برنامه ریزی تلفنی کنکور۹۹ .مشاوره تلفنی کنکور علیرضا افشار ـ مشاور تحصیلی استاد افشار.مشاور کنکور۹۹


پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400

چند درصد از فارغ التحصیلان سال بعد در کنکور موفق شده اند ؟

پشت کنکور ماندن برا کنکور 1400 ( فارغ‌ التحصیلان کنکور ۱۴۰۰ )

 

پشت کنکور ماندن همواره با چالش هایی همراه است و قطعا عده ای از دانش اموزان سال دوازدهم و دواطلبان نظام قدیم از همین الان قصد دارند که پشت کنکور بمانند و چه بسا برنامه ریزی کنکور خود را نیز با قدرت شروع کرده باشند.

در این مطلب قصد داریم چند نکته مهم را با پشت کنکوری‌ ها چه نظام قدیم و چه نظام جدید به اشتراک بگذاریم:

مورد اول) زیادی وقت پشت کنکوری ها

تحقیق ها نشان داده که یکی از علل شکست دوباره پشت کنکوری‌ها در کنکور همین وقت زیاد است که باعث میشود اراده ی این دسته از داوطلبان ضعیف شود.

زمان زیاد گاها باعث می شود کارها را به بعد موکول کنند یا کارهایی که در حالت عادی در کمترین زمان ممکن انجام میشود را طول بدهند که در این صورت کیفیت مطالعه پایین می آید.

راه حل این مشکل چیست؟

اگر میخواهید پشت کنکور بمانید بهترین توصیه‌ای که می‌توانیم به شما بکنیم این است که حتی اگر ساعت مطالعه ی پایینی دارید تراکم مطالب بالایی را جمع کنید. این تراکم خودش تنوع درس بالا و تعداد تست‌های زیاد را در برمیگرد.

اجرای صحیح این مورد زمانی مشخص می‌شود که فرد ساعت مطالعه‌اش رو بالا می‌برد و به همین نسبت حجم دروس مطالعه شده و سرعت پیشروی هم بیشتر میشود در نتیجه کیفیت همچنان حفظ می‌شود نه اینکه فقط عدد ساعت مطالعه بالا رود!

مطلب پیشنهادی: روش افزایش ساعت مطالعه ی کنکور

مورد دوم) اهمیت آزمون برای پشت کنکوری ها

به اهمیت آزمون های آزمایشی و آزمون تالیفی کنکور بار ها اشاره کردیم و در مطلب انتخاب بهترین آزمون آزمایشی نیز به ویژگی هایی که یک آزمون خوب باید داشته باشد اشاره شد.

آزمون برای قارغ التحصیلان اهمیت بیشتری نیز دارد ، فارغ‌ التحصیلان باید این نکته را مد نظر قرار دهند که  از همان تابستان کنکور که مطالعه را شروع می‌کنند یک نیم روز در هفته را به آزمون گرفتن از خودشان اختصاص دهند.

در اینصورت مطالب به خوبی در ذهنشان ماندگار می شود و وقتی مهر ماه به سراغ مطالب خوانده شده می آیند، این درسها از خاطر بردند و نیاز به بازخوانی مطالب نداشته باشند!

مورد سوم) برنامه ی فضایی نریزید!

معمولا فارغ التحصیلان در ابتدای مسیر انگیزه ی بالا برای شروع سریع کنکور دارند و این موضوع گاهی باعث تصمیم گیری های احساسی می شود.

برخی از فارغ‌ التحصیلان در برنامه ریزی کنکور خود تابستان را برای جمع بندی همه ی دورس اختصاصی‌ در نظر می گیرند یا قصد دارند تا دی ماه تمام کتاب ها را به صورت کامل مطالعه کنند.

به این افراد پیشنهاد می‌ کنیم که در حال زندگی کنند و بجای برنامه‌ ی بلند مدت برای خود برنامه‌ ها ی کوتاه‌ مدت بریزند که هم قابل پیش‌بینی است و هم معمولا تعهد به این برنامه‌ ها بیش‌تر است.

همچنین برنامه های کوتاه مدت کنکور انعطاف پذیری لازم را دارند و اگر از برنامه جا ماندند می‌توانند به راحتی برنامه ی تحصیلی خود را مطابق شرایط فعلی تغییر دهند.

مورد چهارم) ساعت خواب و بیداری در سال کنکور

خیلی از کنکوری‌ ها شب دیر می‌خوابند و درنتیجه صبح هم دیر بیدار می‌ شوند بعضی‌ها هم اهمال کاری خودشان را در شب با جمله «از فردا دیگه می‌خوام صبح زود بیدار بشم» توجیه می‌کنند.

پیشنهاد ما به فارغ‌ التحصیلان این است که صبح خود را زود و قوی شروع کنند و حداقل  برنامه‌ی آن روز را تا قبل از ظهر تمام کنند، ادر این صورت هم انگیزه می‌گیرند و هم به برنامه‌ های غیر درسی‌ خود می‌رسند.

اگر با تمام این تغییرات به نتیجه نرسیدید از یک مشاور تحصیلی با تجربه کمک بگیرید. در انتخاب مشاور تحصیلی می توانید از مطلب نکات مهم در انتخاب مشاور کنکور استفاده کنید.

مشاوره پیشنهادی : چگونه اشتباهات سال گذشته را تکرار نکنیم ؟

توضیحات بیشتر  استاد افشار در مورد فارغ التحصیلان کنکور 1400 ( پشت کنکوری 1400 ) را درفایل  زیر بشنوید :


دانلود کنید ...



پشت کنکور ماندن برای کنکور 1400

کانال تلگرام علیرضا افشار مشاور کنکور

برای عضو شدن در کانال تلگرام و استفاده از مطالب 


 مشاوره ای خاص و فول انگیزشی کاملا رایگان ما بر


 روی تصویر زیر کلیک کنید 



قبل از کلیک بر روی تصویر از روشن بودن فیلترشکن (vpn) دستگاهتان مطمین شوید.



کانال تلگرام علیرضا افشار مشاور کنکور

کم هزینه ترین راه برای موفقیت در کنکور

هزینه های لازم برای رتبه برتر شدن و موفقیت در کنکور


در این شرایط اقتصادی و بخصوص امسال(سال 1399) که این شرایط با شیوع بیماری کرونا نیز همراه شده است ،هزینه های لازم برای موفقیت و رتبه شدن برای کنکوری ها بسیار حائز اهمیت است که به دنبال راحت ترین و کم هزینه ترین راه برای موفقیت در کنکور باشند.

به سبب همین شرایط ، ما مشاوران بر خلاف سایر سال ها تنها %10 افزایش نرخ داشته ایم.بنده از شرایط بسیاری از شاگرد های کنکوری خود که دچار اوضاع مالی مناسبی نیستند و یا بسیاری از داوطلب های دیگری که برای به دست آوردن خرج کنکورشان ، مجبور هستند در کنار درس به کار پاره وقت نیز بپردازند؛ مطلع هستم .

هزینه کردن لازم است یا سرعت موفقیت را سرعت میدهد

در جهت تایید و احترام به این گروه از کنکوری های تلاش گر و با انگیزه این نکته را ذکر می کنم که برای موفقیت در کنکور ، ممکن است اگر داوطلبان به طور درست از امکاناتی که پیش روی خود دارند استفاده کنند ، شاید آن امکانات بتوانند کاتالیزگر باشند اما هرگز واکنش دهنده نخواهند بود.

برای مثال یکی از دوستان اساتید بنده ماجرایی را تعریف می کرد که یکی از شاگردانش در کلاس آنلاینی شرکت می کند که به او وعده ی این را می دهند که تست ها و تکنیک های تست زنی آموزش داده شونده دراین کلاس ، در هیچ آموزشگاه و یا منابع دیگری آموزش داده نخواهد شد و قبولی در کنکور با شرکت در این دوره تضمینی می باشد…

اما وقتی خود استاد در همان کلاس آنلاین شاگردش برای بررسی صحت آن شرکت می کند ، متوجه می شود استادی که آن دوره را آموزش می دهد، خود مؤلف کتاب تستی نیز می باشد و تمام تمرین ها و   تست هایی که در آن دوره  مورد بحث قرار می داده است (به غیر از جواب دادن به سوال هایی که شاگردانش در زمان خلوت بودن کلاس می توانستند از او بپرسند…) در خود کتاب آموزشی آن استاد نیز وجود داشته است.

در نتیجه هر بحثی که در آن دوره آموزش داده می شده است ، در کتاب آموزشی نیز بوده است و در نتیجه پرداخت هزینه ی بیشتر برای شرکت در آن کلاس و دوره چندان ضروری نبوده است.

