برنامه ریزی تلفنی کنکور۹۹ .مشاوره تلفنی کنکور علیرضا افشار ـ مشاور تحصیلی استاد افشار.مشاور کنکور۹۹


جزئیات کامل حذف و اصلاح سهمیه های کنکور



توضیحات رئیس سازمان سنجش درباره تغییرات «سهمیه‌ها» در لایحه در دست تهیه

دکتر ابراهیم خدایی درباره «لایحه ساماندهی سهمیه‌های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی و اصلاح قوانین مرتبط» گفت:

سهمیه بومی گزینی، بومی منطقه ای ، بومی قطب و بومی ناحیه ای کنکور

در این لایحه سهمیه‌های کنکوری و آزمون های کشور از ۱۹ مورد به ۳ مورد کاهش یافته است و سهمیه هایی چون بومی گزینی، بومی منطقه ای، بومی قطب و بومی ناحیه ای حذف شده است.

سهمیه تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه های قهرمانان، حافظان قران، بهیاری و کشاورزی کنکور

امتیاز تسهیلات فرزندان هیئت علمی، سهمیه های قهرمانان، حافظان قرآن، بهیاری و کشاورزی نیز حذف شده اند.

سهمیه مناطق در کنکور

همچنین سهمیه مناطق محروم هم دستخوش تغییرات جدی شده است.

در سهمیه مناطق، سهمیه مناطق ۱، ۲ و ۳ به دلایلی از جمله توزیع آموزشی این مناطق و زیرساخت های آموزشی باقی مانده است اما آن نیز به صورت ۵۰ درصد به نسبت شرکت کنندگان اعمال می شود.

سهمیه حوادث غیر مترقبه کنکور

سهمیه حوادث غیرمترقبه به دلیل زمان دار بودن و محدودیت مکانی بر قوت خود باقی است.

سهمیه ایثارگران کنکور

بر اساس آمار ۱.۸ درصد داوطلبان کنکور سراسری را ایثارگران تشکیل می‌دهند.

بر اساس لایحه ساماندهی سهمیه های ورود به مقاطع مختلف آموزش عالی سهمیه ایثارگری به صورت ۵ درصد مازاد از ۳۰ درصد قبلی تغییر پیدا کرده است چرا که معتقدیم هر امتیازی باید به صورت مازاد داده شود تا ظرفیت اصلی دستخوش تغییر نشود.

ضمن اینکه در این لایحه، حدنصاب ایثارگران در آزمون‌ها از ۷۰ درصد نمره آخرین نفر به ۸۵ درصد نمره آخرین نفر تغییر کرده است و این یعنی داوطلبان سهمیه دار برای قبولی رشته های عالی باید بیشتر تلاش کنند.

کلام پایانی آنکه با یادگیری تکنیک مطالعه دروس طرح ریزی برنامه ریزی بلند مدت کنکور و نداشتن ترس از موفق نشدن کنکور در عرض ۶ ماه پیش رو بازده مطالعه کنکور را روز بروز افزایش داد و به نتیجه خوبی در کنکور ۹۹ رسید .

فایل بسیار مهم توضیحات استاد علیرضا افشار در مورد تغییرات سهمیه کنکور

دانلود کنید 


جزئیات کامل حذف و اصلاح سهمیه های کنکور

کارگاه روش مطالعه همایش ۲۲ آبان ۹۸ اصفهان

کارگاه روش مطالعه همایش 22 آبان 98  استان اصفهان

یکی از مباحثی که در کنکور می توان گفت سلیقه ای است و به غیر از چهارچوب و اصول کلی در جزئیات از قانون خاصی پیروی نمی کند روش مطالعه ی دروس است.

روش مطالعه ی دروس کنکور تقلیدی نیست و هر شخص با توجه به شرایط و خصوصیات خود می تواند به روش خاص خود درس بخواند تا جایی که از اصول کلی و درست مطالعه ی کنکور پیروی کند! اما متاسفانه اهمال کاری کنکوریها در عملگرایی باعث می شود که بعضا هفته ها و ماه ها به دنبال روش مطالعه حرفه ای کنکور در اینترنت جست جو کنند در صورتیکه که قلق گیری شخصی بهتر جواب خواهد داد .

اما روش مطالعه ی اصولی کنکور چه فاکتور هایی دارد؟

یکی از مهمترین فاکتورهایی که می توان نام برد که از افت راندمان مطالعه جلوگیری شود ، پرهیز از استفاده ی چند منبع برای آموزش است. برای بخش آموزشی باید یک منبع را عمیق و کامل بخوانید و بعد از اتمام تست یک منبع می توانید برای تست زنی پوششی بیشتر به سراغ سایر منابع نیز بروید. روش مطالعه دروس کنکور بخصوص اهمیت بیشتری برای فصول مشترک نظام جدید با قدیم خواهد داشت ؛ لذا همانطور که می دانید بیشترین تعداد تست های کنکور از همین مباحث مشترک مطرح خواهند شد.

علاوه بر این باید برخورد مختلفی با دروس توصیفی و تحلیلی داشت.

