و روش خاص خودش داره و نمیشه آن را فقط به یک عامل محدود دانست و باید مجموعه از اتفاق ها اعم از برنامه ریزی اصولی و تست زنی و دوره صحیح و مرور خوب مباحث و … اتفاق بیفته تا تراز شما در آزمون رشد کند ، اما یکی از مهمترین عوامل ارتقا درصد شما در آزمون همان تحلیل و ارزیابی اشکالات آزمون های قبلی شماست ؛ تحلیل و بررسی مشکلات  گذشته باعث میشه تا از تکرار مشابه آنها جلوگیری بشه و شما بتوانید به راحتی تعداد تست های غلط زده و شک دار خودتان را کاهش بدید .

رویکرد تحلیل آزمون های آزمایشی به قدری اهمیت داره که هر کنکوری بهتره بالافاصله بعد از ظهر همان روز آزمون دست به کار بشه و اینکار انجام بده تا در برنامه ریزی های هفته آینده با رویکرد ترمیم و جبران اشکالات گذشته برنامه های بهتری برای خودش بریزه که اگر نیاز به راهنمایی دارید میتونید از مطلب برنامه ریزی کنکور استفاده کنید .

یاتون باشه همیشه که برنامه هر کنکور آزمایشی برای همه سطوح علمی و ترازهای مختلف داوطلبان کنکور یک برنامه کلی و از پیش تنظیم شده داره که این برنامه خیلی وقت ها بهترین برنامه برای شخص شما نیست و شخص شما به تنهایی یا به کمک مشاور خصوصی کنکور باید با توجه به عملکردتون در هر آزمون و نقط ضعف و قوت شخصی خودتون برنامه ها و زنجیره های مطالعاتی بعدی را ترسیم کنید .

تحلیل پس از آزمون آزمایشی کنکور

یکی از مهمترین نکاتی که در رابطه با آزمون های آزمایشی باید به آن توجه داشت، تحلیل پس از آزمون است چون در غیر این صورت، آزمون دادن فایده چندانی نخواهد داشت.

پشت گوش انداختن تحلیل آزمون و موکول کردن تحلیل آزمون به روزها و هفته های آینده تنها باعث میشه تا مشکلات سر جلسه خودتان را فراموش کنید و به نحوی ذهن شما با آن مسیر فکر که منتهی به راه حل اشتباه شد ارتباط منطقی برقرار کنه و به اشتباه تصور کنه که همان مسیر قبلی منتهی به جواب صحیح شده است .

حل مجدد سوالات ازمون ازمایشی کنکور در منزل

سوالات آزمون را یکبار دیگر در بدون استرس درصد و تراز آزمون و در وقت باز، در منزل حل می کنیم. در این صورت چند حالت ممکن است رخ دهد:

1) سوالاتی از آزمون که در منزل موفق به پاسخ صحیح به آنها شدیم

اگر تست های غلط زده و یا حل نشده در سر جلسه در منزل با وقت و آرامش بیشتر و بدون نگاه کردن به درسنامه یا پاسخنامه آزمون به درستی حل شد ، در این صورت مشکل ما مهارتی، بی دقتی، خستگی و … می باشد. که با حل تست های فراوان و زماندار این مشکل برطرف می شود.

برای حل مشکل مهارت در آزمون زدن تست های زماندار و ترکیبی در قالب پیش آزمون تمرینی بخش آزمون تالیفی سایت پیشنهاد می شود که ۲ روز قبل از هر آزمون کانون قلمچی برای شما عزیزان ساخته و آماده استفاده می باشد .

2) سوالاتی از ازمون که در منزل هم قادر به پاسخ دادن به آن ها نبودیم

اگر مشکل سر جلسه آزمون برای شما در منزل نیز تکرار شد و برای دومین بار قادر به حل تست های مشکل دار امروز خودتان نبودید ، در این صورت مجددا درسنامه کتاب تست را می خوانیم و سپس تست می زنیم.

اگر از مطالعه و تسلط روی درسنامه و تست های قبلی مطمئن بودیم و یا باز هم مشکل حل نشد از درسنامه دیگری برای آموزش استفاده می کنیم ؛ در اینصورت به احتمال زیاد سوالات آزمون سنگین بوده و مدل های تمرین قبلی برای حل تست های آزمون کافی نبوده و نیاز به آموزش و تست مجدد است .