فرق استاد و مشاور برنامه ریزی کنکور

برنامه ریزی اساتید : برای اساتید ، تنها موفقیت داوطلبان در درسی که خود آن را آموزش می دهند، دارای اهمیت است. یعنی استاد هر درس خود را تنها مسئول همان درس برای داوطلب می داند و باقی دروس و برنامه ریزی داوطلبان برای او از اهمیت خاصی برخوردار نیست.

به طور مثال یک استاد شیمی به شاگردی از خود که در کنکور درس شیمی را %80 تست بزند ،  افتخار می کند در صورتی که همان شاگرد ممکن است باقی دروس تخصصی را  تنها %20 یا %30 درکنکور تست زده باشد.

برنامه ریزی مشاوران : مشاوران کنکور ، خود را مسئول تمام دروس و شرایط داوطلبان می دانند و برای آنان برنامه ریزی کنکوری داوطلبان نیز بسیار حائز اهمیت است.

به طور مثال بنده به عنوان مشاور و تجربه ای که در تمام این سال ها به دست آورده ام ، می دانم که گاهی حتی وجود امکانات زیاد برای یک داوطلب (منابع کنکور ، کلاس های کنکوری و ….) می تواند هم از او چه به صورت فیزیکی و چه روانی بسیار وقت بگیرد و در نهایت منجر به این مسئله شود که داوطلب به صورت پراکنده خوانی دروس را بخواند و هم می تواند باعث سردرگمی بیشتر داوطلب در برنامه ریزی کنکوری و مطالعه ی درست شود.

البته ممکن است گاهی بعضی از مشاوران نیز وجود داشته باشند که تبلیغات بکنند محصولات مؤسسه ی خاصی را خریداری کنید و یا تنها از بنده مشاوره بگیرید و …

در نتیجه شما به عنوان داوطلب باید این مسئله را بدانیدکه همه ی تبلیغات بعضی از آموزشگاه ها ، اساتید و یا مشاوران که به گوش تان می رسد ، در اصطلاح بیشتر بازار گرمی می باشند.

آسان ترین  و راحت ترین روش برای مطالعه ی کنکور

پیشنهاد بنده برای آسان ترین و راحت ترین و کم هزینه ترین روش مطالعه برای کنکور این است که :

هزینه اول مورد نیاز برای کنکور: منابع کمک درسی

 داوطلب بهتر است برای شروع کنکور ، روی منابعی که به صورت تستی هستند و اکثریت داوطلبان نیز آن ها را دارند هزینه کند. ( قبل تر در مورد انتشارات مختلف کتاب های تستی مفصل توضیح داده و در سایت قرار داده ام اما به طور کل کتاب های تستی گاج و خیلی سبز را توصیه می نمایم.)

زمانی که دواطلب در تست زنی کنکور و تمرین کتاب های تستی منابع اول کامل مسلط شد برای تمرین و آشنا شدن بیشتر با نمونه سوالات و تست ها ، می تواند به دنبال منابع تستی دوم و سوم برود و برای آن ها هزینه نماید.

هزینه دوم مورد نیاز برای کنکور: آزمون آزمایشی

داوطلب هزینه ی دوم را بهتر است که برای آزمون های آزمایشی کنکور انجام دهد (حتی اگر این آزمون های آزمایشی به صورت آنلاین باشند و از شباهت کمتری  با فضای آزمون کنکور برخوردار باشند ).

به این علت که آزمون های آزمایشی باعث ایجاد تلاش و تکاپوی بیشتر در داوطلبان کنکور می گردد و حتی گاهی داوطلبان را با نمونه سوالات و تست های بیشتری آشنا می کند که ممکن است نیاز به تهیه ی کتاب های تستی کمتری برای او شود.

اگر داوطلبی دچار سختی مالی یا شرایط خاصی باشد که امکان شرکت در آزمون های آزمایشی برای او مقدور نباشد ، می تواند در اینترنت به دنبال این نمونه سوالات آزمایشی کنکوری بگردد.

نکته بسیار مهم : از نظر بنده به عنوان مشاور ، داوطلبان کنکور تنها با تهیه ی منابع آموزشی و شرکت در آزمون های آزمایشی می توانند به موفقیت در کنکور دست یابند.

هزینه سوم مورد نیاز برای کنکور: مشاوره کنکور

هزینه ی سوم برای مطالعه ی کنکوری درست و موفقیت در آن ، بهتر است صرف داشتن مشاور مناسب برای داوطلب شود. البته در حال حاضر حتی مشاوره های رایگان نیز در فضای اینترنت بسیار موجود می باشد.

اگر چه برخی از مشاوران برنامه ی کنکوری را به صورت نمونه کار به داوطلبان می دهند (به طور مثال مشاوری که خریداری برنامه ریزی کنکوری یک ماهه ی خود را تبلیغ می کند…) که این گروه از مشاوران را تایید نیز نمی کنم اما در مقابل بعضی از مشاوران دیگری نیز وجود دارند که آموزش و برنامه ریزی ی درست را به داوطلبان ارائه می دهند. (برنامه ای که به داوطلبان آموزش می دهند نمونه کار نیست و اصل کار است.)

خوشبختانه در حال حاضر وجود مشاوران درست بسیار زیاد می باشد… بنده خودم به عنوان مشاور از این افتخار بهره مند هستم که تعداد بالایی از سوال و جواب های کنکوری (در کانال سوال و جواب ) و هم چنین جواب های متنی به علاوه ی live  ها و بحث ها و فیلم های آموزشی بسیاری در سایت و فضای مجازی مربوط به خود را داشته باشم. یعنی اگر داوطلبی برای برنامه ریزی و مطالعه ی درست کنکوری نیازمند به مشاوره خصوصی کنکور باشد و از طریق ما اقدام نماید ، بدون شک به صورت رایگان می تواند از مشاوره ی صحیح کنکوری برخوردار شود.

نتیجه گیری پایانی هزینه ها و مخارج کنکور

کلام آخر از بنده که مشاور بسیاری از رتبه های برتر کنکور نیزه بوده ام ، برای موفقیت در کنکور این است که دواطلب باید در مرحله ی اول حداقل هزینه را برای کتاب های تستی و منابع نماید و به کمک اراده و تلاش خودش قدم به جلو بردارد و سپس در مرحله ی دوم در آزمون های آزمایشی شرکت کند و در مرحله آخر از تجربه های مشاوران بی طرف استفاده نماید که ویژگی های آن در مطلب بررسی شده است.

حتما نیازی به هزینه برای کلاس و همایش نیست!

این نکته را باید بدانید که مطالب آموزشی هر استادی که در کتاب تست او موجود است و سال های زیادی را برای آن کتاب نیز زحمت کشیده است ، همان مطالبی است که در کلاس های آموزشی نیز مطرح می گردد و با یک دیگر تفاوت چندانی ندارند.(علم همان علم است.)

گاهی به بسیاری از شاگرد هایی که قصد شرکت در همایش های بنده را داشته اند ، توصیه کرده ام که نیازی به این مسئله نیست حتما مسافت طولانی ای را برای شرکت در همایش مورد نظرتان طی کنید و می توانید از voice گرفته شده از آن همایش و یا فیلم های آموزشی دیگر بنده نیز استفاده نمایید. به طور مثال اگر داوطلبی بخواهد عقیده ی بنده را در باره ی تست پوششی بداند ، می تواند تنها با گوش کردن  به 3 یا 4 تا از voice های بنده در بخش مشاوره صوتی کنکور که در تمام این سال ها آموزش داده ام ، به یک چارچوب کلی برسد.

برای مثال رتبه اول کنکور سال قبل بنده ، از شهرکوچکی در استان فارس بود و از شهر های بزرگی مانند تهران، اصفهان یا شیراز نبوده است و به غیر از معلم مدرسه ی خود به امکانات دیگری نیز دسترسی نداشته بوده است و با این وجود توانست رتبه ی یک کنکور را به دست بیاورد ؛ و یا در مثالی دیگر بیان کنم که یکی دیگر از شاگردان بنده که دارای وضعیت مالی سختی بوده است و تنها امکان بهره مندی از مطالب آموزشی رایگان بنده را داشته است… توانسته با همین حداقل ها رتبه ای زیر 4000 را کسب کند.

مشاوره پیشنهادی (۱) : هر درس را چند ساعت در هفته بخوانیم ؟

مشاوره پیشنهادی (۲) : چگونه هنگام مطالعه انگیزه هایمان را بالا ببریم ؟

ویدیو استاد علیرضا افشار در مورد هزینه ها و مخارج لازم برای کنکوررا در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید :

www.AlirezaAfshar.org 



کم هزینه ترین راه برای موفقیت در کنکور

انتخاب رشته کنکور سراسری استاد علیرضا افشار

مراحل انتخاب رشته مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار به چه صورت است؟


مرحله اول) تحلیل کارنامه کنکور و تحلیل آن

بعد از دریافت کارنامه کنکور سراسری و اعلام نتایج و تحلیل  کارنامه و اطلاعات مندرج در کارنامه اولیه کنکور به صورت کامل توسط علیرضا افشار صورت میگیرد.