برخی مطالبی که در این فایل صوتی همایش مشاوره اصفهان بررسی میگردد:

روش مطالعه زیست کنکور

روش ارتقا درصد درس ریاضی

روش مطالعه شیمی کنکور

روش مطالعه فیزیک کنکور

روش مطالعه دین و زندگی

دروس رشته انسانی ، تجربی و ریاضی را چگونه بخوانیم؟

پاسخ به سوالات بالا و نکات بیشتر پیرامون این موضوع را در فایل زیر بشنوید :


دانلود کنید 


کارگاه روش مطالعه همایش ۲۲ آبان ۹۸ اصفهان

همایش کنکور 99 خراسان جنوبی (بیرجند)


همایش کنکور ۹۹  استاد علیرضا افشار استان خراسان جنوبی

در ادامه ی همایش های مشاوره ای کنکور 99 استاد علیرضا افشار که مانند سال های پیش در بسیاری از استان های کشور برگزار می گردد در این پست فایل صوتی همایش کنکور بیرجند برای استفاده ی شما عزیزان فراهم شده است.

این همایش با محوریت موضوعات پر اهمیت مورد نیاز برای آغاز تحصیلی برای دانش آموزان پایه و سال اخر برگزار شده است همچنین در برگیرنده ی نکات پر اهمیتی برای اولیای عزیز و همکاران نیز می باشد.

برای درخواست همایش با استاد علیرضا افشار می توانید به صفحه ی برگزاری همایش کنکور 99 مراجعه کنید.

موضوعات فایل صوتی همایش کنکور خراسان جنوبی(بیرجند) قسمت اول

✅چگونه به کنکوری حرفه ای تبدیل شویم ؟

✅موفقیت کنکور ۹۹ از آبان ماه تا کنکور چگونه ممکن است ؟

✅راهکار افزایش اراده و تعهد به اجرای برنامه

✅توصیه هایی برای اولیا کنکوریها

موضوعات فایل صوتی همایش کنکور خراسان جنوبی(بیرجند) قسمت دوم

✅روش های تست زنی

✅الگوهای برنامه ریزی غلط

✅هماهنگی آزمون های آزمایشی و کلاس درس

همایش بیرجند قسمت 1




همایش بیرجند قسمت 2


همایش کنکور 99 خراسان جنوبی (بیرجند)

تحلیل برنامه آزمون های آزمایشی در دروس عمومی


مقایسه برنامه ی آزمون های آزمایشی قلمچی ، گاج ، گزینه دو و سنجش

بررسی برنامه ی راهبردی آزمون های آزمایشی مختلف هر 4 آزمون قلم چی، گزینه 2، گاج و سنجش در این پست انجام شده است به خصوص در دروس عمومی، در آینده دروس تخصصی نیز به تفکیک رشته های مختلف صورت می گیرد.

آزمون ها یک برنامه کلی دارند که کل سال را در برمی گیرد گرچه این برنامه ها می تواند دید کلی و خوبی نسبت به مباحث کنکور به ما بدهد اما به هیچ وجه برنامه ی شخصی و مناسب با سطح داوطلب نیست. اطلاع از نقاط ضعف و قوت برنامه کنکور آزمایشی باعث افزایش تراز ، بهبود تست زنی کنکور در نهایت بالا بردن کیفیت مطالعه می شود .

مشکلات بودجه بندی آزمون های آزمایشی

فرقی بین داوطلب ضعیف،متوسط و قوی در برنامه ی آزمون نیست و تفاوتی ندارد. قطعا شخصی که تراز بالایی دارد می تواند در برخی مواقع از برنامه ی آزمون جلو بزند و کسی که عقب ماندگی از برنامه ی آزمون دارد ممکن است به طور مداوم از برنامه های بعدی نیز جا بماند.

پس نیاز داریم که برنامه ی آزمون های آزمایشی را با توجه به سطح خود شخصی سازی کنیم و این خود نیاز به دانستن نکاتی دارد که در پادکست بررسی شده است.

مرکز مشاوره تحصیلی علیرضا افشار هر دو هفته یکبار پیش آزمون کاملا اختصاصی مطابق بودجه بندی قلم چی برای سه رشته انسانی، تجربی و ریاضی و نظام قدیم و جدید در قسمت آزمون تالیفی منتشر می گردد.

4 مشکل عمده برنامه ی آزمون های آزمایشی

1) توجه بیش از حد به دروس عمومی در اوایل سال که زمان خواندن دروس تحلیلی است

تقریبا تمامی آزمون های آزمایشی توجه بیش از موردی به دروس توصیفی در این مقطع از سال دارند با اینکه در اوایل سال تحصیلی توجه باید بیشتر به دروس تحلیلی و تقویت پایه در این دروس باشد.

2) عدم رعایت پیش نیاز برخی از مباحث

در بررسی بودجه بندی آزمون های آزمایشی در برخی مباحث دیده می شود که به پیش نیاز ها توجه نشده است پس داوطلبی که به این پیش نیاز توجهی نداشته باشد در جمع کردن با کیفیت بودجه بندی آزمون به مشکل میخورد.

3) عدم تکمیل یک مبحث و توجه به بحث مکمل ها

در برنامه ریزی کنکور باید به مباحث مکمل نیز توجه شود.برخی مباحث در سال های مختلف باید همزمان و با هم خوانده شود تا نتیجه ی مطلوب حاصل گردد این در حالی است که متاسفانه در آزمون های آزمایشی دیده می شود گاهی به این مطلب توجه نشده است.