 

3) سوالاتی از آزمون که به دلیل عدم مطالعه قادر به پاسخ نبودیم

اگر در آزمون با سوالاتی مواجه شدیم که به هر دلیل برنامه آزمون را برای آن بخش ها مطالعه نداشتیم و دست نخورده رها کردیم ، در منزل با این سوالات تا زمانی که مبحث مورد نظر را به طور کامل مطالعه نکردیم، کاری نداریم و این قسمت ها تحلیل آزمون نخواهند داشت .

4) سوالاتی که با رد گزینه به پاسخ رسیدیم یا اگر مدل دیگری از آن سوال مطرح شود قادر به پاسخ نخواهیم بود

در این حالت، تنها راه حل مناسب حل تست های بیشتر و ترکیبی از بهترین منابع کنکور در زمان استاندارد است و علامتدار کردن این دسته تست های شک دار و شبیه به هم است.

۵ ) سوالاتی که در سر جلسه آزمون آزمایشی به آنها پاسخ صحیح دادیم و درست حل کردیم

بهتر از بعد از تحلیل تست های مشکل دار قبلی حتما برای خودمان تست هایی که به آنها پاسخ صحیح هم داده بودیم را از روی پاسخنامه چشمی روخوانی کنیم که شاید راه حل ارائه شده پاسخنامه تشریحی آن تست از راه حل ما حرفه ای تر و خلاقانه تر و کوتاه تر باشد و از آن یاد بگیریم .

در آخر برای شما عزیزان فرم تحلیل آزمونی را آماده کرده ایم که به کمک آن بتوانید به صورت منظم و شکیل جدول دسته بندی مشکلات علمی و مهارتی خودتان را برای هر تست تنظیم کنید و برای دوران جمع بندی کنکور از آن استفاده کنید.

مشاوره کنکور دوران جمع بندی : بهترین روش مدیریت زمان در آزمون

دانلود فرم تحلیل آزمون



بهترین روش تحلیل پس از آزمون آزمایشی + دانلود فرم تحلیل

آموزش جمع بندی شناور و زیگوراتی کنکور

صفر تا صد آموزش جمع بندی کنکور ۹۹

در این مقاله سعی شده به برخی از سوالات مهم در رابطه با جمع بندی دروس پاسخ داده شود

برای جمعبندی باید از چه سالی یا چه درسی شروع کنیم؟

مسلما اگر قرار باشد هر درس را به طور مجزا جمع بندی کنیم با توجه به تعداد دروس و پایه های مختلف هر درس زمان زیادی باید صرف کنیم،به همین علت ممکن است در انتهای مسیر تسلط خود را نسبت به دروسی که در ابتدا جمع بندی کرده ام از دست بدهیم.

ایراد دیگری که به این جمع بندی وارد است نادیده گرفتن تست های ترکیبی و اهمیت آن است.

مشاوره پیشنهادی : نقش والدین در موفقیت کنکوریها

راه حل مناسب چیست؟مهمترین نکته در جمعبندی این است که مشخص کنیم در چه شرایطی هستیم؟

داوطلبانی بر مباحث گذشته تسلط  کافی دارند

اگر داوطلبی بر خوانده های قبلی خود مسلط است و این حس تسلط حاصل آزمون های آزمایشی موفق است و میانگین تراز بالا است،بهترین کار رفتن به سراغ نخوانده ها حتی مطالب سنگین تر است.

فاز اول

مدل جمع بندی پیشنهادی برای این دانش آموزان جمعبندی هرمی یا زیگوراتی است. برای دروسی که در آن تسلط کافی دارید به این صورت عمل کنید که ابتدا مباحث عقب مانده و کم تسلط را مطالعه کنید تا هم سطح شوند سپس به صورت فشرده و فصل به فصل مباحث و دروس را تست زنی کنید.

تنوع درسی 6 الی 8 درس در هر روز در این مرحله مناسب است.این مرحله حدود 30 الی 40 روز طول میکشد.

دانش آموزان متوسط نیز می توانند در درس هایی که تسلط دارند از این روش استفاده کنند و برای باقی دروس به سراغ روش بعدی بروند.

فاز دوم

در مرحله ی بعد هر روز یک کتاب درسی را دوره کنید برای مثال یک روز عربی سال دوم یک روز زیست سال سوم،برای کتاب های کم حجم مانند زبان انگلیسی بهتر است هر روز دو کتاب را کار کنید.

این مرحله 20 الی 25 روز زمان میبرد.

فاز سوم

در این مرحله درس به درس جمع بندی کنید و تست های تالیفی جامع در این مرحله مناسب است.برای دروس عمومی نیز می توانید از ازمون های جامع سایر رشته ها استفاده کنید.