مرحله دوم) تیپ شخصیتی برای انتخاب رشته

انواع مختلف آزمونهای لازم اعم از تیپ شخصیتی و شغلی داوطلب برای انتخاب بهتر رشته و شغل آینده به داوطلب ازائه میگردد و نتیجه تست تیپ شخصیتی مناسب به داوطلب و تحلیل کامل آن توسط علیرضا افشار به اطلاع داوطلب میرسد

مرحله سوم) مکالمه تلفنی اول انتخاب رشته

مکالمه تلفنی اول با علیرضا افشار و برای مشخص کردن قبولی های احتمالی داوطلب و پیشنهاد رشته و شهرهایی که احتمال قبولی بیشتری دارد.

مرحله چهارم) ارائه لیست اولیه انتخاب رشته

ارائه لیست اولیه انتخاب رشته حداقل ۲۵۰ تایی برای داوطلب بر اساس مراحل گذشته،در این لیست بهترین رشته ها و دانشگاه هایی که با توجه به نتیجه داوطلب ممکن است به داوطلب ارائه میگردد.

مرحله پنجم) شخصی سازی با توجه به نظرات خانواده

آموزش انتخاب رشته  لازم به داوطلب و خانواده برای اعمال اولویت های شخصی انتخاب رشته ی شخص و خانواده در لیست (آموزش شخصی سازی فردی و اعمال نظر داوطلب و خانواده ایشان در لیست مورد نظر)

مرحله ششم) تهیه لیست دست نویس انتخاب رشته

تهیه لیست دست نویس انتخاب رشته توسط داوطلب و ارسال آقای برای استاد برای بررسی های بیشتر و هماهنگ سازی نظرات

مرحله هفتم) مکالمه تلفنی دوم انتخاب رشته

مکالمه تلفنی دوم با استاد علیرضا افشار برای رفع اشکال اولیه و تهیه لیست نهایی انتخاب رشته داوطلب با در نظر گرفتن کلیه مسائل پیرامون انتخاب رشته کنکور

مرحله هشتم) چک کردن نهایی لیست آخر انتخاب رشته

در این مرحله به دلیل حساسیت بالای موضوع یکبار دیگر لیست توسط استاد چک میشود و اعمال تغییرات پایانی و چک آخر فرم پیش نویس انتخاب رشته صورت میگیرد تا با خیال راحت از لیست استفاده کنید.

مرحله نهم) تکرار تمامی مراحل انتخاب رشته دانشگاه آزاد

تمام مراحل بالا یکبار دیگر برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیز تکرار خواهد شد و تماس تلفنی سوم برای چک لیست نهایی دانشگاه آزاد انجام خواهد پذیرفت.

نکته مهم: دوستانی که به هر دلیل مایل به انتخاب رشته دانشگاه آزاد نباشند تماس تلفنی سومشان نیز برای انتخاب رشته سراسری و پاسخ به پرسش های احتمالی قابل استفاده است.

در صورتی که بعد از اعلام نتایج تمایلی به انتخاب رشته نداشتید چه اتفاقی می افتد؟

در صورتیکه در انتخاب رشته خصوصی امسال ثبت نام نموده اید اما با مشاهده کارنامه کنکورتان مایل به انتخاب رشته نبودید بجای هزینه پرداختی به مدت یکماه مشاوره و برنامه ریزی خصوصی مستقیم با استاد افشار خواهید داشت برای اطلاعات دقیق تر از امکانت به صفحه ی مشاوره خصوصی کنکور مراجعه کنید.

تضمین قبولی انتخاب رشته مرکز مشاور تحصیلی علیرضا افشار به چه صورت است؟

در انتخاب رشته مرکز مشاوره علیرضا افشار ما به شما تضمین می دهیم که پاسخگوی کلیه سوالات و ابهامات شما باشیم و با دقت و حساسیت بالا در امر خطیر انتخاب رشته بهترین قبولی با توجه به کارنامه برای شما رقم خواهد خورد.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار مانند سالهای پیشین بدون شعار های غیر واقعی و تبلیغاتی که جز جذب مخاطب هدف دیگری ندارد تضمین قبولی در رشته ی خاصی را نمیدهد بلکه تضمین میدهد بهترین نتیجه ممکن را با توجه به کارنامه ی خود بدست آورید و این موضوع در بیش از 10 سال سابقه به راحتی قابل مشاهده بوده است.


چگونه در انتخاب رشته اختصاصی علیرضا افشار ثبت نام کنیم؟

با توجه به ظرفیت محدود برای ثبت نام انتخاب رشته کنکور۹۹ با استاد افشار کافیست به شماره 09358960503 در اپلبکیشن واتساپ پیام دهید تا انتخاب رشته شما با شخص علیرضا افشار رزرو شود.

تفاوت طرح انتخاب رشته و انتخاب رشته شخصی چیست؟

در طرح آموزش انتخاب رشته کنکور سراسری نزدیک به 6 ساعت پادکست مشاوره ای و آموزش تصویری در خصوص آموزش انتخاب رشته به شما داده خواهد شد و هزینه ای کمتر از یک جلسه مشاوره ی تلفنی علیرضا افشار را پرداخت خواهید کرد مسلما در این طرح انتخاب رشته شخصی برای کسی صورت نمیگیرد اما پیش نیاز های لازم برای انتخاب رشته آموزش داده می شود و شما با قوانین و قلق ها و تکنیک های انتخاب رشته آشنا خواهید شد . برای تکمیل اطلاعات و ثبت نام در این طرح آموزشی به این صفحه بیایید .

آموزش انتخاب رشته کنکور99

کسانی که انتخاب رشته خصوصی را رزرو میکنند هم بهتر است در طرح آموزش انتخاب رشته نیز ثبت نام کنند تا در خلال کار با استاد افشار خودشان نیز بتوانند با اظهار نظرهای صحیح در جهت انتخاب رشته ای بهتر گام بردارند .


انتخاب رشته کنکور سراسری استاد علیرضا افشار

اشکالات برنامه ی آزمون های آزمایشی کنکور

تحلیل و بررسی برنامه و بودجه بندی آزمون های آزمایشی

آیا پیشروی با برنامه آزمون های آزمایشی درست است؟

برای بررسی نواقص برنامه ها و تحلیل و بررسی آنها ابتدا باید به این سوال که آیا داوطلبان کنکور می توانند تنها طبق برنامه ریزی آزمون های آزمایشی پیش بروند؟

در جواب باید بگویم که وقتی داوطلبان در آزمون های آزمایشی کنکوری شرکت می کنند ، می توانیم بگوییم تا حدودی داشتن برنامه ی راهبردی را تجربه می کنند ، و برای بسیاری از داوطلب هایی که بی برنامه و بی جهت و گاهی بی مشاور نیز هستند خیلی تاثیر گذار می باشد.(به خصوص برای دانش آموزان پایه ی دوازدهمی که تا به حال تجربه ی آزمون آزمایشی کنکوری را نداشته اند.)

اما این واقعیت قابل انکار نیست که بتوان گفت داوطلب تنها  باید مطابق برنامه ی این آزمون های آزمایشی پیش برود. به طور مثال تصور کنید دانش آموزی در یک کلاس آنلاین کنکور مطابق معلم خود پیش می رود و درس آن معلم با برنامه ی آزمون آزمایشی دانش آموز هماهنگ نیست.

نکته : برخی از آزمون های آزمایشی خیلی کند و یا در مقابل برخی دیگر سریع گام بر می دارند و اگر یک دانش آموز فکر کند که همیشه می تواند و یا باید طبق برنامه آزمون پیش برود ، کاملا اشتباه می کند برای فهمیدن بهتر این موضوع به می توانید از مطلب مقایسه آزمون های آزمایشی استفاده کنید.

در چه مواقعی برنامه ی آزمون های ازمایشی کنکور را تغییر دهیم؟

به طور مثال اگر برنامه ی آزمون آزمایشی داوطلبی با درس کلاسش هماهنگ نیست و یا داوطلب دیگری که تازه تغییر رشته داده است و آزمون های آزمایشی کنکور برای او سریع پیش می رود و سخت است ، در چنین شرایطی تغییر اندک برنامه به نفع داوطلب می باشد.

نکته: اگر داوطلبان در کلاس کنکوری شرکت می کنند ، برنامه ی کلاس مقدم بر برنامه ی آزمون های آزمایشی است.هم چنین برنامه ریزی مشاوران که با توجه به آگاهی از شرایط داوطلبان آن ها را آماده می کنند بر آزمون های آزمایشی کنکوری ارجحیت دارد.

ایرادات و نقص بودجه بندی آزمون های آزمایشی

آیا خود برنامه ی آزمون های آزمایشی بی عیب و نقص است؟  آیا دوره و تعداد آزمون ها مناسب و کافی است ؟ آیا پیش روی آزمون ها استاندارد است؟

بنده به طور پیش فرض دو مورد از آزمون های آزمایشی سنجش و کانون را که با یک دیگر متفاوت هستند برای توضیح انتخاب کرده ام….