4) دوره و مرور های نه چندان مناسب(عدم توازن برنامه ی آزمون ها)

مطالب سنگین تر و مطالب راحت باید به طور متوازن در طول سال پخش شوند و برنامه ی هیچ آزمونی بیش از حد راحت یا سخت نشود.

حتما به مطلب بهترین آزمون آزمایشی مراجعه کنید در این مطلب نیز نکات مناسبی برای انتخاب آزمون آزمایشی بیان شده است.

پادکست استاد علیرضا افشار در مورد بررسی بودجه بندی آزمون های آزمایشی کنکور

دانلود کنید ...

تحلیل برنامه آزمون های آزمایشی 



تحلیل برنامه آزمون های آزمایشی در دروس عمومی

مباحث مشترک و غیر مشترک نظام قدیم و جدید کنکور 99


مباحث مشترک و تغییرات کنکور نظام جدید نسبت به کنکور نظام قدیم ۹۹

اهمیت مباحث مشترک نظام قدیم و جدید از آنجایی است که اکثریت سوالات کنکور 99 از این مباحث مطرح خواهد شد و داوطلبان کنکور در هر دو نظام قدیم و جدید باید توجه ی ویژه ای به این مباحث داشته باشند و در برنامه ریزی های خود اهمیت مباحث مشترک نظام جدید و قدیم را بیش از پیش پر رنگ کنند .

همچنین بچه های نظام جدید برای تست بیشتر میتوانند به سراغ منابع نظام قدیم برای مباحث مشترک مراجعه کنند و با روش های تست زنی آموزش داده شده تعداد تست های خود را افزایش دهند .

داوطلبان نظام قدیم هم باید با تمرکز ویژه و بیشتر مباحث مشترک هر دو نظام را مطالعه کنند چون تمرکز طراحان سوال بیشتر بر روی این مباحث است و اینکار باعث افزایش کیفیت مطالعه کنکور می شود.

مباحث مشترک و غیر مشترک ادبیات فارسی در کنکور نظام قدیم و جدید

همانطور که می دانید ادبیات فارسی شامل 5 یا 6 مبحث میشود قرابت معنایی، آرایه های ادبی، زبان فارسی یا دستور زبان،تاریخ ادبیات،املا و معنی واژه

در دو مبحث قرابت معنایی و آرایه ادبی در منابع محدودیتی نداریم  و پیشرفت این مباحث به حل تست و تمرین مکرر بستگی دارد پس می توان به سراغ منابع کنکور نظام قدیم هم رفت.

برای بخش های معنی واژگان، املا و تاریخ ادبیات می توان گفت در نظام جدید بحث کاهش پیدا کرده و خیلی از تاریخ ادبیات و واژگان کم شده است و البته تعدا کمی واژه نیز اضافه شده و نیازی به مطالعه منابع قدیم نیست.

مباحث مشترک و غیر مشترک زبان فارسی

زبان فارسی نیز کم حجم شده است و بخش هایی وجود دارد که بین هر دو نظام امتحانی مشترک است مانند جملات چند جزئی، جمله، هسته و وابسته ها، حروف ربطی، حرف های اضافه و نقش های تبعی

برای درس زبان فارسی بهتر است بر روی گروه های اسمی ،وابسته ها و انواع واژه ساده،مشتق و مشتق مرکب بیشتر تاکید کنند، بخش هایی مثل تکواژ و واژه حذف شده و مبحث ویرایش را تقریبا در نظام جدید دیگر نداریم و طراح سوال علاقه ای به طرح از آن ندارد.

بخش هایی مانند کلمات هم آوا و یا جناس تام و ناقص که به همسان و غیر همسان تغییر نام داده اند.

پشت کنکوری های نظام جدید هم توجه کنند که برای بحث معنی واژگان، تاریخ ادبیات و املا از کتاب های جدید استفاده کنند چون تغییراتی پیدا کرده است.

نظام قدیم ها هم به غیر از قرابت معنایی و آرایه های ادبی، معنی واژگان، تاریخ ادبیات و املای خودشان را بخوانند و برای زبان فارسی هم تمرکز ویژه ای بر روی مباحث مشترک داشته باشند.

مباحث مشترک و غیر مشترک دین و زندگی در کنکور نظام قدیم و جدید

در دین و زندگی نظام جدید 12 درس سال دهم،12 درس سال یازدهم و 10 درس سال دوازدهم داریم در حالی که در نظام قدیم 16 درس سال دوم، 16درس سال سوم، 10 درس پیش دانشگاهی داشتیم.

از آنجایی که درس دین و زندگی جزو دروس توصیفی است تاکید می کنیم به خصوص در متون حفظی از منابع خود استفاده کنید و به علت ریز و موردی بودن سوالات در هر نظام امتحانی که هستید حتما منابع خود را مطالعه کنید.

فارغ التحصیلان نظام جدید نیز به علت تغییرات منابع بهتر است کتب درسی جدید را تهیه کنید.