این روش نیز حدودا 10 روز وقت میخواهد.

در مجموع این روش 70 الی 75 روز زمان میبرد.

اگر بتوانید تا پایان اردیبهشت این مراحل را انجام دهید به مرحله ی آزمون های جامع مشابه کنکور می رسید و میتوانید در هفته چندین بار از خود ازمون جامع بگیرید.

همینطور که مشاهده میکنید در این روش مانند هرم که کف آن بزرگتر و مهم تر است ما نیز فصل به فصل شروع به جمع بندی میکنیم و مرحله به مرحله فشرده تر کار میکنیم.

داوطلبان متوسط و با پایه ی ضعیف تر

برای این دسته از داوطلبان مدل جمعبندی شناور پیشنهاد میشود.این روش برای داوطلبانی مناسب است که در مباحثی که قبلا مطالعه کرده اند هم مشکل دارند و در این روش اولویت با تمام کردن کامل دروس نیست.

در جمع بندی شناور مباحث را به سه دسته تقسیم میکنیم:

  1. دسته ی اول مباحثی که در آنها تسلط داریم
  2. دسته ی دوم مباحثی که کم تسلط هستیم
  3. دسته ی سوم مباحثی که مطالعه نکرده ایم

برای مشخص کردن دروسی که در آنها مسلط هستید یا کم تسلط از خود یک آزمون تعیین سطح بگیرید.بهتر است به این منظور از آزمون های کنکور اوایل دهه ی 90 یا حتی اواخر دهه ی 80 استفاده کنید. برای مثال در مبحث تابع 3 سوال از 4 سوال را پاسخ داده اید پس جزو کم تسلط هاست،اگر تمام سوالات یک مبحث را جواب دادید پس مسلط هستید.

در آزمون تعیین سطح زمان اهمیتی ندارد و لازم نیست وقت بگیرید.

یک جدول برای مباحث نخوانده درست کنید و مباحث را بر اساس راحتی، اهمیت و تست خیز بودن مرتب کنید.

جدول دیگری برای دروس کم تسلط درست کنید در این جدول اولویت را برای دروسی در نظر بگیرید که نیاز به کار کمتری دارد یا پیشنیاز کمتری نیاز دارد و با تمرین و دقت در زمان کمتری به تسلط می رسیم.

در مدل شناور زمان 3 الی 5 روز را به اولویت اول جدول کم تسلط اختصاص میدهیم،بعد از این زمان یک آزمون جامع دیگر از خود میگیریم اگر درصد بهبود پیدا کرد به سراغ اولویت بعدی می رویم اگر تغییری نداشت مجدد باید آن اولویت را کار کنیم.

بعد از کم تسلط ها همین فرایند را برای نخوانده ها نیز انجام می دهیم.اگر پیشرفت مناسبی داشته باشیم و نیازی نباشد به اولویت های قبلی مجدد برگردیم ممکن است بتوانیم تمامی مباحث کنکور را جمع بندی کنیم در غیر اینصورت مباحثی که در اخر می مانند را حذف میکنیم.

پس در این روش آزمون های تعیین سطح در هر مرحله اهمیت بسیار زیادی دارد و پیشرفت و سطح فعلی ما را کنترل می کند و همچنین مباحث نیز مرور میشوند و این خود عامل رشد است.

اگر در جدول نخوانده ها حس کردیم مبحثی وجود دارد که خیلی راحت تر است و نتیجه ی بهتری می دهد میتوانیم آن را در جدول کم تسلط ها جای دهیم.

نتیجه گیری

هر یک از دو مدل جمعبندی که بررسی شد مخصوص به گروه خاصی از داوطلبان است و انتخاب مدل مناسب بسیار اهمیت دارد.به این نکته توجه کنید که این مدل ها نسبت به یکدیگر برتری ندارند و نحوه و قدرت اجرای داوطلب است که تفاوت ها را رقم خواهد زد.

مشاوره کنکور دوران جمع بندی : بهترین روش مدیریت زمان در آزمون

مشاوره تحصیلی دوران جمعبندی : منابع جمعبندی کنکور۹۹

مشاوره کنکور دوران جمع بندی : شروع صفر کنکور ۹۹ از خرداد

برنامه ریزی شخصی کنکور۹۹ در دوران جمع بندی متناسب با سطح درسی شما برای همه مقاطع و رشته های تحصیلی مستقیم با استاد علیرضا افشار ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام در واتسآپ با شماره زیر در ارتباط باشید.WhatsApp

09358960503

فایل صوتی آموزش کامل  استاد علیرضا افشار در مورد مدل های جمع بندی کنکوررا در زیر بشنوید :

دانلود کنید ...