تحلیل و بررسی آزمون های آزمایشی سازمان سنجش

داوطلبان در سنجش در روز 24 مرداد ، 3 هفته بعد از آن یعنی در روز 14 شهریور و در آخر در روز 28 شهریور آزمون می دهند ؛ در نتیجه داوطلبان در سه مقطع آزمون می دهند.

اصول برگزاری آزمون های آزمایشی سنجش به جمع کردن جفت پایه ها است و به طور کل سمت پایه ی دوازدهم نمی آید ؛ اعتقاد سنجش بر این اصول پایبند است که در آزمون اول (مرحله 1) به طور کامل پایه ی دهم  و سپس در آزمون دوم (ماه شهریور) پایه یازدهم را جمع بندی کند و در آخر ماه شهریور یعنی آزمون آخر هم پایه ی دهم و هم پایه ی یازدهم را مرور کند.

در نتیجه برنامه ی آزمون آزمایشی سنجش بسیار ساده است که البته ایراداتی نیز دارد…

ایرادات و اشکالات آزمون های آزمایشی سنجش

مورد اول) رعایت نکردن زنجیره دروس

اولین نقصی که می توان در آزمون های آزمایشی سنجش مورد توجه قرار داد ؛ بحث رعایت نکردن زنجیره ای خواندن دروس برای داوطلبان کنکور است.

به طور مثال در آزمون های آزمایشی سنجش برای رشته ی ریاضی فیزک ، داوطلبان باید در آزمون آزمایشی اول فصل یک تا پنج درس فیزیک سال دهم خودشان در یک برنامه ی آزمون جمع بندی کنند (باکس اول) و در ادامه برای آزمون بعدی خودشان ، مجبور هستند که فصل یک تا چهارم درس فیزیک سال یازدهم شان را مطالعه کنند (باکس دوم)

مثلا آزمون های آزمایشی سنجش در رشته ی ریاضی فیزیک مباحثی مثل آمار ، احتمالات ، تابع ، مثلثات و …که در سال دهم و یازدهم باهم مرتبط هستند و به نوعی به یک دیگر وصل هستند را از یک دیگر جدا کرده و برای پایه ی دهم و یازدهم آن مطالب به صورت جداگانه آزمون برگزار می کند.

اشکال این نوع از برنامه ریزی کنکور در این است که اگر یک داوطلب از سال دهم یعنی از مطالعات و جمع بندی باکس اول خودش به هر دلیلی جا بماند و نتواند به برنامه مورد نظر برسد ، در جمع بندی باکس دوم او که برای آزمون سال یازدهم است و دیگر ربطی نیز به سال دهم ندارد ، نمی تواند مطالب جا مانده از قبل را پوشش دهد و جبران عقب ماندگی آزمون برای اون سخت می شود.

مورد دوم) تعداد تکرار و دفعات مرور

نقص دوم آزمون های سنجش این است که به این دلیل که آزمون آزمایشی سنجش زنجیره ای مطالعه کردن دروس را رعات نمی نماید پس تعداد تکرار و دفعات مرور آزمون ها برای داوطلب اتفاق نمی افتد.

( سنجش فقط در یک نوبت آزمون آزمایشی آخرش ، همه ی پایه ها را به طور همزمان مرور می کند.)

نکته : به دلیل این که کنکور امسال (سال 1399) دیرتر برگزار می شود ، آزمون های سنجش به جای ماه تیر از ماه مرداد تا ماه شهریور در سه مرتبه برگزار می گردد یعنی داوطلب باید مطالب دو سال را در فاصله ی کوتاه میان این 3 عدد آزمون جمع بندی کند که امکان عقب افتادگی از برنامه ی آزمون و در نهایت بی انگیزه شدن داوطلب بسیار زیاد می شود.

عدم توجه به اهمیت درس

در مثالی دیگر از اشکلات آزمون سنجش می توان به این مسئله اشاره کرد که سنجش در آزمون آزمایشی خودش برای داوطلبان رشته ی تجربی ، چهار فصل از درس زمین شناسی را که دانش آموزان تجربی فقط در سال یازدهم آن درس را دارند ، در آزمون اول و از فصل پنج تا هفت آن را نیز در آزمون دوم قرار داده است ، در صورتی که برای داوطلبان رشته ی تجربی درس زمین شناسی از چندان اهمیتی برخوردار نیست که حتما در فصل تابستان مطالعه شود. (قبل تر در مطلب ویژگی یک برنامه خوب در فصل تابستان برای کنکور نیز توصیه کرده بودم که باید فقط درس های تحلیلی را در تابستان مطالعه کرد.)

یا ممکن است داوطلبی نتواند به مباحث گیاهی در درس زیست شناسی که در دو فصل آخر آن درس در سال دهم رشته ی تجربی است برسد و در صورتی که مباحث مربوط به گیاه شناسی سال دهم خود را هنوز یاد نگرفته است ، در عین حال مجبور باشد که در مباحث گیاهی زیست شناسی سال یازدهم در آزمون بعدی (آزمون دوم) نیز شرکت کند.

نکته : از نظر بنده این مسئله بهتر بود که گلچینی از مطالب هر پایه ی تحصیلی در آزمون های آزمایشی سنجش قرار می گرفت.مثلا در درس دین و زندگی بهتر بود سنجش به جای قرار دادن درس دین و زندگی هر دو سال (سال دهم و یازدهم ) در آزمون ، برای این پروسه زمانی کوتاه مطالعه ، فقط درس دینی یک پایه را برای جمع بندی در آزمون قرار دهد تا در نتیجه ی آن داوطلب بتواند به درس های تحلیلی مانند عربی وقت بیشتری را اختصاص دهد.

مورد سوم) عدم توازن و تعادل در برنامه ی آزمون سنجش

آزمون های سنجش دارای برنامه ریزی متوازن و متعادل نمی باشند… یعنی اگر فواصل میان آزمون های آزمایشی سنجش را که در 3 مرحله انجام می شوند ( و آزمون مرحله ی آخر را که مروری بر آزمون های قبلی است در نظر نمی گیریم  بررسی کنیم متوجه خواهیم شد که:

دو آزمون اول سنجش فاصله ی یکسانی ندارند… یعنی داوطلب در آزمون اول سنجش که برای مباحث پایه ی دهم می باشد نزدیک به دو ماه وقت مطالعه دارد اما بین آزمون اول (24 مرداد) و آزمون دوم (14 شهریور) آن ، تنها سه هفته فاصله می باشد و داوطلب وقت کمتری برای مطالعه ی آزمون آزمایشی دوم سنجش دارد ؛ در صورتی که آزمون دوم که برای پایه ی یازدهم برگزار می شود  دروس و مطالب سنگین تری نسبت به پایه دهم و آزمون اول دارد و به طور منطقی حتی به زمان بیشتری نسبت به آزمون اول برای مطالعه نیز نیازمند است.

تحلیل و بررسی آزمون های آزمایشی قلم چی

ایرادات و اشکالات آزمون های آزمایشی قلم چی

مورد اول) مناسب نبود آزمون تعیین سطح کانون

قبل از برگزاری آزمون های آزمایشی در قلم چی ، یک آزمون جامع کنکور تعیین سطح برای دروس تخصصی پایه ی دهم و یازدهم انجام می شود ؛ که بنده آزمون تعیین سطح را برای قلم چی تایید نمی کنم زیرا این آزمون برای زمانی مفید خواهد بود که هر داوطلب باتوجه به امتحان تعیین سطح خودش هدایت شود مثلا مانند آزمون تعیین سطح برای ثبت نام در کلاس زبان انگلیسی که هر شاگرد با توجه به نتیجه ی آزمونش در کلاس مناسب خود قرار می گیرد.

به طور مثال اگر داوطلبی در آزمون تعیین سطح خود در درس ریاضی امتیاز منفی بگیرد نشان دهنده ی این مسئله است که آن داوطلب حتی برای شرکت در آزمون های پایه دهم و یازدهم که کف آزمون قلم چی است نیز آماده نمی باشد که در این شرایط بهتر می بود داوطلب بتواند اول درس را بخواند و بعد تست بزند.( در این شرایط نقش مشاوران برای برنامه ریزی درست پررنگ تر می شود.)

سیاست آزمون های قلم چی در سال های قبل به این صورت بوده است که به داوطلبان میان مباحث آزمون های آزمایشی پایه های دهم و دوازدهم حق انتخاب می داد… اما در حال حاضر شرکت در آزمون های آزمایشی پایه ی دهم و یازدهم قلم چی اجباری می باشد و اگر داوطلبی مایل باشد می تواند در آزمون پایه ی دوازدهم نیز شرکت کند.