دینی دهم سال چاپ ۹۶ ، دینی یازدهم چاپ ۹۷ ، دینی دوازدهم سال چاپ ۹۸

مباحث مشترک و غیر مشترک زبان انگلیسی در کنکور نظام قدیم و جدید

در نظام قدیم  برای زبان انگلیسی 6 درس سال سومو 10 درس در سال پیش دانشگاهی داشتیم اما در نظام جدید 4 درس در سال دهم و مجموعا 6 درس در سال یازدهم و دوازدهم داشتیم.

شاید روی کاغذ به نظر مباحث کاهش پیدا کرده باشد اما از نظر حجم مطالب کاهش چندانی در درس زبان انگلیسی نداشته ایم و حتی در بحث واژگان و اصطلاحات افزایش نیز داشته ایم ولی در بخش گرامر مقداری از مطالب کاهش پیدا کرده است.

پس به بچه های نظام جدید پیشنهاد می شود به غیر از بحث کلوز تست و درک مطلب از منابع نظام قدیم استفاده نکنند و همچنین بچه های نظام قدیم هم می توانند از کلوز تست و درک مطلب منابع نظام جدید استفاده کنند.

البته در درس زبان انگلیسی برخی جا به جایی های مباحث صورت گرفته که پیشنهاد می شود با مشورت اساتید یا مشاوری که تمامی سر فصل ها را بررسی کرده است اقدام به استفاده از منابع کنکور نظام قدیم کنید.

مباحث مشترک و غیر مشترک عربی در کنکور نظام قدیم و جدید

می توان گفت عربی کمترین تغییر را در بین دروس را داشته است و در اکثر قسمت های این درس تنها چینش مطالب عوض شده است البته باز هم حذفیاتی در نظام جدید داشته ایم مثلا قسمت سخت معلوم و مجهول درس هشتم سال دوم و درس 6 سال دهم زمانی اذیت کننده میشد که با معتلات ترکیب شود اما از آنجایی که در نظام جدید معتلات حذف شده پیچیدگی خاصی ندارد حجم منصوبات هم مقداری کاهش یافته است.

مباحث مشترک و غیر مشترک زمین شناسی در کنکور نظام قدیم و جدید

در نظام قدیم زمین شناسی در دو سال سوم و پیش دانشگاهی داشتیم اما در نظام جدید تنها سال یازدهم زمین شناسی داریم با حجم کمتر، البته در این مقطع از سال خواندن زمین شناسی زیاد پیشنهاد نمی شود در صورت مطالعه حتما از مباحث مشترک شروع کنید.

مباحث مشترک زمین شناسی: کهکشان راه شیری، انرژی زمین گرمایی، ذخایر زمین (نفت، گاز و زغال سنگ و…) ،آب های زیر زمینی، آبخانه، آبدهی، صفحات زمین و زلزله و گسل، نیمرخ های خاک،کانی ها و سنگ های ارزشمند مانند فیروزه،الماس و زمرد

تمرکز زمین شناسی نظام جدید بیشتر بر روی زمین شناسی ایران است.

اهمیت زمین شناسی برای رشته های زیرگروه 2 (داروسازی، شیمی و زمین شناسی) است.در اوایل سال تحصیلی بسیاری از داوطلبان کنکو تجربی تنها به پزشکی و دندان پزشکی فکر می کنند اما هر سال در هنگام انتخاب رشته عده ای از اینکه زمین شناسی را مطالعه نکرده اند و نمی توانند در رشته ی داروسازی نیز قبول شوند پشیمان می شوند.

مباحث مشترک و غیر مشترک ریاضیات تجربی در کنکور نظام قدیم و جدید

در ریاضیات رشته ی تجربی حذفیات زیادی داشتیم و این حذفیات عمدتا از بخش های سخت تر است و می توان گفت در درس ریاضی کار آسان تر شده است.

نظام قدیمی ها توجه کنند که همه ی مطالب را باید بخوانند اما حذفیات نظام جدید را کمتر و یا با تست های کنکور و اگر احیانا قصد حذف مبحث خاصی را داشتند از این بخش ها حذف کنند.

حذفیات ریاضیات تجربی نظام جدید: مبحث انتگرال به صورت کامل، هندسه فضایی، هندسه مختصاتی خیلی کمتر شده است و تاکید بر روی نقطه و خط است و در بخش صفحات تاکید بر روی دایره است. دنباله ی پیش دانشگاهی (همگرایی و واگرایی ،کران داری و صعود و نزول) حذف شده است،ماتریس نیز از دیگر بخش های حذفی است،بخش هایی از کاربرد مشتق حذف شده است.

تمرکز در ریاضیات تجربی نظام جدید بر روی ریاضیات پایه است مباحثی مانند معادلات و نامعادلات،تابع و حد است البته به علت ارتباط مثلثات با این مباحث بهتر است بر روی مبحث مثلثات هم تسلط داشته باشید.

در نظام جدید هندسه در کتب ریاضیات ترکیب شده است و کتاب مجزا ندارد،بخش هایی از آمار نیز حذف شده است.

مباحث مشترک و غیر مشترک شیمی در کنکور نظام قدیم و جدید

در درس شیمی مسائل کمتر شده است مثلا از بخش استوکیومتری تنها دو تیپ درصد خلوص و بازده ی درصدی باقیمانده است، از تیپ مساله های فصولی مثل سینتیک هم کاهش یافته است.