دکتر علیرضا افشار 




آموزش جمع بندی شناور و زیگوراتی کنکور

تکنیک های اساسی آزمون دادن ( هنر آزمون دادن )

بهترین راه افزایش تراز در آزمون چیست؟

مدیریت آزمون فرآیندی است که طی آن تعداد سوالات صحیح افزایش و زمان پاسخگویی به تست ها کاهش می یابد. در نتیجه باعث افزایش تراز می­شود؛ حتی برای داوطلبان شروع از صفر کنکور99 داشتن مدیریت آزمون باعث افزایش تمرکز آنها بروی مباحث مورد مطالعه و انتخاب شده می شود

در آستانه آزمون های جمع بندی نیمسال اول کنکور برآن شدیم تا امروز در مورد راهکار افزایش تراز از طریق مدیریت زمان و مباحث آزمون با شما صحبت کنیم .مدیریت آزمون توسط شناخت فرد از خود صورت می­گیرد که در این مقاله سعی داریم پیرامون این موضوع بحث کنیم.

استفاده از نمونه سوالات مشابه بودجه بندی آزمون

برای مدیریت آزمون باید از 2 آزمون مشابه که با آزمون پیش ­رو بودجه­ بندی یکسانی دارند استفاده کرد.

1-استفاده از سوالات آزمون ­های آزمایشی مشابه در سال ­های گذشته در روز 4 شنبه

2-استفاده از پیش آزمون ­های سایت ما در روز 5 شنبه

استفاده از سوالات آزمون­های آزمایشی مشابه در سال­های گذشته در روز چهارشنبه

بعد از اتمام بودجه بندی آزمون و مطالعه دروس کنکور این آزمون را در روز 4 شنبه (2 روز قبل از آزمون) بدون در نظر گرفتن زمان، حل می­کنیم. که در این صورت با چند نوع سوال رو به­ رو می­شویم :

الف)سوالاتی که در زمان کم و با اطمینان کامل به آن­ها پاسخ داده ­ایم.

ب)سوالاتی که با صرف زمان زیاد به آن­ها پاسخ داده­ ایم.

ج)سوالاتی که پاسخ نداده ایم.

در کنار سوالات دستۀ (الف) یک علامت تیک قرار می­دهیم. بعد از اتمام آزمون، پاسخنامه این سوالات را بررسی می­کنیم که تجربه نشان داده اکثر این پاسخ­ های صحیح، راه حل صحیح داشته­ اند و شانسی نبوده­ اند. چون فرد تسلط زیادی روی این مباحث داشته است.

سپس چک می­کنیم که این سوالات از چه مباحث و چه فصولی مطرح شده ­اند.

به عنوان مثال در ادبیات فارسی اکثر سوالاتی که فرد به آن­ها پاسخ صحیح داده است مربوط به مبحث قرابت و معنی واژگان بوده است.

در کنار سوالات دستۀ (ب) علامتی نمی­گذاریم اما حواسمان هست که از چه مباحثی مطرح شده­اند.

استفاده از پیش آزمون­ های سایت ما در روز 5 شنبه

روز 5شنبه (1 روز قبل از آزمون) وارد سایت مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار شوید. در قسمت آزمون­ ها یک پیش آزمون که مربوط به آزمون پیش­رو می­باشد و از لحاظ بودجه­ بندی، تعداد و سطح سوالات، زمان پاسخگویی و … با آزمون فردا مطابقت دارد را از خودمان امتحان می­گیریم و تنها به سوالات دستۀ (الف) (سوالاتی که کنارشان تیک زده بودیم) پاسخ می­دهیم (به عنوان مثال مبحث قرابت و معنی واژگان در درس ادبیات)

بخش آزمون های آزمایشی رایگان

بعد از اتمام این سوالات، برای هر درس، مدت زمان پاسخگویی به آن درس را هم یادداشت می­کنیم.

به عنوان مثال درس ادبیات در آزمون شامل 20 سوال می­باشد که زمان پاسخگویی به آن 20 دقیقه می­باشد. و 10 سوال آن متعلق به مبحث قرابت و معنی واژگان می­باشد که جزو سوالات دستۀ (الف) ما می­باشد. و ما در روز 5 شنبه در عرض 7 دقیقه به این سوالات پاسخ داده ایم. پس در واقع برای بقیه سوالات 8 دقیقه زمان باقی می­ماند.