مورد دوم) تعداد مراحل آزمون آزمایشی قلمچی

ایراد و اشکال دوم آزمون های آزمایشی قلم چی این است که در سال های قبل آزمون های قلم چی در 5 مرحله برگزار می شد و فرصت تکرار دفعات و مرور مطالب برای داوطلب بیشتر مهیا بود…

اما در حال حاضر به دلیل دیرتر شروع شدن آزمون های آزمایشی نسبت به سایر سال ها ، آزمون ها در 4 مرحله ی 10 مرداد ، 27 مرداد ، 7 شهریور ، 21 شهریور و در آخر مروری بر مطالب این 4 آزمون در روز 4 مهر برگزار می شود.

همان طور که مشخص است به دلیل کوتاه بودن زمان و به سرعت پیش بردن مطالب در تابستان آزمون های 4 مرحله ای دارای مرور و تکرار مطالب نیستند و مرور تنها یک مرتبه در آزمون آخر ماه مهر اتفاق می افتد. از نظر بنده به عنوان مشاور اگر قلم چی به جای برگزاری امتحان تعیین سطح ، تعداد آزمون های آزمایشی را بیشتر می کرد ، برای داوطلبان بسیار مفید تر بود.

نکته : زمانی که برنامه ی آزمون های آزمایشی قلم چی ، دیرتر شروع می شوند به همان نسبت نیز زودتر تمام خواهند شد که این مسئله زیان بار است زیرا کیفیت مطالعه بر سرعت آن ارجحیت دارد.

ایراد سرعت بالا در خواندن بودجه بندی کنکور آزمایشی

به طور مثال از ایرادات به سرعت خواندن در آزمون های آزمایشی قلم چی این است که در حین برگزاری 4 مرحله آزمون ، برخی از مطالب از دروس پایه باقی می مانند که این مطالب به آزمون آخر( 4 مهر ) که برای مرور و جمع بندی است، برای یادگیری اضافه می گردد .

یا این اتفاق ممکن است که داوطلبی در دروس پایه خود مباحثی را نتواند مطالعه کند یا در صورت خواندن متوجه نشده باشد ، هرگز نتواند فرصتی را برای مطالعه و یا مرور مباحث باقی مانده پیدا کند… زیرا در برنامه های آزمون زمان بسیارکم است و حتی مجبور است در آزمون پایه ی بعدی نیز شرکت نماید.

چند مثال کوتاه از مشکالات دروس آزمون های آزمایشی قلم چی

مثال اول) داوطلب رشته ی تجربی در آزمون پایه ی دهم خود ، باید مباحث گیاهی مربوط به درس زیست شناسی را مطالعه نماید در صورتی که در آزمون پایه ی یازدهم ، باید مباحث مربوط به ژنتیک درس زیست شناسی را بخواند. حالا اگر برنامه ریزی آزمون مناسب بود مباحث گیاهی سال دهم و یازدهم باهم قرار می گرفتند.

مثال دوم) در درس شیمی ، داوطلب باید مبحث سنگین محلولات را در کنار فصل سخت فشار و گرمای فیزیک مطالعه کند.

مثال سوم) برای رشته ی تجربی ، درس ریاضی در آزمون آزمایشی پایه ی داوزدهم ، از فصل تابع شروع می شود.در صورتی که در آزمون پایه دهم از فصل دنباله مجموعه ها و در پایه یازدهم از هندسه شروع می شود و مبحث مربوط به تابع در این آزمون ها از هفته های آخر شروع می شود.(بحث تقدم و تاخر رعایت نمی گردد.)

مثال چهارم) درس فیزیک رشته ی ریاضی در پایه ی دهم فصلی به نام ترمودینامیک را دارد که فیزیک رشته ی تجربی آن فصل را ندارد.

مشکل این است که آزمون آزمایشی قلم چی در آزمون اول خود ، یک باکس را کاملا به فصل اندازه گیری یعنی فصل اول درس فیزیک (که نسبتا مباحث آسانی نیز هستند اختصاص می دهد ..و فصل آخر یعنی مبحث ترمودینامیک فیزیک رشته ی ریاضی که فصل سختی نیز می باشد باقی می ماند… پس در نهایت این فصل برای یادگیری در آزمون آخر (4  مهر ) کنار مرور مطالب، قرار می گیرد. در نتیجه ی این شرایط ، مشاورکنکور مجبور می شوند خارج از برنامه ی آزمون پیش بروند و یک باکس را کامل به فصل اول فیزیک که مطالب راحت تری نیز دارد اختصاص ندهند و آن فصل را زودتر تمام کنند تا داوطلب رشته ی ریاضی بتواند در فصل سنگین ترمودینامیک نیز وقت بگذارد.

مثال پنجم) در آزمون آزمایشی قلم چی برای رشته ی ریاضی ، فصل سوم هندسه پایه یازدهم (که با فصل اول هندسه از پایه دهم مرتبط است). علاوه بر عدم رعایت مبحث پیش نیاز آن ، در برنامه آزمون مطالعه نمی شود و باقی
می ماند.

از این قبیل مثال ها برای ایرادت آزمون های آزمایشی بسیار زیاد است که تنها تعدادی را بیان کردم. می توانید برای اطلاعات بیشتر به کانال کلاس مشاوره بنده مراجعه نمایید.

نتیجه گیری پایانی تحلیل و بررسی آزمون های آزمایشی

بنده به عنوان مشاور تا کنون با 4 مدل از سوالات داوطلبان مواجه شده ام…

دو مدل از سوالاتی که از نظر بنده به درد نخور است و بسیاری از داوطلبان آن ها را می پرسند این است که :

از چه منابعی برای مطالعه استفاده کنیم ؟

کدام استاد بهتر است؟

بنده بارها در این باره توضیح داده ام که منابع و استاد چندان فرقی ندارد و مهم تلاش داوطلب کنکوری و مطالعه ی او با  کمک از کتاب های تستی است هرچند در مطلب بهترین منابع کنکور برخی از منابع را معرفی کرده ایم اما وسواس نداشته باشید.

گروه دیگر سوالات که کمتر با آن مواجه نیز می شوم و اکثر دواطلب های قوی از بنده می پرسند این است که :

چه مطالبی را بخوانیم؟

مطالب را با چه کیفیتی بخوانیم؟

در جواب باید بگویم مطالب و مباحث (دروس) تحلیلی باید بیشتر مورد مطالعه قرار بگیرند. هم چنین سریع خواندن دروس ملاک موفقیت در کنکور نیست بلکه کیفیت(نحوه ی مطالعه و یادگیری) مهم تر است.

نکته : کیفیت مهم تر از کمیت است.

در آخر داوطلبان عزیز ، اگر برخی از استادان کلاس های کنکوری شما و یا مشاوران طبق برنامه های آزمون های آزمایشی پیش نمی روند ، ایراد از آنان نیست بلکه به این علت است که برنامه آزمون ها دارای اشکالات و ایرادات بسیاری هستند.

پس برنامه ریزی استاد یا مشاور شما به برنامه آزمون های آزمایشی ارجحیت دارد. بنده به عنوان مشاور اگر داوطلبی قوی  باشد ، او را مطابق با برنامه ی آزمون های آزمایشی کنکور پیش می برم اما اگر با داوطلبی ضعیف تر و یا با داوطلبی که در مبحثی نیاز به مطالعه ی بیشتر دارد، مواجه شوم برنامه آزمون آزمایشی را برای او تغییر داده و برنامه ای متناسب با شرایط آن داوطلب ، آماده می کنم.

مشاوره پیشنهادی : انتخاب آزمون آزمایشی

ویدیو استاد علیرضا افشار در مورد نواقص آزمون های آزمایشی را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید : www.AlirezaAfshar.org 


اشکالات برنامه ی آزمون های آزمایشی کنکور

مقایسه آزمون های آزمایشی کنکور 1400 ( قلم چی، گزینه دو، گاج، سنجش)

بهترین آزمون آزمایشی غیرحضوری کنکور

انتخاب بهترین آزمون آزمایشی کنکور با توجه به کرونا

سوالات متداول همه ی داوطلبان در موضوع مقایسه آزمون های آزمایشی کنکور ۱۴۰۰ این است: استاد کدام آزمون آزمایشی بهتر است؟چه فاکتور و ملاک هایی را برای انتخاب درست باید در نظر گرفـت؟

در ابتدا باید این نکته را یادآوری کنم که آزمون های آزمایشی امسال (سال 1400)،به دلیل شیوع بیماری کرونا به صورت غیر حضوری و آنلاین انجام می شود. این مسئله درست است که برگزاری آزمون ها به این صورت، مشابه با کنکور نیست، چرا که هم شرایط مکانی با کنکور متمایز است و هم امکان تقلب و موارد دیگر نیز در آزمون آزمایشی آنلاین وجود دارد. اما پیشنهاد بنده مخصوصا به داوطلبانی که در طول تابستان کنکور امسال (1400) کمتر در آزمون ها شرکت کرده اند،این است که حتما در  همین آزمون های آزمایشی غیر حضوری نیز شرکت کرده تا هم خود را بسنجید و هم با برنامه و با انگیزه شوند.