حفظیات شیمی نظام جدید افزایش یافته و تلاش بر روی کاربردی تر کردن شیمی است مانند نحوه ی تشکیل عناصر، غنی سازی ایزوتوپ ها، هوای مایع، تقطیر جزء به جزء ، لایه اوزون، یون های آب اشامیدنی،اثر گلخانه ای،بیو شمی یا شیمی سبز، توسعه های پایدار(کاربردهای شیمی سبز) ، تروپوسفر و تراوا که متاسفانه نمونه سوال زیادی از این بخش ها نیست پس تمرکز بسیار بالا و مطالعه زیادی بر روی متن کتاب در این بخش ها داشته باشید.

فارغ التحصیلان نظام جدید در درس شیمی نیز به علت تغییرات منابع بهتر است کتب درسی جدید را تهیه کنید.

شیمی دهم سال چاپ ۹۶ ، شیمی یازدهم چاپ ۹۷ ، شیمی دوازدهم سال چاپ۹۸

مباحث مشترک و غیر مشترک فیزیک تجربی در کنکور نظام قدیم و جدید

در فیزیک نور و آینه و عدسی حذف شده است، فیزیک اتمی ساختار هسته نیز حذف شده است. مباحث نوسان، موج، صوت و امواج الکترو مغناطیس نیز خلاصه تر شده است و بخش مدار نیز ساده تر شده است.

برخی قسمت ها در فیزیک رشته ی ریاضی همچنان پابرجاست اما از فیزیک رشته ی تجربی حذف شده است مثلا شکافت هسته ای و گداخت هسته ای تنها در فیزیک رشته ی ریاضی است و از فیزیک تجربی حذف شده است همچنین برای سقوط آزاد،حرکت دایره ای،تداخل امواج همین اتفاق افتاده است.

البته بخش هایی هم به فیزیک نظام جدید اضافه شده که بیشتر ساختار توصیفی دارند مثلا مدلسازی فیزیک که  بی شباهت به مدلسازی در آمار و احتمال نظام قدیم نیست سازگاری یکاها، تخمین مرتبه بزرگی، حرکت براونی، اصل ارشمیدس، شار در حرکت که بخش های سنگینی نیست.

البته فصل اندازه گیری و بردار هم بسیار فصل مهمی است که در نظام قدیم وجود داشت و در کتب جدید حذف شده است ولی تمامی داوطلبان باید مباحث آن را بلد باشند چون در بخش های مختلفی کاربرد دارد.

مباحث مشترک و غیر مشترک زیست شناسی در کنکور نظام قدیم و جدید

ژنتیک پایه پایه تقریبا حذف شده است، دودمانه یا شجره نامه، سه شاخه گیاهان، سه فرمانرو حذف شده است، ویروس، باکتری و قارچ آغازیان به طور کامل حذف شده است، پیدایش حیات،ت کامل ها که شامل سه فصل می شد تجمیع شده و یک فصل شده است،در ژنتیک جمعیت هم مساله ای بر خلاف نظام قدیم وجود ندارد.

بخش هاس اضافه شده به زیست: تامین اکسیژن و مواد مغذی قلب که به فصل گردش مواد اضافه شده است،انواع روش های تنفس در جانوران، جزئی نگری و کلی نگری، نگرش بین رشته ای، اخلاق زیستی، فناوری نوین زیست شناسی،ژن شناسی، خدمات بوم سازگان و همینطور تامین انرژی های تجدید پذیر ،وزن مناسب و توده بدنی،نایدیسی اضافه شده اند.

فارغ التحصیلان نظام جدید در درس زیست نیز به علت تغییرات منابع بهتر است کتب درسی جدید را تهیه کنید.

زیست دهم سال چاپ ۹۶ ، زیست یازدهم چاپ ۹۷ ، زیست دوازدهم سال چاپ ۹۸

برای دسترسی به کتب درسی کنکور می توانید به پست منابع کنکور 99 اعلام شده از سوی سازمان سنجش+دانلود مراجعه کنید در فایل صوتی زیر نیز بسیاری استاد علیرضا افشار با جزئیات بیشتر به بررسی مباحث مشترک نظام قدیم و جدید پرداخته اند.

دانلود کنید ...

مباحث مشترک نظام جدید و نظام قدیم 


مباحث مشترک و غیر مشترک نظام قدیم و جدید کنکور 99

فرصت ها و تهدیدهای استفاده از فیلم های آموزشی کنکورفرصت ها و تهدید


روش استفاده ی درست از دی وی دی های آموزشی کنکور

سبک یادگیری برخی از دانش آموزان کنکوری سمعی – بصری می ­باشد یعنی این افراد برای یادگیری یک مطلب به رفتن به یک کلاس آموزشی خوب یا DVD نیاز دارند و با کتاب ارتباط خوبی برقرار نمی کنند.

اینکه چگونه یک کلاس کنکور خوب انتخاب کنیم در مطلب نکات مهم در انتخاب کلاس کنکور بررسی شده است.