مشاوره پیشنهادی : نقش والدین در موفقیت کنکوریها

در سر جلسه ممکن است با 3 حالت رو به­ رو شویم:

1-در عرض 7 دقیقه به 10 سوال انتخابی ادبیات پاسخ می­دهیم که در این صورت به سراغ درس بعدی می رویم.(به عنوان مثال: درس عربی)

2-در کمتر از 7 دقیقه (به عنوان مثال : 5 دقیقه) به این 10 سوال پاسخ می­دهیم. در این صورت یک نگاه گذرا به سوالات آزمون می ­اندازیم. اگر سوالات بیشتری از این مباحث مطرح شده بود به آن­ها پاسخ می­ دهیم. در غیر این صورت به بقیه سوالات کاری نداریم. در نتیجه این 2 دقیقه را برای مرحلۀ دوم سیو می­کنیم.

3-در عرض 7 دقیقه به کمتر از 10 سوال پاسخ می­دهیم. در واقع باید گفت که سوالات آزمون در این درس از دشواری بالایی برخوردار است و نباید نگران شد. چون شرایط آزمون برای تمامی داوطلبان یکسان است. در این صورت سوالات باقی مانده را به مرحله دوم اختصاص می­ دهیم و بعد از اتمام 7 دقیقه به سراغ درس بعدی می­ رویم و با بقیه سوالات آن درس کاری نداریم.

فواید مدیریت آزمون های آزمایشی

تمامی کارهایی که در مدیریت آزمون انجام می­دهیم در جهت این است که زمان را از دست ندهیم. در واقع ما در مدیریت ازمون، زمان هر درس را به طور کامل در مرحلۀ اول به آن درس اختصاص نمی ­دهیم و تنها به سوالاتی که از قبل تمرین کرده ­ایم پاسخ می­دهیم و این کار باعث افزایش انگیزه در داوطلبان کنکوری می شود .

بعد از اینکه به این سوالات در تمامی دروس پاسخ دادیم برمی­گردیم و به سراغ بقیه سوالات می­رویم و به درسی که سوالاتش قابل پاسخگویی هستند، زمان بیشتری اختصاص می­دهیم.

ما در مدیریت آمون در ابتدا به دروس و مباحثی که در آن­ها تسلط بیشتری داریم و مطالعه با کیفیت داشتیم پاسخ می­ دهیم چون در این صورت علاوه بر ذخیره کردن زمان، انگیزه و هیجان بیشتری برای ادامه آزمون خواهیم داشت.

ایراد پرداختن به تمامی سوالات آزمون در مرحله اول

برخی از مشاوران به اشتباه به داوطلبان توصیه می­کنند که از همان ابتدا، تمامی سوالات را یک دور بررسی کنند و به سوالاتی که در وهله اول قابل پاسخگویی هستند پاسخ دهند و بقیه را به انتهای آزمون موکول کنند.

اما این کار از دید ما کاملاً اشتباه است. چون با درگیر شدن با سوالات دشوار در ابتدای آزمون علاوه بر از دست دادن زمان، دچار دلهره و اضطراب شدیدی می­ شویم و ممکن است آزمون را خراب کنیم.

اما باید توجه داشت که در درس زیست­ شناسی و حفظیات شیمی به علت طرح سوالات ترکیبی، قادر به پیش­بینی و برنامه ­ریزی از قبل نیستیم و نمی­توانیم تخمین بزنیم که به چه سوالاتی در جلسه آزمون پاسخ خواهیم داد. اما در قرابت، ارایه، ریدینگ و…. این کار شدنی می­باشد.

ویدیو توضیحات استاد افشار با موضوع هنر آزمون دادن و رفع مشکل کمبود زمان و استرس سر جلسه

هنر آزمون دادن (مدیریت آزمون)

مشاوره و برنامه ریزی شخصی کنکور متناسب با سطح درسی شما برای همه مقاطع و رشته های تحصیلی مستقیم با استاد افشار ؛ جهت کسب اطلاعات بیشتر و ثبت نام از طریق پیام در واتسآپ با شماره زیر در ارتباط باشید.WhatsApp

09358960503

فیلم آموزشی استاد افشار در رابطه با هنر آزمون دادن را در سایت اصلی ما به آدرس  زیر ببینید :

www.AlirezaAfshar.org

نمایشگر ویدیو

تکنیک های اساسی آزمون دادن ( هنر آزمون دادن )