پنج فاکتور اصلی مقایسه آزمون های آزمایشی

بنده ( 5 فاکتور) برای آزمون های آزمایشی امسال آماده کرده ام که در ادامه به شما معرفی می کنم.

مورد اول) میزان کیفیت و تشابه سوال های آزمون آزمایشی با آزمون کنکور

در همه ی آزمون های آزمایشی ممکن است تعدادی سوال مشابه با سوالات کنکور وجود داشته باشد و قطعا هر داوطلبی با این تبلیغات که سوالات آزمون های ما بیشترین شباهت به سوالات آزمون سراسری کنکور را دارد، مواجه شده است.

بررسی کلی بین سطح سوالات موسسات : از نظر کیفیت سوال، آزمون های گاج و قلم چی گاهی سوالات شان بسیار سخت و گاهی برعکس بسیار آسان است.در آزمون های سنجش، سوالات عمومی مشابه به آزمون کنکور است اما سوالات تخصصی آن ، متاسفانه شباهتی به کنکور ندارد.

مورد دوم) جامعه آماری موسسات آزمون

مقایسه آزمون ها از نظر جامعه آماری: به طور قطع، آزمون هایی با قدمت بیشتر از جامعه آماری بالاتر نیز برخوردارند. آزمون های گاج (در طول سال از جامعه آماری بیشتری برخوردار است) و آزمون های گزینه 2 (در فصل اول که دارای طرح گام اول است، جامعه آماری بیشتری دارد.) از این نظر، پشت سر هم قرار می گیرند ولی هر دوی آن ها از جامعه ی آماری پایین تری نسبت به آزمون کانون برخوردارند. آزمون سنجش به طور کل جامعه ی آماری بالایی ندارد و فقط در بحث آزمون جامع، دارای جامعه آماری است.

مورد سوم) فواصل و زمان بندی میان آزمون های آزمایشی

هر چه برگزاری تعداد آزمون بیشتر باشد در نتیجه بودجه بندی خردتر ، و در نتیجه برای داوطلب مطالعه و برنامه ریزی کنکور کردن نیز راحت تر می شود،در عین حال داوطلب زود به زود خودش را مورد سنجش قرار می دهد،هم چنین مرور و عیب یابی نیز برای داوطلب آسان تر می گردد.

مقایسه کنکور های آزمایشی از نظر تعداد آزمون: گاج (با 19 عدد آزمون) و قلم چی (با 20 عدد آزمون) که تقریبا برابر هستند دارای بیشترین تعداد آزمون هستند که  با فاصله ی 2 هفته آزمون ها را برگزار می کنند. آزمون های سنجش و گزینه 2  با فواصل بیشتری بین 3 تا 4 هفته برگزار می گردند و به همین ترتیب از تعداد آزمون کمتری نیز برخوردار هستند.

مورد چهارم) برنامه راهبردی ازمون ازمایشی کنکور

ما مشاور ها روی فاکتور برنامه ی راهبردی حساس تر هستیم که داوطلب نحوه ی مطالعه ، برنامه ای که با آن پیش می رود ، برنامه ی مرور مباحث و عیب یابی او ، هم پوشانی دروس در مطالعه ی او…به چه صورت است؟ آیا درست است؟ آیا موضاعات پیش نیاز و پس نیاز را رعایت می کند؟

مقایسه آزمون ها از نظر برنامه راهبردی: به طور کل همه ی آزمون ها از برنامه ی راهبردی برخوردارند اما به طور قطع آزمون هایی که از تعداد آزمون بالاتری برخوردارند ، به همان نسبت از برنامه ی راهبردی بهتری نیز بهره مند هستند.که در این صورت آزمون گاج و قلم چی را توصیه می کنم.

مورد پنجم)خدمات ، پشتیبانی و بحث هزینه های آزمون

از نظر هزینه ، آزمون سنجش بهتر است (هزینه کمتری دارد) اما از خدمات آن چنانی،کلاس های جانبی،بحث پشتیبان و مشاور و پکیج خاصی برخوردار نیست!

اگر بخواهیم از لحاظ کارآمدی بهترین منابع کنکور و پشتیبان خوب بررسی کنیم، آزمون قلم چی در ردیف آخر قرار می گیرد زیرا که از انتشارات قوی مانند گاج برخوردار نیست و تبلیغات بیزنسی آن بسیار زیاد است.

اهداف آموزش قلم چی بر این پایه است که بچه های داوطلب را برای آزمون جذب کند سپس بقیه ی خدمات خود را نیز برای آن ها ارائه دهد.از این نظر گاج بهتر است و دارای اپلیکیشن های قوی ای مانند گاجینو یا گاج مارکت ، سایت و منابع معتبر (فیلم های آموزشی) و نیز انتشارات قوی است.

گزینه 2 از نظر بنده ، جزوه های عالی، خدمات ، مشاوره و پشتیبانی خوبی دارد.هم چنین آزمون های گزینه 2 بسیار با نظم و منسجم برگزار می شود . به طور مثال در آزمون های قلم چی و گاج این مسئله اتفاق می افتد که دفترچه ی اشتباهی جلوی داوطلب قرار دهند یا سوالات داوطلب ریاضی با انسانی اشتباه شود، اما در گزینه 2 هرگز این اتفاق نمی افتد.

جمع بندی بهترین موسسه آزمون آزمایشی کنکور

آزمون قلم چی ایرادات و اشکالات هر داوطلب را پکیج می کند اما نمره ی منفی آزمون قلم چی این است که بیزنس پلن درست ندارد به طور مثال هزینه ی آزمون های قلم چی در شهر های مختلف با یکدیگر برابر نیستند یا برخی از آن ها از خدمات اجباری برخوردارند و برخی دیگر نه!

اما آزمون های گزینه 2 قیمت کاملا یکسانی در همه ی نقاط دارد و هم چنین دارای تعداد بالایی کارنامه برای توصیف وضعیت داوطلب است که خیلی مفید است.آزمون گاج نیز با نوسان کمتری از قیمت در مناظق مختلف برخوردار است.از نظر بنده اگر داوطلبی در شهری است که مشاور کنکور و معلم خوب دارد نیازی نیست حتما در قلم چی شرکت کند ، با گاج و گزینه ی 2 نیز می تواند کار خود را راه اندازد.اما قطعا این آزمون ها نیز معایبی دارند که قلم چی ندارد…

به طور کل از نظر بنده با وجود این که سوالات گزینه 2 را می پسندم ، ولی قلم چی و بعد از آن گاج را که از تعداد آزمون های بالاتری برخوردارند،توصیه می کنم.

آزمون آزمایشی متفاوت چقدر در موفقیت کنکور تاثیر دارد؟

اما در نهایت خیلی فرقی ندارد که داوطلب در کدام یک از این آزمون ها شرکت کند. اگر داوطلب خوب و با برنامه درس بخواند در هر مکانی (A B C) که باشد ، نتیجه ی مورد نظر خود را دریافت خواهد کرد.

به طور مثال فاطمه شب خیز که رتبه ی یک در کنکور را کسب کرد و از دانش آموزان بنده نیز بود ، در آزمون های گاج شرکت می کرد، اما با توجه به درس خواندن و پشتکار او، اگر  در هر آزمون دیگری نیز شرکت می کرد؛ باز می توانست نزدیک به همین رتبه را به دست می آورد.

این که تبلیغات می کنند که با شرکت در آزمون های ما رتبه ی بالاتری می آورید، صرفا تبلیغ و جذب داوطلب است.به طور مثال گاج و قلم چی که برای جذب داوطلبان قوی به معدل های بالا  بورسیه می دهند.

مشاوره پیشنهادی : نقد و برسی گزارشکار روزانه

ویدیو استاد علیرضا افشار در مورد مقایسه آزمون های آزمایشی را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید :

www.AlirezaAfshar.org 


مقایسه آزمون های آزمایشی کنکور 1400 ( قلم چی، گزینه دو، گاج، سنجش)

پشت کنکور ماندن یا رفتن به دانشگاه؟

آیا پشت کنکور بمانم موفق می‌شوم؟


سوال اصلی که در این مقاله به آن پرداخته شده است این است : پشت کنکور ماندن خوب است یا بد؟ شما با آن موافق هستید یا خیر؟

به طور قطع همه ی شما داوطلبان با این تبلیغات که پشت کنکور بمانید خوب است و یا نمانید بد است مواجه شده اید.حتی بعضی از مؤسسه های آموزشی نیز برای تبلیغات خودشان ، از پشت کنکور ماندن حمایت می کنند و مثلا می گویند با شرکت در کلاس ها و برنامه های ما و انتخاب منابعی که ما معرفی می کنیم ؛ امسال موفق خواهید شد.