اینگونه افراد اگر به یک دبیر خوب دسترسی ندارند ، اجازه این را دارند که از DVD آموزشی استفاده کنند یا در کلاس آنلاین کنکور شرکت کنند اما همواره باید یک سری نکات را مدنظر قرار دهند.

در این مطلب قصد داریم به بررسی نکات مهم در استفاده ی دی وی دی های آموزشی بپردازیم:

حل تست و تمرین بعد از تماشای DVD

فرد باید بداند دیدن DVD به خودی خود باعث موفقیت نمی شود بلکه فرد بعد از دیدن فیلم ها باید تست و تمرین های زیادی را برای رسیدن به تسلط انجام دهد.

تست زنی در کنکور یکی از مهم ترین عوامل موفقیت است پس با یادگیری اصول تست زنی کنکور با حدیت به حل تمرین بپردازید.

پیدا کردن پاسخ تست پیش از استاد

بعضی اوقات فرد توانایی حل تست را پیش از حل استاد در فیلم را دارد پس بهتر از فیلم را pause کرده ، ابتدا خودش حل کند سپس حل خود را با حل استاد مقایسه کند.

این کار باعث درگیری بیشتر شما با مطالب می شود و حس شرکت در کلاس حضوری تا حدی برای شما تداعی می شود.

مطلب پیشنهادی: مقایسه ی منابع آموزشی(کلاس کنکور یا دی وی دی؟)

قطع پیشروی آموزش در موارد خاص

گاهی اوقات مطالب در هم آمیخته شده و فرد احساس می کند که مطالب با هم تداخل پیدا کرده اند پس در این صورت بهتر است فیلم را قطع کرده ، ابتدا به سراغ تست زنی و رفع اشکال از آن قسمت های قبلی بپردازد سپس ادامه DVD را تماشا کند .

نت برداری مناسب از حرف های استاد

یکی از آفت های دیدن DVD که نوعی کم کیفیتی هم به حساب می­آید این است که فرد واو به واو حرف های استاد را یادداشت می کند در این صورت علاوه بر بی کیفیت بودن کارش ، زمان زیادی را هم از دست می دهد.

حتما به مطلب چگونه کیفیت مطالعه را افزایش دهیم؟ مراجعه کنید تا معیار های یک مطالعه ی با کیفیت را بهتر بشناسید.

داشتن حداکثر تمرکز حین تماشای DVD آموزشی

برخی از داوطلبان حین تماشای DVD دچار حواس پرتی می شوند و حتی ممکن است چرت بزنند و این نیز یکی از مشکلات تماشای DVD می باشد .

شرایطی برای محیط مطالعه ی خود فراهم کنید که باعث افزایش تمرکز حواس و کیفیت مطالعه شما شود تا بیشترین استفاده را از آموزش ببرید.

در نظر گرفتن جلسات منظم برای تماشای دی وی دی آموزشی

فرد کنکوری همواره باید برای دیدن DVD ها برنامه منظمی داشته باشد و همانند تماشای یک سریال ، چندین قسمت از DVD را بدون تست زدن و مسلط شدن تماشا نکند.

دقیقا مانند کلاس درس حضوری زمان مشخصی داشته باشد و ما بین دو جلسه به حل تمرین بپردازد تا به مطالب قبلی مسلط باشد.

آیا نیازی به dvd آموزشی کنکور هست؟

مقایسه ی دی وی دی آموزشی و درسنامه کتاب تست

همواره باید این نکته را مد نظر داشت اگر چه مطالعه و یادگیری کتاب و درسنامه زمان زیادی می گیرد اما اکثر نکاتی که در DVD ها مطرح می شود را می توان در همین کتاب ها هم یافت و همچنین یادگیری از طریق مطالعه درسنامه عمق بیشتری دارد درست مشابه زمانی که فرد قصد دارد به مقصد خاصی برسد .

اگر مسئولیت را به یک راننده بسپرد خود فرد چیزی از مسیر و کوچه پس کوچه ها و محله ها یاد نخواهد گرفت اما اگر با ماشین خودش بخواهد به مقصد برسد با پرس و جو و پیدا کردن نشانه ها و معطل شدن و دنبال مسیر گشتن ، محله مورد نظر را هم یاد خواهد گرفت .

این فیلم ها هم درست مشابه همین قضیه ، قلق ها را یاد می دهند اما اگر خود فرد به بن بست برخورد کند و تلاش کند خلاقیتش بالاتر می رود.

پادکست استاد علیرضا افشار در مورد روش استفاده از dvd های آموزشی کنکور

دانلود کنید ...

فرصت ها و تهدید های استفاده از dvd

 های آموزشی



فرصت ها و تهدیدهای استفاده از فیلم های آموزشی کنکورفرصت ها و تهدید

اهمال کاری و تنبلی در کنکور (دلایل و راهکار های رفع آن)


اهمال کاری و تنبلی در کنکور چه دلایلی دارد و راهکار های رفع آن چیست؟

اهمال کاری در کنکور یکی از مشکلاتی که هر ساله گریبان گیر داوطلبان کنکوری به ویژه داوطلبانی که پیشینه درسی خوبی دارند ، می شود این است که فرد با خیال پردازی و توجیه درونی سعی در آرام کردن و گول زدن خود دارد و دست به عمل زدن و تلاش کردن را با یک سری دلایل که تنها برای خود فرد منطقی به نظر می آید به تعویق انداخته و توجیه می کند . اهمال کاری باعث بی انگیزگی هنگام مطالعه می شود .

غافل از اینکه همواره در طول تاریخ ایده بسیاری از پیشرفت ها و اکتشافات به ذهن افراد زیادی رسیده اما فقط تعداد محدودی دست به عمل زدند و توانستند به موفقیت برسند . داشتن وسواس در انتخاب منابع مطالعاتی از جمله مهمترین عوامل تعلل در شروع مطالعه کنکور است.

دلایل اصلی اهمال کاری در کنکور

اکنون به بررسی دلایل اصلی اهمال کاری در کنکور می پردازیم تا بهتر با عوامل این مشکل بزرگ آشنا شوید.

توجیه درونی شاگردان اول مدارس

بسیاری از شاگردان اول مدارس با کنکور مانند امتحانات مدرسه برخورد می کنند و گمان می کنند چون نمرات بالایی دارند و شاگرد اول کلاس هستند لزوما در کنکور هم نتیجه عالی می گیرند.

اما حدود 600 هزار نفر شرکت کننده در رشته تجربی وجود دارد و در حدود 22 هزار دبیرستان از جمله شاهد ، سمپاد ، نمونه دولتی ، هیئت امنایی ، غیر انتفاعی ، دولتی و …. در کشور وجود دارد.

که اگر هر کدام از این مدارس تنها یک شاگرد اول داشته باشند چیزی حدود 22 هزار نفر شاگرد اول در کشور وجود دارد اما همه این 22 هزار نفر به رتبه و رشته مد نظر خود نمی رسند .

راه حل چیست؟ به معدل و وضعیت درسی خود در مدرسه دل خوش نکنید گرچه وضعیت درسی مناسب شما می تواند بیانگر پایه ی درسی قابل قبول شما باشد اما هیچ تضمینی به موفقیت شما در کنکور نیست.

پس برای قبولی در کنکور شاگرد اول کلاس بودن کافی نیست بلکه قبولی در کنکور تلاش بسیاری می خواهد.

عدم تناسب برنامه ریزی با توانایی فرد

برخی افراد برنامه هایی بسیار سنگین برای خود در نظر می گیرند به عنوان مثال فردی که تا به حال 1 ساعت هم مطالعه نداشته برای خود 12 ساعت مطالعه در نظر می گیرد و چون قادر به انجام آن برنامه نیست همان 4-5 ساعتی را هم از عهده اش بر می آمد را هم نمی خواند و همین باعث می شود که فرد مدام درس خواندن را به تعویق بیندازد . البته استفاده از منابع آموزشی کنکور متناسب با سطح علمی شما نیز یکی دیگر از فاکتورهای ایجاد انگیزه برای شروع آن درس است .

پس با برنامه ریزی کنکور اصولی و تلاش جدی و با شناخت توانایی های خود درس بخوانید و رفته به رفته از تکنیک مطالعه هر درس استفاده کنید .

در نظر گرفتن نقاط عطف مسیر کنکور

بسیاری از داوطلبان برای آرام کردن وجدان خود دنبال نقطه عطف می گردند به عنوان مثال : از فردا کولاک می کنم . از شنبه شروع می کنم . از آزمون بعدی می ترکونم

این نقاط عطف گاهی به حدی زیاد می شوند که سال تمام شده و فرد هنوز هیچ اقدامی برای کنکورش نکرده است.

اما باید این نکته را مدنظر قرار دهد که در صورتی آن فردای خیالی می رسد که حداقل شب قبلش کمی مطالعه کرده باشد تا صبح با انرژی و تمایل به سمت مطالعه برود .

پس فرد باید زمانی خودش را در بهترین شرایط تصور کند که حداقل یک روز از صبح تا شب مانند یک رتبه برتر بهترین عملکرد خودش را داشته باشد.

مطلب پیشنهادی: چگونه کیفیت مطالعه را افزایش دهیم؟

دست دست کردن و تعلل در شروع کردن

خیلی از کنکوری ها برای  یک شروع عالی منتظر این هستند که اوضاع همانگونه که می خواهند پیش برود و تمامی امکانات و منابع و بهترین روش مطالعه را داشته باشند تا شروع کنند اما غافل از اینکه برای رسیدن به چنین شرایطی باید کل زندگی را صبر کرد.

اما اگر همین الان با همان امکانات ، هر چند کم شروع کنند در واقع با آن فردای خیالی که مدت ها در انتظارش بودند خداحافظی می کنند .

فرد باید دست به عمل بزند و رفته رفته فراهم شدن امکانات مناسب و قلق گیری ها در طول مسیر رخ خواهند داد.

صحبت های دکتر علیرضا افشار در مورد اهمال کاری در کنکور


دانلود کنید 

دلایل اهمال کاری و تنبلی 

در درس خواندن 



اهمال کاری و تنبلی در کنکور (دلایل و راهکار های رفع آن)

مقایسه بین کلاس حضوری و کلاس آنلاین و dvd کنکور ؟




انتخاب بین کلاس حضوری کنکور ، کلاس انلاین کنکور و dvd های آموزشی کنکور

در مطلب مقایسه ی منابع آموزشی(کلاس کنکور یا دی وی دی؟) موارد بسیار مهمی ذکر شد در این مطلب مقایسه ای در ارتبط با کلاس های آنلاین نیز خواهیم داشت.