تجربه سال ها مشاوره در مورد پشت کنکور ماندن

بنده طبق تجربه در تمام این سال ها ، متوجه شده ام که مشکل خیلی از داوطلبان با کنکور مضاعف نیز هم چنان حل نشده است! حتی برای برخی از داوطلب ها علاوه بر این که تغییری مثبت ایجاد نکرده ، بلکه رتبه آنان در سال دوم نیز بدتر شده است!

البته شاید حتی پیشرفت کمی صورت گرفته باشد اما کاملا بی فایده…به طور مثال رتبه ی داوطلبی از 25000 به 20000 رسیده است که در طیف انتخاب رشته ی او تغییری ایجاد نشده است.بنده نمی توانم دقیقا بگویم که پشت کنکور ماندن خوب است و یا بد! اما می توانم آن را برای داوطلبان با انگیزه های مختلف دسته بندی و تحلیل کنم.

دسته بندی داوطلبانی که تصمیم می گیرند پشت کنکور بمانند:

داوطلبانی که تسلیم شده اند

داوطلبانی که قبل از رسیدن تاریخ برگزاری کنکور تسلیم کنکور شده اند و دیگر تلاش نکردند و برای راه فرار خودشان تصمیم می گیرند در کنکور سال آینده به هدف مورد نظرشان برسند.در واقع این گونه از داوطلبان در کنکور ، قبل از شکست ،تسلیم می شوند.

داوطلبانی که تلاش کرده اند و به هدف خود نرسیده اند

برخی از داوطلبان دیگر بخاطر آرزوها و آینده ی ایده آل فکر خودشان که می دانند تنها با دانشگاه یا رشته ی خوب محقق می شود ، تصمیم می گیرند پشت کنکور بمانند.

تحلیل پشت کنکور ماندن برای داوطلبان گروه اول و دوم

پشت کنکوری های بهانه جو

بنده با پشت کنکور ماندن داوطلبان گروه اول و داوطلبانی که قبل از شکست تسلیم شده اند مخالف می باشم.بگذارید با یک تست روانشناسی دلیل مخالفت خود را بیان کنم…تستی در مبحث علم روانشناسی وجود دارد که می گوید شخصیت موفق با خود می گوید برای آن که بتوانم به نقطه ، هدف و غایت آخر خود برسم باید از همین الان روی خودم کار کنم ، الگو های رفتاری مناسب برای رسیدن به آن اهداف مشخص کنم و انرژی بگذارم تا به آن آدمی که ملاک موفقیت دارد تبدیل بشوم. پس شخصیت موفق یعنی همین!که ذهنیت در آن بسیار مهم است.

در نتیجه داوطلبی که بخواهد موفق شود هرگز زود تسلیم نخواهد شد و شکست را قبول نخواهد کرد.داوطلب موفق می داند که مسیر دقیقا چی است؟و می داند سال دیگر نیز باز باید از همین نقطه ی که در حال حاضر در آن قرار دارد شروع کند…داوطلبان گروه اول صرفا برای این که زمان بیشتری به دست بیاورند تصمیم می گیرند که پشت کنکور بمانند.

نکته: داوطلبان گروه اول با پشت کنکور ماندن ، می خواهند خودشان را قانع کنند که اگر امسال نمی خوانم و تلاش نمی کنم ؛ در عوض سال دیگر تلاش خواهم کرد و به هدف مورد نظر خود و یا دانشگاه مورد علاقم خواهم رسید…این گونه داوطلبان حرف هایشان قشنگ است و گاهی با مطالب انگیزشی کنکور به طور موقتی انرژی میگیرند اما در عمل کاری نمی کنند و عملگرا نیستند.

پشت کنکوری های عملگرا

داوطلبان گروه دوم در صورتی که عملگرا هستند و امسال (سال کنکور در حال حاضر) تا لحظه ی آخر تسلیم نشده اند و اما به دلایلی به رتبه ی مورد نظر خود نرسیده اند؛ شرایط پشت کنکور ماندن آن ها می تواند متفاوت و بهتر از گروه اول باشد.

حتی امسال (سال 1400) که کنکور به دلیل شیوع بیماری کرونا یک ماه و نیم عقب افتاد برخی داوطلبان از این زمان اضافه استفاده کردند اما برخی دیگر نیز با وجود این زمان هم چنان تلاش نکردند.

کسانی که برای رهایی از فشار به دانشگاه می روند

داوطلبان دیگری نیز هستند که برای رهایی از فشار کنکور به دانشگاهی که قبول شده اند ورود می کنند.بنده حتی با این داوطلبان موافق تر از داوطلبانی هستم که فشار کنکور را تحمل کرده ولی به امید واهی مانده و تلاش نمی کنند.

برای مثال حدود 800 هزار داوطلب در کنکور تجربی شرکت می کند همه ی آن ها در رشته های پزشکی و دندان پزشکی نمی توانند قبول شوند. اگرچه قبولی در رشته های پرطرفدار تجربی با ارزش است اما این را نیز باید بدانید که همه ی افراد قرار نیست تنها با رتبه ی کنکور خود به شخصیت موفق تبدیل بشوند برخی دیگر نیز می توانند در دانشگاه و یا در جنبه های دیگر موفقیت خود را نشان دهند.

هر چند که بنده با پشت کنکور ماندن چندان موفق نیستم اما  پشت کنکور ماندن و کنکور دوم ، مزایایی نیز دارد.

برخی از مزایای پشت کنکور ماندن

به طور کلی سال دوم برای خواندن کنکور ،  نیاز به امکانات و هزینه ی کمتری نسبت به سال اول است زیرا نیاز به خرید مجدد منابع کنکور نیست.داوطلب دارای آرامش و تجربه ی بیشتری است و هم چنین پیش زمینه ی درسی و زمان بندی درست تر دارد. به طور کلی می توان گفت که داوطلب در سال دوم کنکور ، قلق کار دستش آمده است.

هم چنین داوطلب دیگر مدرسه و کار تشریحی نیز ندارد و به طور کلی نرفتن به مدرسه باعث وقت بیشتر داشتن می شود.بنده خودم شاگردی داشتم که در سال دوم کنکور خود توانست رتبه سه رقمی بیاورد اما این را نیز باید بدانید که او در دی ماه تمام درس های خود را خوانده بود و زمان را تلف نکرده بوده است .هم چنین برخی از داوطلبان از حمایت خانواده نیز در سال دوم برخوردارند (برخی خیر که البته بستگی به داوطلب نیز دارد اگر او مانند سال قبل رفتار کند و تلاش کافی نکند باید به خانواده ی خود حق بدهد که نخواهند او را دیگر حمایت کنند.)

نتیجه گیری پایانی پشت کنکور ماندن

داوطلبانی که می خواهند پشت کنکور بمانند باید حتما انگیزه ی آن ها فرار از کنکور امسال و تلاش نباشد و بدانند که حتما در سال آینده تلاش کافی خواهند کرد.

قبل از تصمیم خود را تست کنید

پیشنهاد بنده به این دسته از داوطلبان این است که خود را تست کنند.به طور مثال تا زمان انتخاب رشته یعنی از 31 مرداد امسال(سال 1400) تا آخر شهریور که زمان انتخاب رشته است حدود 4 هفته فرصت دارید؛ در این 4 هفته اگر توانستید تغییری کنید و با انگیزه تلاش کنید و همه متوجه ی تلاش و تغییر شما شدند؛ در نتیجه می توانید سال دیگر نیز پشت کنکور بمانید اگر نتوانستید پس خیر نمانید.

دو شاگرد با دو سرنوشت متفاوت: اگر شخصیت موفق شکل بگیرد و در درون داوطلب باشد ؛ دیگر فرقی ندارد که کجا باشد. در هر جایی جواب مورد نظر خود را می گیرد و به موفقیت می رسد.اما اگر شخصیت موفق درون داوطلب نباشد در هر جایی که باشد به موفقیت نخواهد رسید.

برای مثال یکی از شاگردان بنده که در شرایط دشواری است و پدر معلول نیز دارد که باید از ایشان مراقب نیز نماید اما تلاش خود را به صورت عالی انجام می دهد و به موفقیت خواهد رسید؛ در مقابل شاگردی داشته ام که 3 سال پشت کنکور مانده بود و همه ی شرایط نیز مطابق میل او بوده است و حتی از سهمیه ی دانشگاه نیز استفاده کرد… اما باز هم تلاش کافی نکرد و به رتبه ی دلخواه خود نرسید.

در نتیجه کلام آخر بنده این است: داوطلب عزیز، همه موارد به خود شما و تلاش و اراده ی خودتان بستگی دارد.