ابتدا به بررسی کلاس های آموزشی حضوری از قبیل کلاس مدرسه یا موسسات کنکور و تفاوت آن با کلاس غیرحضوری مانند کلاس آنلاین کنکور و دی وی دی های آموزشی کنکور میپردازیم.

کلاس حضوری کنکور یا کلاس غیر حضوری کنکور

کلاس درس حضوری کنکور به دلیل امکان رفع اشکال مستقیم با استاد ، سوال و جواب حضوری ، کوئیز و آزمون های مناسب در مواقع مورد نیاز و همچنین ارتباط با سایر دانش آموزان و جو رقابتی می تواند انتخابی با الویت بالاتر و مناسب باشد.

اگر کلاس درس و آموزش ترجیحا خلوت تر و با تعداد کمتری برگزار شود می توان انتظار کیفیت بالاتری از آن داشت زیرا استاد زمان بیشتری برای هر دانش آموز خواهد داشت.

اگر با تمام حواس و تمرکز در کلاس درس شرکت کنید و با مطالب درگیر شوید می توانید بعد آموزشی خود را در کلاس درس جمع بندی کنید و در منزل تنها به تست زنی و حل تمرین بپردازید.

مطلب پیشنهادی: افزایش تمرکز حواس و کیفیت مطالعه

کلاس انلاین کنکور یا لوح فشرده آموزشی؟

در مطلب نکات مهم در انتخاب دی وی دی های آموزشی کنکور به اشاره کردیم که دی وی دی های آموزشی دو مشکل عمده داشت که البته در برخی از کلاس های آنلاین حس می شود بهتر رفع شده است این مشکلات چیست؟

تبلیغات متعدد و بزرگ نمایی موسسات لوح فشرده آموزشی

در فضای مجازی و تلویزیون پر است از تبلیغات دی وی دی های آموزشی اما آیا تمام تبلیغات صداقت کافی را دارد؟

مشاوران این موسسات بیشتر بازاریاب هستند تا مشاور و از فروش محصولات سود می برند به همین علت سعی در فروش پکیج جامع محصولات خود دارند و بعد از تماس به شما پیشنهادات وسوسه کننده و پس انتظار صداقت نداشته باشید. برای شروع کنکور۹۹ نیازی به منابع جدید ندارید و هزینه های گزاف ندارید .

آپدیت نبودن دی وی دی های آموزشی

مشاهده شده وقتی داوطلبان کنکور برای خرید به این موسسات مراجعه می کنند فیلم های سال های قبل تر را به آنها می فروشند و مسلما این محصولات با توجه به گذشت چند سال آپدیت نیست.

پس اگر دی وی دی آموزشی تهیه می کنید توجه کنید که حتما با سوالات کنکور سال قبلی کنکور به روز شده باشد.

کلاس کنکور یا کلاس آنلاین؟

در کلاس های غیر حضوری مخصوصا dvd های آموزشی دانش آموزان پایبندی کمتری به پیش روی با کلاس درس دارند.

به همین علت بعد آموزشی آنچنان که باید جمع نمی شود و در تست زنی با مشکل رو به رو می شوند و مجبور به بازگشت چند باره به بعد اموزشی مطالب هستند.

مطلب پیشنهادی: نکات مهم در انتخاب کلاس کنکور

بررسی کلاس های انلاین کنکور

در کلاس های انلاین امکان مقایسه بین اساتید معمولا فراهم است زیرا شما می توانید در یک یا دو جلسه به صورت رایگان شرکت کنید.

در کلاس های آنلاین کنکور سوالاتی که اساتید بررسی می کنند معمولا جدید و به روز است و حتی مشاهده شده در برخی از کلاس ها اساتید سوالات آزمون های آزمایشی روز قبل را نیز بررسی کرده اند.

در ابتدای این مطلب اشاره کردیم تعهد در کلاس بودن و ارتباط مستقیم با استاد اهمیت بسیار بالایی در روند آموزش شما دارد این ارتباط از طریق سوالات در کلاس آنلاین فراهم می شود اما به این نکته توجه کنید به علت تعداد بالای شرکت کننده های این کلاس ها سوالات بسیار محدود تر از کلاس حضوری است.

مطلب پیشنهادی: شیوه صحیح تست زنی برای کنکور

نتیجه گیری پایانی در مورد کلاس آموزشی کنکور

در نهایت هر روشی که انتخاب می کنید فراموش نکنید نیاز به حل تست و تمرین دارید.دوره با تست زنی از مباحث قبلی باعث درک بهتر مطالب اینده می شود و همینطور از فراموشی مباحث گذشته جلوگیری می کند و این آغاز مسیر موفقیت در کنکور است.

پادکست دکتر علیرضا افشار در مورد انتخاب درست بین کلاس آنلای و dvd آموزشی کنکور


دانلود کنید 

کلاس آنلاین یا دی وی دی 




مقایسه بین کلاس حضوری و کلاس آنلاین و dvd کنکور ؟