مشاوره تحصیلی پیشنهادی : مقابله با بی انگیزگی

 ویدیو صحبت های استاد علیرضا افشار در مورد پشت کنکور ماندن یا رفتن را در سایت اصلی ما به آدرس زیر ببینید  : www.AlirezaAfshar.org 


پشت کنکور ماندن یا رفتن به دانشگاه؟

استراحت بین درس خواندن چگونه باشد که کمتر خسته شویم؟

بهترین زمان استراحت بین زمان های مطالعه

تناسب درس و استراحت در سال کنکور

از مهم‌ترین سؤالاتی که کنکوری‌ها با آن مواجه می‌شوند این است که چه کنیم که در سال کنکور کمتر خسته شویم؟ استراحت‌های بین دروس و مطالعه باید چه اندازه باشد تا هم رفع خستگی شود و هم باعث نشود از حس و حال درس خواندن دور شویم؟ با چه روشی انرژی و انگیزه روزهای اول را تا آخر مسیر حفظ کنیم؟

در مقاله زیر سعی داریم پیرامون این موضوع بحث کنیم.

ممنوع بودن مطالعه پی‌درپی و بی‌وقفه در هنگام مطالعه

مطالعه بی‌وقفه و بدون استراحت تصویر بدی از درس خواندن برای ما ایجاد می‌کند و درس خواندن را به یک کار طاقت‌فرسا و خسته‌کننده تبدیل می‌کند که این باعث مطالعه نوسانی کنکور و عدم تمایل برای ادامه روند مطالعه می‌شود. از آن طرف، استراحت طولانی مدت باعث کاهش تمایل ذهن ما به بازگشت به ادامه روند درس خواندن می‌شود پس استراحت باید به میزان کافی، نه کم و نه زیاد باشد تا مؤثر واقع شود.

مرور نقاط مثبت عملکرد روزانه در استراحت‌ها برای افزایش میل و انگیزه

یکی از روش‌های بسیار مؤثر برای ایجاد انگیزه این است که فرد مدام به خودش عملکرد خوبش را یادآوری کند و از خودش بابت مطالعه خوبش تشکر کند به عبارت دیگر تحلیل عملکرد درسی به شما در تشخیص روز های خوب و بد بیشتر کمک خواهد کرد.

علاوه بر این می‌تواند با مرور برنامه‌های پیش رو به خودش این بازخورد را بدهد که اگر برنامه به‌طور کامل و عالی اجرا شد به خودش پاداش می‌دهد به عنوان مثال: فیلم مورد علاقه‌اش را تماشا خواهد کرد. بیرون خواهد رفت و …. در واقع همواره نظام پاداش و جزا باعث عمل‌گرا شدن می‌شود.

الگوهای استراحت و مطالعه در سال کنکور

در استراحت بین دروس ما چند نوع الگو داریم:

1) افرادی که سریع خسته می‌شوند می‌توانند بعد از هر 30 دقیقه مطالعه، به‌اندازه 5 دقیقه استراحت کنند.

2) الگوی 60 به 10 : یعنی به ازای هر 60 دقیقه مطالعه، 10 دقیقه استراحت می‌کنیم.

3) الگوی 120 دقیقه به 15 دقیقه: یعنی به ازای هر 2 ساعت مطالعه، یک ربع را به استراحت اختصاص می‌دهیم.

نکته : استراحت‌های کوتاه بهتر است در همان مکان مطالعه باشد تا بازگشت به درس راحت‌تر باشد به عنوان مثال قدم زدن، چند نفس عمیق کشیدن، خوردن میوه و…

4) بعد از 3-4 ساعت مطالعه، نیم ساعت تا 45 دقیقه را به‌جز استراحت‌های عادی می‌توانیم به ناهار و نماز اختصاص دهیم.

5) بعد از 4-5 ساعت مطالعه بعد از ناهار می‌توانیم 45 دقیقه تا 1 ساعت را به خوردن عصرانه، حمام رفتن، دیدن فیلم، رفتن به اینترنت یا هر کار دلخواه دیگری اختصاص دهیم.

6) بعد از 3-4 ساعت بعدی هم می‌توانیم 45 دقیقه تا 1 ساعت را به رفتن برای شام اختصاص دهیم.

با این الگوهایی که ذکر شد چیزی حدود 10 ساعت مطالعه مفید خواهیم داشت که اگر در استراحت‌ها صرفه‌جویی کنیم می‌توانیم ساعت مطالعه‌مان را تا 12 ساعت هم ارتقا دهیم که تمامی موارد در مقاله روش افزایش ساعت مطالعه کنکور بررسی شده است.

برطرف کردن مشکل خواب‌ آلودگی بعد از صرف شام یا نهار

بسیاری از داوطلبان بعد از خوردن شام و ناهار احساس خواب‌ آلودگی می‌کنند که توصیه ما این است در آن زمان‌ها درس‌های ساده‌تر را مطالعه کنند به عنوان مثال لغات زبان یا ادبیات، تست قرابت و آرایه و ….

در بحث خواب یک فایل صوتی مهم در مطلب راهکار عملی تنظیم و کاهش خواب  در سایت قرار داده شده که می‌توانید از آن استفاده کنید.

نحوه ایجاد کردن حس و حال درس خواندن

در مواقعی که افت‌ها زیاد است و فرد حالت فرار از درس دارد باید تنوع دروس را زیاد کند و هر وقت حس کرد که تمرکز و حس و حال کافی برای ادامه این درس را ندارد به سراغ درس دیگری برود و بعداً به ادامه درس قبلی بپردازد.

رفع مشکل تمرکز حواس در هنگام مطالعه:

در مواقع خستگی، تمرکز حواس کاهش می‌یابد پس در زیر به بررسی چند نکته برای افزایش تمرکز حواس می‌پردازیم تا ایده آل تر مطالعه کنیم.

1) منظم بودن مکان مطالعه

سعی کنید همیشه اتاق مطالعه و میز مطالعه خود را مرتب نگه دارید،هر چه محیط مطالعه آشفته تر باشد در آشفتگی ذهن شما تاثیر بیشتری دارد پس محیط مطالعه ی خود را تمیز و منظم نگه دارید.

2) مطالعه در کتابخانه یا پانسیون

اگر شرایط مطالعه در خانه را ندارید سعی کنید به کتابخانه ها یا پانسیون های مطالعاتی مراجعه کنید و درس بخوانید هر چه مکان مطالعه به خانه نزدیک تر باشد و زمان کمتری در مسیر بگذرانید بهتر است.

3) کافی بودن نور و تهویه مکان مطالعه

نور مناسب و هوای تازه تاثیر مهمی در سرحال بودن شما دارد پس تا حد امکان این شرایط را فراهم کنید،البته این مورد و تمامی موارد ذکر شده تنها درصدی می تواند به شما کمک کند اگر شرایط لازم را ندارید به دنبال بهانه جویی نباشید و از امکانات موجود بهترین استفاده را ببرید.

4) پشت میز درس خواندن و داشتن پوزیشن مناسب

دراز کشیده درس خواندن ممکن است باعث خواب آلودگی شما شود پس تا حد امکان نشسته و پشت میز درس بخوانید هر کاری اصول و جای مخصوص به خود را دارد.

5) استفاده از تکنیک برگه سفید

افکار منفی را روی برگه می نویسیم تا بعد از مطالعه به آن ها بپردازیم،فکر های مزاحم در هنگام درس خواند باعث عدم تمرکز و در نتیجه افت کیفیت مطالعه شما می شود.

6) خواب کافی

همانطور که بارها گفتیم برای افزایش مطالعه باید زمان های مرده ی خود را کاهش دهید نه زمان خواب مناسب را،خواب کافی انرژی شما را در طور روز تامین میکند

7) برنامه حجمی – زمانی – اولویتی

در مطلب برنامه ریزی کنکور مفصل بررسی کردیم که برای بهره برداری حداکثری زمان باید برنامه ریزی ای انجام دهید که هم حجم مطالب هم زمان در نظر گرفته شده با در نظر گرفتن اولویت هر مطلب بررسی گردد.

8) خودآزمایی با حل تست

حل تست اهمیت زیادی در کیفیت مطالعه و رضایت ذهنی شما و در نتیجه روحیه بیشتر شود پس خود آزمایی را به هیچ وجه فراموش نکنید.

در ویدیو تکنیک های تست زنی کنکور تمامی نکات مورد نظر را بررسی کردیم.

9) افزایش سرعت مطالعه

وسواس را کنار بگذارید و همواره به کمیت و مقدار مطالعه در کنار کیفیت توجه داشته باشید،وسواس بیش از حد و توجه افراطی به کیفیت شما را از پیشروی مناسب باز خواهد داشت.

سخن پایانی

مانند هر بحث دیگری افراط و تفریط در استراحت نیز توصیه نمی شود و با استراحت متعادل در هنگام درس خواندن می توانید بهترین نتیجه را بگیرید و از زمان مطالعه خود بهره ی بیشتری ببرید.


استراحت بین درس خواندن چگونه باشد که کمتر خسته شویم؟